Hozzátehetjük: a társadalomtudományok filozófiájáról szóló munkájában Robert C. Bishop hosszasan (lényegében egy egész könyvön keresztül) magyarázza, hogy nincs olyan, hogy tudósi kívülállás és objektivitás, ami azonban nem jelenti azt, hogy minden relatív lenne.
Uscinski és Butler a maga tanulmányában arra jut: „A tényeknek egész világegyeteme van, amelyből a riporterek kiválasztanak egy maréknyit (mint reprezentatívat, jelentőset, sokatmondót). Ebből következően mindig lehet a tények másmilyen szelekciója mellett plauzibilisen érvelni, ahogy a másmilyen csoportosításuk, kontextualizálásuk vagy épp definiálásuk mellett is.”
A PolitFact egyik szerkesztője 2016-ban el is magyarázta a tényellenőrzés világáról könyvet író Lucas Gravesnek, hogy:
Nem ellenőrzünk abszolút mindent, amit egy jelölt mond, hanem arra koncentrálunk, amire felfigyelünk mint szignifikáns, hírértékű vagy potenciálisan nagy hatású.
Lucas Graves, a tényellenőrzést kutató tudós, aki maga is kipróbálta a műfajt, hozzáteszi: egy szerkesztő úgy magyarázta számára az „ellenőrizhető tény megtalálásának művészetét”, mint aminek folyamán mérlegeljük a hírértéket, a politikai jelentőséget, az olvasótábor érdeklődését, valamint törekszünk a méltányosságra és a kiegyensúlyozottságra. Laura Rapeli és tudóstársaik is is hangsúlyozzák egy 2020-as tanulmányukban, hogy a tényellenőrzött állítások kiválasztásban jelentős szerepet játszik a hírérték, az érdekesség és a relevancia.
Az újságírás valóban így működik, az újságírók tapasztalata, megérzései fontos szerepet játszanak. Ez teljesen legitim kiválasztási módszertan, ám semmi esetre sem semleges és objektív.
Az idézett kutatók persze elsősorban a tényellenőrző portálok és szervezetek működéséről írtak, de mivel ők csinálták a Facebook tényellenőrzését, ezért relevánsnak tarthatjuk mindezt a közösségimédiás tényellenőrzésre is.
Mindezek fényében nevetségessé válik a Lakmusz azon 2023 eleji cikkcíme, miszerint „értelmezni sem tudom, mi az a liberális tényellenőr”. Mondjuk úgy: ez az önreflexió hiányára utal.