Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)

2024. november 15. 10:23

A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal.

2024. november 15. 10:23
null
Francesca Rivafinoli

(Nyitókép: MTI / Ujvári Sándor)

Jóval uniós átlag feletti számítógépes és információs készségekkel rendelkeznek a magyarországi nyolcadikosok – nem feltétlenül gondoltuk volna, de ez derül ki egy most megjelent nemzetközi tanulmányból, amely 35 országban vizsgált reprezentatívan bő 130 ezer diákot.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Készenlétben az Európai Parlament: így üzenhetnek Magyar Péternek az elmúlt hetek kudarcai után

Készenlétben az Európai Parlament: így üzenhetnek Magyar Péternek az elmúlt hetek kudarcai után
Tovább a cikkhezchevron

A magyar tanulók átlagosan 505 pontot szereztek a teszten, így szorosan Finnország és Ausztria mögött végeztek, hajszállal megelőzve Svédországot;

az uniós tagállamok közül Csehország teljesített a legjobban, 525 ponttal, míg Románia messze leszakadva lett utolsó, 418 pontos átlaggal.

A vizsgált 35 ország közül (nagyjából Finnországgal holtversenyben) Magyarországon volt az egyik legalacsonyabb azon nyolcadikosok aránya, akiknek csupán a két legalsó kompetenciaszint valamelyikét sikerült megütniük: 13,4 százalék készségei merülnek ki a legalacsonyabb szintű klikkelgetésben, képek beszúrásában és hasonló tevékenységekben –

Romániában ez az arány 44 százalék, de meghökkentő módon Svédországban is 14,1, sőt, Luxemburgban 17,8 százalék.

Az Egyesült Államokban a vizsgált diákok egynegyede tart itt; ezzel szemben a csehek még a koreaiakat is verik – náluk mindössze 5,8 százalék teljesített a legalacsonyabb szinten.

További 23,7 százaléknyi magyar nyolcadikos érte el a következő fokozatot, a legalapvetőbb szövegszerkesztési és információkeresési készségekkel (Romániában 30 százalék, Svédországban 25,5), így elmondható, hogy a magyar 14 évesek 62,9 százaléka használja ennél magasabb szinten a számítógépet, nem futamodva meg némi táblázatkezelés vagy prezentációkészítés elől sem.

Ez hajszálpontosan megfelel a finn eredménynek.

Németország Észak-Rajna–Vesztfália tartományában az ilyen szintű készségekkel rendelkező tanulók aránya mindössze 52,3 százalék – ami nem független attól, hogy a bevándorlók és a nem bevándorlók eredménye között bő 80 pont volt a különbség. Meghökkentő továbbá, hogy a szociális helyzet szerinti bontásban

az „alacsony kulturális tőkével rendelkező” (azaz műveltségileg hátrányos helyzetű) magyar diákok magasabb átlagpontszámot értek el, mint a románok közül a magas(!) kulturális tőkével rendelkezők;

ezzel szemben a kedvező szociális hátterű magyar nyolcadikosok informatikai készségei – ha minimálisan is, de – meghaladják a hasonlóan jó családból származó osztrák, flamand vagy finn társaikét.

Ugyanakkor tény az is, hogy a legalább főiskolai diplomával rendelkező szülők és az ennél képzetlenebb szülők gyermekei között Magyarországon volt tapasztalható a legnagyobb különbség (53 pont, a második helyezett Luxemburg, míg Csehországban a különbség csupán 24 pont); ellenben az, hogy a nyolcadikos diák öt évnél kevesebb vagy öt évnél több tapasztalattal rendelkezik a számítógép-használatban, Magyarországon viszonylag kis mértékben (átlagosan 21 ponttal) befolyásolta a teszteredményeket.

Különösen tanulságosnak tűnik a teszteredmények fényében az az ábra, amely a digitális média iskolai használatának egyes országokon belüli gyakoriságát mutatja: Magyarország és Ausztria a sor végén áll, itt a diákok nem egész fele használ hetente legalább egyszer digitális eszközöket a tanórán a feladatok megoldásához;

de az éllovas Csehországban is kevesebbszer kerülnek ezek elő, mint akár Romániában, vagy pláne az Egyesült Államokban,

illetve a kazahoknál, akik a románok mögött végeztek a készségteszten – ez alapján nemigen állítható, hogy az iskolai kockulástól válna a gyermek hatékony számítógép-felhasználóvá. Igaz, egy másik táblázat részletezi, hol milyen órákon kerülnek elő digitális eszközök vagy tartalmak, és ott már kirajzolódni látszik egyfajta korreláció: egyes országokban túlnyomórészt az informatikaórára koncentrálódik a géphasználat, méghozzá nagy gyakorisággal – jellemzően pont ezekben az országokban születtek a nyolcadikosok körében átlag feletti teszteredmények. Ezzel szemben Romániában például a matekórától kezdve az idegen nyelven át a humán tárgyakig mindenhol átlag felett használatos a digitális média, informatikaórán viszont csupán 40 százalék kap a kezébe gépet.

Végezetül a tanulmány készítői a tanárok körében is felmérték a tanórai számítógép-használat gyakoriságát: Magyarországot ezen a téren kevéssel az uniós átlag alatt találjuk a sorban, pontosan Korea és Csehország között – amely két ország nyolcadikosai a legjobb eredményeket érték el a teszteken. Ezekben az országokban a tanárok mintegy kétharmada számolt be arról, hogy naponta használja tanóráin a számítógépet;

Romániában csupán a tanárok fele, míg Máltán közel 90 százalékuk – ezzel együtt a máltai nyolcadikosok messze átlag alatt teljesítettek a teszten.

A korábbi, 2013-as illetve 2018-as hasonló felmérésekhez képest egyébként (amelyekben számos más országhoz hasonlóan Magyarország még nem vett részt) Finnország, Norvégia, Dánia, Németország, Szlovákia, Szlovénia, de még Csehország is jelentős romlást könyvelt el – a világjárvány alatti digitális oktatás alatt tehát nemhogy nem javultak a diákok informatikai készségei, de még hanyatlottak is; javulnia csak az alacsonyabb bázisról induló Olaszországnak, Luxemburgnak és Kazahsztánnak sikerült.

***

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 114 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zolotarjov
2024. november 15. 17:01
Ahogy nálunk a cigó kölykök, úgy nyugaton Ahmedkáék rontják az eredményeket. Minél többen vannak, annál inkább..
Válasz erre
4
0
Zolotarjov
2024. november 15. 16:57
Na ugye..
Válasz erre
2
0
Stingary76
2024. november 15. 16:37
"birozsletaparadicsomnemzsargamagyarorszageloremegyennemhatrafelecsakafidezsesadogtorminizsterelnokurasag 2024. november 15. 12:25 Az átlagember számítógéphasználata kimerül a játékban, letöltésben, video vagy zene lejátszásban, e-mail küldésben, Google keresésben, ebben pedig a mai fiatalok sokkal járatosabbak, mint az előző generációk. " Neked biztosan, te debil. Az átlag ember a munkahelyén is rendszeresen használ számítógépet, és nem az általad leírt dolgokra te kretén kényszeres röhögő..
Válasz erre
4
0
Stingary76
2024. november 15. 16:26
"Ezzel szemben Romániában például a matekórától kezdve az idegen nyelven át a humán tárgyakig mindenhol átlag felett használatos a digitális média, informatikaórán viszont csupán 40 százalék kap a kezébe gépet." Nem hiába no, bezzegrománia.. Végülis mi a fasznak informatika órán számítógépet használni..
Válasz erre
5
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!