Beismerte az uniós főképviselő: Putyint nem tudjuk térdre kényszeríteni
Lelohasztotta a kedélyeket Josep Borrell.
A brüsszeli lap szerint Oroszország a szankciók ellenére vígan ontotta a világra az orosz olajat, ráadásul még a környezetet sem kímélte közben.
Nyitókép: Angelos Tzortzinis / AFP
Az Oroszország ellen bevezetett szankciók váratlan következményei egyre inkább megmutatkoznak a világ tengerein – jelenti hosszas elemzésében a Politico.
Egy márciusi reggelen a brit parti őrség szokatlan látványra figyelt fel Skócia partjaitól mintegy 100 kilométerre: egy 23 kilométer hosszú olajfolt jelent meg az Atlanti-óceánon. A parti őrség műholdas elemzése szerint az olajfolt forrása az Innova nevű tartályhajó lehetett, amely akkor
egymillió hordó szankcionált orosz olajat szállított egy indiai finomítóba.
– mutat rá a brüsszeli lap. Mint hozzáteszik:
az incidens ellenére a hajó továbbra is zavartalanul működik, segítve Moszkva háborús gazdaságát. És az Innova csak egy a több száz tartályhajóból álló „árnyékflotta” közül, amelyek elöregedett, rossz állapotban lévő hajók, amik figyelmen kívül hagyják a nyugati szankciókat. A Politico és a SourceMaterial újságíróinak közös oknyomozása kilenc olyan esetet tárt fel, amikor ezek az árnyékflotta hajói olajszivárgást okoztak a világ különböző pontjain, például Thaiföldön, Olaszországban és Mexikóban.
A svéd külügyminiszter, Maria Malmer Stenergard „jelentős veszélyt” lát ezekben a hajókban a tengeri környezetre, mivel a szennyezések következményei súlyosak és visszafordíthatatlanok lehetnek. A probléma különösen felerősödött az orosz-ukrán háború kitörése óta.
Oroszország a nyugati szankciók ellenére egyre több hajóval szállít tiltott árut, ami növeli a környezeti károkat.
Az árnyékflotta gyakran nincsen biztosítva, és nem tartozik nemzetközi felügyelet alá, így a szivárgások esetén nehéz felelősségre vonni őket. A tartályhajók ráadásul forgalmas tengeri útvonalakon, például a Vörös-tengeren és a Panama-csatornán haladnak át, ami további kockázatokat jelent a nemzetközi kereskedelemre is.
Ezt is ajánljuk a témában
Lelohasztotta a kedélyeket Josep Borrell.
Szakértők szerint csak idő kérdése, hogy az árnyékflotta valamelyik hajója súlyos katasztrófát okozzon. Isaac Levi, az Energia- és Tiszta Levegő Kutatóközpont munkatársa szerint „a szivárgások és olajfoltok borzalmasak”, és helyrehozhatatlan károkat okozhatnak a part menti államoknak, amelyek a tisztítás költségeit viselik. Az árnyékflotta hajóinak jelentős része elöregedett, és hajlamos a műszaki meghibásodásokra, ami további balesetekhez vezethet.
A probléma kezelésére tett lépések eddig kevés eredményt hoztak. Bár az Európai Unió és a G7-ek célja az volt, hogy a szankciókkal megakadályozzák az orosz olaj exportját, Moszkva alternatív megoldásokat talált.
Az orosz nyersolajat újracímkézik, hogy elkerüljék a szankciókat, és a hajók tulajdonosi viszonyai gyakran átláthatatlanok. Az árnyékflotta mérete az elmúlt két évben megháromszorozódott, és továbbra is jelentős bevételeket biztosít az orosz kormánynak.
Az árnyékflotta hajói folyamatosan szennyezik a tengereket. Az Innova esete csak egy példa a sok közül: műholdfelvételek rögzítettek egy hosszú, fekete olajfoltot az óceánon, amely feltehetően az Innova szennyezésének eredménye.
Hasonló eseteket találtak Olaszország partjainál is, ahol egy másik tartályhajó, az Aruna Gulcay olajfoltot hagyott maga után. A műholdas felvételek és az adatok alapján egyre több ilyen szennyezés derül ki, ám a hatóságok gyakran nem lépnek fel kellő szigorral.
Ezt is ajánljuk a témában
Legalábbis a svéd haditengerészet vezetője szerint.