Rushdie 1988-ban jelentette meg A sátáni versek című szatirikus hangvételű regényét, amelyben felbukkan Mohamed alakja is. A muszlim családban felnőtt író később úgy nyilatkozott: azt gondolta, hogy ha néhány imámot fel is bosszant majd a könyve, könnyen megvédheti magát.
Tévedett. A könyv, vagy legalábbis ahogy a könyvet értelmezték, hatalmas felháborodást keltett a muszlim világban, és blaszfémiával vádolták meg az írót. Az iszlám szerint istenkáromlást követ el az, aki megsérti Mohamedet, akár muszlim, akár nem. A muszlim országok betiltották a könyvet.
1989. február 14-én Irán legfőbb vezetője, Ruhollah Khomeini ajatollah
fatvát adott ki, amelyben felszólította a muszlimokat, hogy végezzék ki nemcsak Rushdie-t, hanem mindenkit, aki részt vett a könyv kiadásában.
Egy iráni vallási alapítvány 1 millió dolláros vérdíjat ajánlott fel, 3 millió dollárt, ha egy iráni végzi el a gyilkosságot – írja a Guardian.
Rushdie, aki ateistának vallja magát, a fatva kiadása után vezekelni próbált: többször bocsánatot kért a muszlimoktól, és hangsúlyozta, hogy nem akart senkit megsérteni és tiszteli az iszlám vallást, azonban ez nem hatotta meg az iráni vezetést. „Még ha valóban megbánná és ő lenne a leghűségesebb muszlim a Földön, az sem változtatna ezen az isteni rendeleten” – jelentette ki Ali Hámenei ajatollah elődje halála után.
1990-ben az amerikai 60 Minutes című műsor riportere interjút készített az íróval, aki ekkor még reményét fejezte ki, hogy nem tarthat örökké a harag, és egyszer visszatérhet mindennapi életéhez. Azonban ez naiv reménységnek bizonyult. Rushdie ellen felvonult az egész iszlám világ. Könyvének japán fordítóját meggyilkolták, és több fordítója ellen sikertelen merényleteket követtek el. Tíz éven át brit rendőri védelem alatt élt az író, akit nem csak az iszlamisták üldöztek, hanem sok brit politikus, valamint liberális közéleti személyiség is meghurcolta.
Rushdie a könyvében leírja: küzd azzal, hogy a gyilkossági kísérlet miatt valószínűleg örökké a fatváról lesz ismert.
Blaszfémia és szólásszabadság
Az első pillanattól kezdve nagyon sok olyan politikus és értelmiségi volt, akik nem védték meg az író szólásszabadsághoz való jogát, hanem őt hibáztatták a muszlim világ haragjáért. Sokan azzal vádolták, hogy muszlim háttere miatt pontosan tudta, milyen sértő, amit ír. Rushdie ügye óta több alkalommal ütközött a nyugati szólásszabadság eszménye a muszlim blaszfémia törvényekkel: a dán karikatúrabotrány, majd a Charlie Hebdo elleni támadás is ennek az ütközésnek a példája volt.