Kiszivárgott levél bizonyítja: Brüsszelt nem érdekli, ha elzárják az olajcsapokat Magyarország felé

2024. augusztus 03. 11:40

Szijjártó Péter eközben érdekes egybeesésekre hívta fel a figyelmet, amelyek hátterében vastagon megjelentek Brüsszel politikai érdekei.

2024. augusztus 03. 11:40

Nyitókép: Szijjártó Péter a Forma 1 magyar futamán a Hungaroringen 2024. július 21-én  /  fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto via AFP

 

Az European Conservative pénteki cikke emlékeztet: az Európai Bizottság ígéretet tett arra, hogy közvetítői szerepet vállal a Szlovákia, Magyarország és Ukrajna között diplomáciai vitában, mely azt követően robbant ki, hogy Ukrajna úgy döntött, nem engedi át a Lukoil orosz cég olajszállítmányait a területén fekvő vezetékeken. A jelek szerint azonban 

az EB nem avatkozik be, és hagyja, hogy Kijev továbbra is veszélyeztesse a két uniós tagállam energiabiztonságát

annak ellenére, hogy ezzel megsérti az EU és Ukrajna közötti társulási megállapodást, és veszélyezteti Ukrajna saját csatlakozási folyamatát. 

Az EU az orosz agressziót követően általános embargót vezetett be az orosz olajszállításokkal szemben, de Szlovákia és Magyarország ideiglenes mentességet kapott a vezetékes olajszállításokra Brüsszeltől, amely ezzel elismerte, hogy a teljes tiltással a két ország energiabiztonsága sérülne.

Mégis, ennek elismerését és a közvetítő szerep vállalását követően Valdis Dombrovskis, a Bizottság lett alelnöke levelet írt a magyar és szlovák vezetésnek, amelyben már nem tartja kritikusnak a két ország energiahelyzetét, és azt javasolja, hogy baj esetén Horvátországból mint alternatív tranzitországból szerezzenek be nyersolajat.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteki válaszlevelében botrányosnak nevezte ezt a hozzáállást, és a Bizottság döntése mögött politikai elfogultságot sejtett: szerinte az alelnök levele azt bizonyítja, hogy az ukránok bármit megtehetnek az uniós tagállamokkal szemben, különösen azokkal szemben, amelyek békepártiak és nem küldenek fegyvert Ukrajna számára.

Szijjártó szerint Horvátország nem tudja pótolni a kiesett Lukoil-szállítást, mert nem megbízható tranzitország: 

a háború kitörése óta a piaci átlag ötszörösére emelte a tranzitdíjakat, emellett lehetetlenné tették a MOL számára, hogy hosszú távú szállítási kapacitásokat biztosítson. 

A magyar külügyi tárca vezetője szerint az is érdekes egybeesés, hogy Horvátország éppen akkor kezdte el népszerűsíteni olajvezetékét az Európai Tanácsban, amikor a Bizottság a magyar és a szlovák kérdéssel foglalkozott. Ez szerinte háttéralkura utal, és mint írta: két lehetőséget lét – az EB vagy túl gyenge ahhoz, hogy érvényesítse a tagállamok alapvető érdekeit egy tagjelölt állam jogsértésével szemben, vagy 

az egész olajügyet nem is Kijevben, hanem Brüsszelben találták ki, hogy megzsarolják a fegyverszállítást megtagadó két békepárti országot.

A cikket Közép-Európa szakértője, médiafigyelője és piackutatója, a CEPER szemlézte a Mandiner.hu számára.

 

 

Összesen 140 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gyaloggos
2024. augusztus 03. 22:07
Kormánypárti2! ORBÁN VIKTORT nem is SOROS, meg BRÜSSZEL buktatja majd meg, hanem a MAGYAR választópolgárok! MÁR most nagyon sokan mondják, hogy ORBÁN VIKTOR hatalmas csalódás számukra. SOKAN ezért MAGYAR PÉTERT preferálják. EZ persze nem jó, mi több, nagyon rossz döntés, mert a TISZA nem megoldás Magyarország számára, de ez van. CSAK idő kérdése, és ORBÁN VIKTORT ugyanúgy utálni fogják, mint ahogyan GYURCSÁNYT! EZ persze nem egy-két éven belül, de így lesz. MEGLÁTOD!
valerian-0
2024. augusztus 03. 18:49
El tudnám képzelni, hogy farokbohócnak brüsszelbõl súgtak.
nemecsekerno_007
2024. augusztus 03. 17:38
gilou-au-claviernemecsekerno_007 2024. augusztus 03. 12:55 ,,Ha Trianont igazságos…,, Kurva anyád, proli. A csúsztatásaidsal és a szalmabábozásoddal együtt.
Kormánypárti2
2024. augusztus 03. 16:58
Nincs itt két variáció. Az EB rádöbbent hogy sehogy nem tudják Orbánt sem megbuktatni, se behódoltatni, így hát kisütötték hogy a magast tranzitdíj, vagy az üzemanyag hiány majd megbuktatja. De nagyonhülyék, még mindig nem értik hogy ez sem fog működni. :)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!