A spanyolok olyan ürügyet találtak Magyarország ellen, hogy fél Európa fogja a fejét

2024. augusztus 28. 09:13

Nyolc hónap után Madrid baloldali kormánya azt az indokot eszelte ki az évszázad magyar felvásárlási üzletének megakadályozására, hogy Budapest segítségével az automatikus vágányváltás technológiájához juthatnának az oroszok. A Talgo jövője a döntés miatt veszélybe került.

2024. augusztus 28. 09:13
null

Nyitókép: AFP/Punit Paranjpe

A spanyol mellett a nemzetközi sajtóban is kiemelten foglalkoznak a hírrel, amely szerint a spanyol kormány úgy döntött, hogy nem engedélyezi a Talgo vonatgyártó felvásárlását a Ganz-MaVagnak. Az elmúlt nyolc hónapban számtalan homályos érv, orosz és szélsőjobboldali kapcsolatok is felvetődtek, ám az ABC megtudta, milyen hivatalos magyarázatot adott a baloldali kabinet.

Madrid szerint az a nemzetbiztonsági oka a vétónak, hogy a Talgo szabadalommal rendelkezik az automatikus vágányváltásra, amely lehetővé teszi, hogy a vonatok alkalmazkodjanak a forgalomhoz bármelyik európai országban. Erre pedig Magyarországnak szüksége lenne, mert több kelet-európai államban a mai napig a szovjet nyomtávot használják.

Az ABC megjegyzi, az orosz-ukrán háború is bizonyítja, hogy a vasútnak hatalmas a jelentősége a fegyveres konfliktusokban, a spanyolok pedig vélhetően arra hivatkoznak majd az Európai Bíróságon, hogy attól tartanak, a technológia Magyarország közvetítésével az oroszokhoz kerülhet.

A portálon megjelent véleménycikkek azt hangsúlyozzák, hogy ha ezek az érvek megállják a helyüket, akkor helyesen döntött a kormány, ám erre semmiféle bizonyítékot nem mutatott be, ráadásul nyolc hónapig húzta az időt, miközben egyetlen alternatív vételi ajánlatot sem tudott szerezni, ami a Talgo jövőjét is veszélybe sodorhatja.

A Ganz-MaVag már jelezte, hogy a bírósághoz fordul, és ugyanígy tesz a tőzsdén jegyzett társaságok kisebbségi részvényeseinek spanyolországi szövetsége is. A spanyol lapok azt írták, hogy ha Magyarország az Európai Bírósághoz fordul az ügyben, akkor biztosan neki ad igazat, még akkor is, ha Madrid ideológiailag közelebb áll hozzá, mint Budapest.

Ezt is ajánljuk a témában

***

A cikket Közép-Európa szakértője, médiafigyelője és piackutatója, a CEPER szemlézte a mandiner.hu számára.

 

Összesen 138 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
vapepe
2024. augusztus 28. 14:22
Végre, csorognak az információk. Szóval a mozdony érdekessége a mozgatható nyomtáv. Vagyis a határon nem kell átrakodni, vagy lábon továbbindítani a hadieszközöket, hanem némi állítgatás után mehet tovább a szerelvény. Valóban csökken a szerelvény sérülékenysége, de nem értékelik egy kicsit túl ennek a jelentőségét?
contractor-2
2024. augusztus 28. 12:31
Azért 620 millió euróért már létre lehetne hozni egy nagyon erős fejlesztői csapatot, főleg külföldi szakemberekből és ki lehetne fejleszteni egy elővárosi/HÉV valamint egy intercity vonatcsaládot, amely a magyar igényeket teljesen lefedi és fel is lehetne szerszámozni a gyárat a gyártáshoz. Úgy 5-6 év múlva már legördülhetnének az első szerelvények is a gyárból. Az autóipar mélyrepülése miatt rengeteg jó CAD tervező és fejlesztő áll rendelkezésre, ahol meg vasúti specialistára van igény, azokat is meg lehet szerezni. A vasúti vagon azért közel sem annyira bonyolult mint egy személyautó és az összeszerelés precizitása sem ott van, ami az autóiparban elvárás. Egy vasúti vagont 30 jó CAD tervező 12-14 hónap alatt megtervez. Havi 13.000 Euró/fő vagy 70 euró/óra fizetéssel kell számolni.
Chekke-Faint
2024. augusztus 28. 11:56
Ezt a céget meg sem venném. Nem tudják mit gyártanak és melyik országban milyen nyomtávot használnak. Amúgy Európában a spanyol lóg ki a sorból nem a többi...
5m007h 0p3ra70r
2024. augusztus 28. 11:55
»RasPutin 2024. augusztus 28. 10:30 5m007h 0p3ra70r Hol a magyar gógyi amit hozzáadva a dunakeszi gyár lenyomja a Talgot?« Tőlem ilyet miért is kérdezel?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!