Műszaki hiba miatt korábban landolt Trump gépe a tervezettnél
A „Trump Force One” néven ismert Boeing 757-200 Billingsben landolt, mintegy 240 kilométerre az eredeti célállomástól.
Egy kiszivárogtatott dokumentum alapján a Boeing tudhatott arról, hogy a 737 MAX-al problémák vannak. A cég azonban tagad.
Nyitókép: Hasan Akbas / ANADOLU / Anadolu via AFP
Egy amerikai kampánycsoport azzal vádolta meg a Boeinget, hogy eltitkolta egy később lezuhant repülőgép elektromos problémáit – számolt be a BBC.
A The Foundation for Aviation Safety (Alapítvány a Repülésbiztonságért) azt állította, hogy a 2019-ben Etiópiában lezuhant repülőgépnek számos problémája volt, amit nem vettek figyelembe.
A szervezet szerint a gyártási problémák miatt, több mint 1000 jelenleg repülő repülőgépnél áll fenn a veszélye elektromos meghibásodásoknak.
Az alapítvány állításai egy olyan repülőgépre vonatkoznak, amely 2019 márciusában, Addisz-Abebából való felszállás után néhány perccel lezuhant. A gép egy vadonatúj 737 Max volt. 2018 végén Indonézia partjainál is lezuhant egy ugyanilyen modell. 2019-ben, az Ethiopian Airlines 302-es járatának balesete után a Boeing szóvivője azt mondta, hogy „teljes mértékben együttműködött és releváns információkat szolgáltatott a vizsgálathoz.” Mindkét balesetet elsősorban a rosszul megtervezett repülésirányító rendszernek tulajdonították, amely egy érzékelő hibája miatt rossz időben aktiválódott.
Az alapítvány honlapján közzétette az etiópiai balesetben érintett repülőgép állítólagos gyártási jegyzőkönyveit, amelyeket a Boeing alkalmazottai szivárogtattak ki – írja a BBC. A dokumentumok tartalmazzák a gyártás során felmerült hibákat.
Az alapítvány szerint a dokumentumok által jelzett nyilvánvaló problémák között szerepel bizonyos elektromos alkatrészek hiánya, a hiányzó és helytelenül beszerelt vezetékek, valamint az, hogy az alkalmazottakra rendkívüli nyomás nehezedik a hibás alkatrészek átdolgozása miatt.
Az alapítvány állítása szerint ez összefügg az elektromos problémákkal, amelyek a repülőgépen a balesetet megelőző hetekben és hónapokban már jelentkeztek.
Ezt is ajánljuk a témában
A „Trump Force One” néven ismert Boeing 757-200 Billingsben landolt, mintegy 240 kilométerre az eredeti célállomástól.
Egy másik dokumentum állítólag egy ugyanezen repülőgépet érintő incidensről számol be, három héttel azután, hogy a repülőgépet átadták a tulajdonosának, az Ethiopian Airlinesnak. Az alapítvány szerint az incidenst később a vezetékek időszakos meghibásodásának tulajdonították.
Az alapítvány azt állítja, hogy ezeket a dokumentumokat eltitkolták „a kormányzati hatóságok, a bűnüldöző szervek, a légitársaság ügyfelei, az áldozatok családjai és a nyilvánosság elől.”
Valamint azt sugallta, hogy ennek eredményeként a Boeing gyárban a gyártási minőséggel kapcsolatos rendszerszintű problémák fennmaradhattak, ami olyan problémákhoz vezetett, mint az Alaskan Airlines esete a kiszakadt ajtóval.
Az alapítványt Ed Pierson, a Boeing 737-es repülőgépgyárának korábbi vezetője vezeti a Washington állambeli Rentonban – jegyzi meg a BBC. A két 737 Max balesetet követően prominens személyiséggé vált, és több alkalommal is tanúskodott az amerikai törvényhozók előtt. Pierson következetesen azt állította, hogy a gyár súlyos gyártási problémái kulcsszerepet játszottak a két balesetben – ezt az állítást a Boeing többször is tagadta.
Az etiópiai baleset hivatalos vizsgálata, amelyet az ország balesetvizsgáló hivatala végzett, alátámasztani látszik ezt a nézetet.
A vizsgálat szerint a gyártással kapcsolatos hibák voltak felelősek a szenzorok meghibásodásáért, amely végül a balesetet okozta.
Az eseményeknek ezt a verzióját azonban az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (National Transportation Safety Board) elutasította, és azt mondta, hogy erre nincs bizonyíték, és az érzékelő meghibásodását egy idegen tárgynak, valószínűleg egy madárnak való ütközésnek tulajdonította.
Ezt is ajánljuk a témában
A SpaceX ugyan vissza tudna hozni az űrben rekedt űrhajósokat, de az hatalmas presztízsveszteség lenne a Boeing számára.