A Boeing botrány folytatódik: újabb bizonyítékokkal álltak elő korábbi alkalmazottak

2024. augusztus 24. 12:40

Egy kiszivárogtatott dokumentum alapján a Boeing tudhatott arról, hogy a 737 MAX-al problémák vannak. A cég azonban tagad.

2024. augusztus 24. 12:40
ANCHORAGE, ALASKA - JULY 2: Boeing 737-790 aircraft belonging to Alaska Airlines is seen flying at Anchorage Ted Stevens International Airport in Anchorage, Alaska, United States on July 2, 2024. Alaska Airlines announced that it has ordered 13 Boeing 737 MAX 10s. This order is a part of the airline's strategy to expand and modernize its fleet. The Boeing 737 MAX 10 stands out for its larger passenger capacity and fuel efficiency, which will help reduce Alaska Airlines' long-term operational costs. Hasan Akbas / Anadolu
Hasan Akbas / ANADOLU / Anadolu via AFP

Nyitókép: Hasan Akbas / ANADOLU / Anadolu via AFP

Egy amerikai kampánycsoport azzal vádolta meg a Boeinget, hogy eltitkolta egy később lezuhant repülőgép elektromos problémáit – számolt be a BBC. 

A The Foundation for Aviation Safety (Alapítvány a Repülésbiztonságért) azt állította, hogy a 2019-ben Etiópiában lezuhant repülőgépnek számos problémája volt, amit nem vettek figyelembe. 

A szervezet szerint a gyártási problémák miatt, több mint 1000 jelenleg repülő repülőgépnél áll fenn a veszélye elektromos meghibásodásoknak. 

Az alapítvány állításai egy olyan repülőgépre vonatkoznak, amely 2019 márciusában, Addisz-Abebából való felszállás után néhány perccel lezuhant. A gép egy vadonatúj 737 Max volt. 2018 végén Indonézia partjainál is lezuhant egy ugyanilyen modell. 2019-ben, az Ethiopian Airlines 302-es járatának balesete után a Boeing szóvivője azt mondta, hogy „teljes mértékben együttműködött és releváns információkat szolgáltatott a vizsgálathoz.” Mindkét balesetet elsősorban a rosszul megtervezett repülésirányító rendszernek tulajdonították, amely egy érzékelő hibája miatt rossz időben aktiválódott. 

A kiszivárogtatott dokumentumok

Az alapítvány honlapján közzétette az etiópiai balesetben érintett repülőgép állítólagos gyártási jegyzőkönyveit, amelyeket a Boeing alkalmazottai szivárogtattak ki – írja a BBC. A dokumentumok tartalmazzák a gyártás során felmerült hibákat. 

Az alapítvány szerint a dokumentumok által jelzett nyilvánvaló problémák között szerepel bizonyos elektromos alkatrészek hiánya, a hiányzó és helytelenül beszerelt vezetékek, valamint az, hogy az alkalmazottakra rendkívüli nyomás nehezedik a hibás alkatrészek átdolgozása miatt.

Az alapítvány állítása szerint ez összefügg az elektromos problémákkal, amelyek a repülőgépen a balesetet megelőző hetekben és hónapokban már jelentkeztek. 

Ezt is ajánljuk a témában

Egy másik dokumentum állítólag egy ugyanezen repülőgépet érintő incidensről számol be, három héttel azután, hogy a repülőgépet átadták a tulajdonosának, az Ethiopian Airlinesnak. Az alapítvány szerint az incidenst később a vezetékek időszakos meghibásodásának tulajdonították.

Az alapítvány azt állítja, hogy ezeket a dokumentumokat eltitkolták „a kormányzati hatóságok, a bűnüldöző szervek, a légitársaság ügyfelei, az áldozatok családjai és a nyilvánosság elől.” 

Valamint azt sugallta, hogy ennek eredményeként a Boeing gyárban a gyártási minőséggel kapcsolatos rendszerszintű problémák fennmaradhattak, ami olyan problémákhoz vezetett, mint az Alaskan Airlines esete a kiszakadt ajtóval. 

Boeing vs. Pierson

Az alapítványt Ed Pierson, a Boeing 737-es repülőgépgyárának korábbi vezetője vezeti a Washington állambeli Rentonban – jegyzi meg a BBC. A két 737 Max balesetet követően prominens személyiséggé vált, és több alkalommal is tanúskodott az amerikai törvényhozók előtt. Pierson következetesen azt állította, hogy a gyár súlyos gyártási problémái kulcsszerepet játszottak a két balesetben – ezt az állítást a Boeing többször is tagadta.

Az etiópiai baleset hivatalos vizsgálata, amelyet az ország balesetvizsgáló hivatala végzett, alátámasztani látszik ezt a nézetet. 

A vizsgálat szerint a gyártással kapcsolatos hibák voltak felelősek a szenzorok meghibásodásáért, amely végül a balesetet okozta.

Az eseményeknek ezt a verzióját azonban az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (National Transportation Safety Board) elutasította, és azt mondta, hogy erre nincs bizonyíték, és az érzékelő meghibásodását egy idegen tárgynak, valószínűleg egy madárnak való ütközésnek tulajdonította.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
polárüveg
2024. augusztus 24. 23:06
Eredeti amerikai sztori élőben. A világ legbiztonságosabb polgári repülőjének, a Jumbo-nak a gyára ide fejlődött. A nagy kérdés az, a régi Jumbo-t képes lenne most az akkori minőségben legyártani? Na meg küldene hozzá alkatrészeket Kína, Indonézia és a többi profitmaximalizáló leánycég helyszín?
nemecsekerno_007
2024. augusztus 24. 14:03
Erin Brockovich. Az USA-ban így mennek a dolgok.
Tuners
2024. augusztus 24. 13:12
Ajajj, megint jó sok leöngyilkolni való célpont.
zrx8
2024. augusztus 24. 13:06
I am not going, when it is a Boeing.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!