TikTok: csodafegyver vagy aknamező?
A biztonsági félelmek ellenére is nő a TikTok használatának népszerűsége az európai politikusok körében.
Az új médiára is építenek a demokraták. Az influenszereik is fontos szerephez juthatnak az amerikai elnökválasztáson.
A közelgő elnökválasztás kapcsán a demokraták nemzeti kongresszusukra nemcsak a politikusokat hívják meg, hanem az influenszereket is. Elsődleges motivációjuk az, hogy elérjék a fiatalok mintegy 33%-át, akik rendszeresen a TikTokon értesülnek a hírekről. Biden elnök kampánya februárban debütált a széles körben népszerű közösségi hálózaton.
Mint ahogy a The Conversation cikke emlékeztet: manapság a TikTok, a YouTube és az Instagram véleményvezére több százezer vagy több millió embert érnek el személyes oldalukon keresztül. A legsikeresebbek már nem hogy csak megélnek belőle, hanem vagyont is össze tudnak rakni a marketinggel telepakolt videóikból.
És most eljött a politikai influenszerkedés ideje.
Úgy tűnik, hogy az újhullámos közösségi médiumok lesznek a politikai kampányok terepei - sőt már most is azok, ha a politikusok a fiatal nemzedékeket is meg akarják szólítani.
Barack Obama 2008-ban még egészen újszerű volt az akkor feltörő Facebook használatával. De már a Facebook is öreges dolog kell lenni a fiatalok szemében. A Priorities USA demokrata akcióbizottság egymillió dollárt fizet ki 150 befolyásos influenszernek, hogy Biden-párti posztokat közölnek.
Már korábban arról szóltak a hírek, hogy több mint egy tucatnyi demokrata párti politikus használja már a TikTokot, amiért a republikánusok rendszeresen ostorozzák őket, hiszen a közösségimédia-óriás anyacégén keresztül közvetlenül kapcsolódik a kínai kormányhoz; emellett gyakran vádolták azzal, hogy dezinformációkat terjeszt a covid vagy az ukrajnai háború kapcsán.
Havonta mintegy 170 millió amerikai (a lakosság nagyjábóli fele) használja a TikTokot, köztük minden hatodik tinédzser. A Pew Research Center szerint egyötödük azt állítja, hogy „szinte állandóan”. Az amerikai felhasználók több mint 40 százaléka állítja, hogy ez a rendszeres hírforrásuk. A cég amerikai bevétele 2023-ban a becslések szerint 16-20 milliárd dollár közt lehetett. Az applikáció legnagyobb piaca Amerika, innen van a felhasználói 17 százaléka.
Az idők gyorsan változnak, és a TikTok nyilvánossága, úgy tűnik, túlságosan csábító ahhoz, hogy betiltás helyett végül a kebelre ölelés legyen a sorsa.
Donald Trump volt elnök júniusban csatlakozott a TikTokhoz. A kínai alapítású TikTokhoz vegyes a viszonya az amerikaiaknak. A fiatalok tömegei ott is ráfüggtek a rövid videókat végtelen mennyiségben közlő oldalra, de az amerikai politikusoknak több mint gyanús a kínai cég nyomulása.
Trump korábban be akarta tiltani a TikTokot, és a betiltás lehetősége most is ott lebeg az amerikai döntéshozók előtt. De addig is Trump inkább úgy döntött, a kampány hevében beszáll a TikTokba. Trump az amerikai raprock sztár Kid Rock „American Bad Ass” című dalával köszönt be az újabb felületre. És most már ifjabb Donald Trump is a TikTokon van.
Ezt is ajánljuk a témában
A biztonsági félelmek ellenére is nő a TikTok használatának népszerűsége az európai politikusok körében.
A Politico cikke szerint a TikTokon nagyjából kétharmad-egyharmad arányban vannak Trump-párti és Biden-párti tartalmak, vagyis a fiatal nemzedékek körében mégsem érvényesül az általánosnak hitt baloldali korszellem. Az viszont biztos, hogy korszellem ide vagy oda, az újmédiás tech óriások hatalmasat kaszálnak a tömegek és véleményvezéreik jelenlétével.
Nyitókép: Jakub Porzycki / AFP