A problémát tehát úgy oldották meg, hogy egy még nagyobb problémát kreáltak, minden idők legnagyobb létszámú demokratikus parlamentjét generálva.
Ezért is duzzadt fel a legutóbbi szövetségi parlamenti választáson a Bundestag létszáma 736 képviselőre. Az bizonyos, hogy a régi rendszer is reformra szorult, de senki se gondolta volna, hogy a most részben elkaszált rendelkezések ennyire messzemenőek és radikálisak lesznek.
A reform
A 2023. márciusában meghozott törvénymódosítás feje tetejére állította az eddigi, bevált rendszert. Míg ugyanis a korábbi eljárás szerint, ha egy párt több egyéni választókerületi mandátumot szerzett, mint amennyi járt volna neki a listás, »második szavazatos« eredménye alapján, megtarthatta azokat. Ezentúl viszont csak annyit tarthat meg, amennyi kitelik a »második szavazatos«, listás eredményéből. Ebből fakadóan egy párt az egyéni választókerületben győztes, de gyengébb eredményt elérő képviselői nem feltétlenül jutnak mandátumhoz. Ezen rendelkezés váltotta ki szakmai körökben a legnagyobb felháborodást. Ebben az értelemben a választókerületek elértéktelenednek, az ottani közvetlen képviseleti rendszer már csak önmaga árnyékává válik. Egy másik vitatott reformtétel az ún. »alapmandátum kitétel« eltörlése volt. Ezen intézkedés lehetővé tette, hogy az egyéniben legalább három választókerületet megszerző párt akkor is – listás eredménye alapján – bejusson a Bundestagba, ha egyébként nem éri el az 5%-os bejutási küszöböt. Ez a jogi intézmény a regionális beágyazottsággal rendelkező politikai erőknek volt hívatott kedvezni. A kormánykoalíció ezen reformpontjának nagy vesztese azonban nemcsak a Balpárt lehetett volna, hanem a bajor CSU is, ugyanis általában a nagy pártok profitáltak a »túllógó mandátumok« rendszeréből, és az új törvény értelmében teljesen mindegy lett volna, ha egy párt egy adott tartományban akár az összes egyéni mandátumot megszerzi, akkor se jutott volna mandátumhoz, ha nem éri el az 5%-os küszöböt. Az alapmandátum kitételről készült 2021-es elemzést itt olvashatja. Részletes elemzésünk a tavalyi reformról itt található.
Alkotmánybírósági ítélet