Kína már háromszor annyi napenergiát termel, mint az USA
És kétszeresét az Európai Unióénak. Várhatóan már az idén el is éri a 2030-ra kitűzött, a megújuló energiával kapcsolatos célokat.
A franciák meg akarják emelni a kínai elektromos autókra kivetett vámokat, de a németek félnek az ázsiai nagyhatalom válaszától.
Nyitókép: CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Németország az utolsó pillanatban is azon munkálkodott, hogy megakadályozza az Európa és Kína közötti kereskedelmi háború kirobbanását – írja a Politico.
Az elmúlt időszakban Párizs és Berlin is fokozta lobbitevékenységét, és egymásnak ellentmondó üzeneteket küldtek arról, hogy Ursula von der Leyen vezetésének mennyire kellene keményen fellépnie Pekinggel szemben.
Az EU végrehajtó szerve várhatóan szerdán tájékoztatja a kínai elektromos autó-gyártókat az ideiglenes vámokról.
Az EU-tagállamok ezt követően ősszel szavaznának a vámok megerősítéséről, így von der Leyen számára létfontosságú, hogy olyan szinten határozza meg azokat, amellyel a blokk két nagyágyúja együtt tud élni.
A helyzetet nehezíti, hogy mind Emmanuel Macron, mind pedig Olaf Scholz súlyos vereséget szenvedett az EP választáson.
Az EU jelenleg 10 százalékos vámot vet ki minden autóimportra, ami alacsonyabb, mint a kínai 15 százalékos vám. Berlin felismerte, hogy a vámok elkerülhetetlenek, de most azt szorgalmazza, hogy azok a lehető legalacsonyabbak legyenek. A franciák azonban magasabb vámot szeretnének.
Franciaország szeretne segíteni az európai gyártóknak, hogy megtarthassák a pozíciójukat az európai piacon, a németek azonban tartanak a kínai választól.
A kínai elektromos járművekre kivetett vámokról szóló döntést az európai választások utánra halasztották, de az uniós kereskedelmi vizsgálatok szigorú időbeosztása szerint ez a döntés nem halogatható tovább.
Kína azzal fenyeget, hogy célba veszi az EU mezőgazdasági és légi közlekedési szektorát, amely érzékenyen érintené Franciaországot. Berlin pontosan ezt szeretné elkerülni, és a német gazdaságnak is kedvezőbb a kínaiakkal barátságos kereskedelmi politika.
Az elmúlt évtizedben a BMW, az Audi és a Mercedes-Benz 19,2 millió autót adott el Kínában.
A szakértők szerint a pletykált legmagasabb vagyis 25 százalékos vám sem lenne elég ahhoz, hogy a kínai márkákat elriassza, a jelentős költség- és technológiai előnyeiknek köszönhetően. Az idei év első négy hónapjában 23 százalékkal, közel 120 000 darabra nőttek a kínai elektromos autó eladások Európában.
Ezt is ajánljuk a témában
És kétszeresét az Európai Unióénak. Várhatóan már az idén el is éri a 2030-ra kitűzött, a megújuló energiával kapcsolatos célokat.