Az európai történelem más korszakából és földrajzi régiójából ismert „akié a terület/föld, azé a vallás” (1555-ös augsburgi vallásbéke) elve parafrázisaként az a hatalom tarthatta fenn, illetve terjeszthette ki saját ortodox egyházi fennhatóságát a területre, amelynek politikai-területi alárendeltségébe vagy legalábbis befolyási övezetébe az tartozott.
Az 1812-es bukaresti békétől a terület és az egyházi fennhatóság az Orosz Birodalomhoz került, majd több, mint száz éves periódus után, 1918 elejétől, illetve Nagy-Románia létrejöttétől a Molotov-Ribbentrop paktumig, pontosabban az 1940-es szovjet ultimátumig az ún. Nagy-Romániához tartozott. Moldva egykori területei a II. világháborút lezáró békerendezéssel ismét, tartósan a Szovjetunióhoz kerültek, és mindkét, korábbi, Bukarestnek alárendelt metropólia, a besszarábiai és a Cernauti-i (Észak-Bukovinai) Moszkva irányítása alá sorolt. A Szovjetunió szétesésével, bár fennmaradt Moldova ortodox egyházának moszkvai alárendelődése, de egyben az idők változásának lehetősége is felsejlett, ami távlatilag a moszkvai befolyás gyengülése esetén az egyházi területen is végbemenő fennhatóság–váltás esélyét vetítette előre.
Az ortodox egyház szerepe
Az adott kérdésben – nemcsak Moldova, hanem egész Besszarábia hovatartozásával kapcsolatban – a bukaresti központú Román Ortodox Egyház (ROE) távlatos, messze előre látó szemléletmódot képvisel, mely hűen tükröződik a ROE Moldova Köztársaságban 1992-ben újra alakított részegyháza, a Besszarábiai Metropólia szóvivőjének idézett nyilatkozatában.
Az ortodox egyház Romániában is – mint minden ortodox keresztény országban – eltérően a nyugati keresztény társadalmi és hatalmi képletektől egyúttal hatalomegyház, a nemzeti identitás legfőbb kifejezője, hagyományosan a politikai közösség alapja, melynek véleménye, álláspontja nem választható el az államétól.
Az egyház e hatalmi-gondolati rendszerben mindig is az állam által követett nemzetállami, egységesítő és homogenizáló, ha szükséges, és erre mód nyílik, befolyás- és impérium-kiterjesztő törekvések szilárd támogatója volt és maradt is.
A távlatos minőséget jól illusztrálja a ROE Szent Szinódus azon határozata, amelyet még 1992-ben fogadott el az egyházi vezető testület a Moldovában (tehát Moldova Köztársaságban) és Észak-Bukovinában (vagyis Ukrajnában) fennálló egyházi viszonyok tekintetében. Eszerint a román egyház „soha nem fogadta el a Chisinau-i székhelyű Besszarábiai Metropólia és a Cernauti-i székhelyű Bukovinai Metropólia felszámolását, és a Román Patriarchátus nem fogadta el, és soha nem is fogadja el a Ribbentrop-Molotov paktum pusztító következményeit”.
Mindez a Nagy-Románia alatti ortodox egyházszervezet visszaállításának igénye mellett természetesen a valamikori területi állományra vonatkozó szándékokat is sejtetni engedi. Ezzel teljesen egybevág a szóvivő fenti kijelentése.
Az ortodox egyházi hierarchiára egyáltalán nem jellemző az egyes tisztviselők, alacsonyabb vagy magasabb szintű egyházi vezetők egyéni vélemény kifejtése. Sokkal inkább a fegyelem, a gondosan kiszámított, megtervezett nyilvános gesztusok, a tervszerű mediatizálás.
Itt bizony a javából politikai üzenetről, illetve a lehetséges ellenérdekeltek reakcióinak a teszteléséről, felméréséről van szó. Mindez nem véletlen, semmiképpen nem az illető személy „egyéni írói munkásságának” része. Olyan megnyilatkozás, amely mögött ott van a geopolitikai agytröszt, illetve az állam irányadó akarata.
Az nagy egyesülés lehetősége
Arra a kérdésünkre, hogy mekkora a realitása a Moldova és Románia egyesülésének, a szakértő elmondta, hogy a Moldovai Köztársaság állami függetlenségének több, mint három évtizede alatt az ország lakossága – tudva lévő módon igen heterogén, többnemzetiségű, számos nemzeti kisebbség által lakott országról van szó (mintegy 65 % többség – 35 % kisebbség arányban) –
geopolitikai, geoökonómiai és kulturális orientációjának kérdésében jelentős eltolódás ment végbe.
Az 1990-es évek elején Chisinau-ban még zömmel orosz szót lehetett hallani, a „russzkij mir”, az úgy nevezett orosz világ beágyazottsága meghatározó volt, mind politikai, mind kulturális-nyelvi vonatkozásban.
Szilágyi számára emlékezetes, hogy amikor a bukaresti nagykövetség fiatal diplomatájaként Nagy József első Chisinau-ba akkreditált magyar nagykövet kis csapatát segítve az ottani, új nagykövetségünk felállításában részt vett, az egyik moldovai minisztérium azzal küldte vissza a román nyelven megírt egyik, technikai jellegű szóbeli jegyzéküket, hogy „sajnálják de magyar nyelvű fordítójuk nincs, ezért azt sajnos nem tudják elolvasni.(!)”. Vagyis, hogy azt kérik: inkább oroszul.
Folytatta, a moldovai rossz gazdasági körülmények, a nyomor és munkanélküliség elöli menekülés a fő mozgatórugója (a szellemi-kulturális, oktatás- és nyelvpolitikai szomszédos, romániai ráhatás mellett) az immár milliós nagyságrendű, EU-s országokba történő vendégmunkás- kivándorlásnak.
Ugyanez generálja a román állampolgárság tömeges felvételét is, mellyel mostanra feltehetőleg a lakosság nagyobbik része már rendelkezik (beleértve a szakadár, orosz-orientációs Dnyeszter-mellék/Transznisztria amúgy orosz állampolgársággal is rendelkező lakosainak egy jelentős részét is!).
Az említett idő-perspektívában meggyőző, 55-65 %-os többségbe kerültek az EU-csatlakozást támogatók. A magukat moldovai helyett románnak vallók aránya 2-3 %-ról 30 % fölé, a Romániával való egyesülést támogatóké tíz-egy-néhány százalékról szintén 30 % fölé emelkedett. Viszont a NATO-hoz való közeledést a többség változatlanul, 60 % fölötti arányban elutasítja. Az önálló moldovai államiság és az alkotmányban is rögzített semleges státusz megőrzésének hívei jelenleg is többségben vannak. Amennyiben egyrészt a nyugatos, pro-román, illetve egyesüléspárti, másrészt a független Moldova-, önálló államiság-párti, illetve orosz-barát politikai erők százalékos arányát mindkét oldalon összesítjük, többnyire a két oldal állandósult, dinamikus egyensúlya, 50-50 %-os megoszlás vagy ahhoz közeli eredmény jön ki. A moldovai társadalom politikai, kulturális, valamint egyházi megosztottsága tehát aggasztóan éles.