Vizsgálatot indított az EU a nagy techcégek ellen
Az EU azt vizsgálja, hogy betartják-e a nagy techvállalatok azokat az új szabályokat, amelyek szerint a saját alkalmazásaikat nem részesíthetik előnyben.
Az óriáscég lemaradt az AI-versenyben, ennek pedig komoly ára lehet.
Nyitókép: Gabby Jones/Bloomberg via Getty Images
A Google vezetősége azt fontolgatja, hogy bizonyos funkciókat fizetőssé tesz a keresőmotorban, részben az újonnan bevezetett generatív mesterséges intelligenciák magas költségei miatt. Ez lenne az első alkalom, hogy a Google egyik alapvető terméke fizetőssé válna, viszont a tervek szerint, egyelőre ez csak az AI-alapú szolgáltatásokat érintené – írta meg a Világgazdaság.
A lap szerint a prémiumdíjak bevezetése nemcsak a vállalat, hanem akár az egész internetet működését is megváltoztathatja.
Az előfizetési rendszer elsősorban az új, mesterséges intelligenciát alkalmazó funkciókra vonatkozna, mint például a Gemini nevű AI-asszisztens, amely már a Gmailben és a Docsban is elérhető tesztelésre. Ugyanakkor a Google ikonikus keresőmotorjának javasolt átalakítása az első lépés lenne afelé, hogy a vállalat fizetési fal mögé helyezze az egyik alapvető termékét.
A hagyományos kereső szerencsére egyelőre ingyenes marad, és a hirdetések továbbra is megjelennének a prémium felhasználók számára is.
Bár az új rendszerrel kapcsolatban még nincs döntés, a javaslat rávilágít azokra a problémákra, amelyekkel a Google és anyavállalata, az Alphabet, a közelmúltban kénytelen volt szembesülni. Jelesül, hogy az internetes óriás hosszú éveken át ingyenes szolgáltatásokat biztosított, melyek finanszírozását teljes egészében a felületén megjelenő reklámok biztosították: tavaly a vállalat bevételének több mint felét, azaz 175 milliárd dollárt a keresésből és kapcsolódó hirdetésekből származott. Az ágazati szakértők és legfrissebb adatok szerint azonban az online hirdetések piaca lassulni kezdett, ami a Google és más online szolgáltatók számára is komoly kockázatot jelenhet.
Ha mindez nem lenne elég, a Google egyelőre az AI-versenyben is lemaradni látszik a versenytársakhoz képest. 2022 novemberében az OpenAI elindította a népszerű ChatGPT alkalmazást, amire a Google igyekezett válaszolni Gemini és Google One szolgáltatásokkal, de egyik sem tudta megközelíteni a rivális termékeinek népszerűségét.
***
Ezt is ajánljuk a témában
Az EU azt vizsgálja, hogy betartják-e a nagy techvállalatok azokat az új szabályokat, amelyek szerint a saját alkalmazásaikat nem részesíthetik előnyben.