Német lap: a saját párttársai buktathatják meg Olaf Scholzot
Komoly válaszút előtt állhat az SPD.
Folytatódik a német gazdaság önfelszámolása a szép zöld jövőért, vagy ideje a váltásnak? Itt tart az ideológiai háború az autógyártás körül Németországban.
Nyitóképen: Ursula von der Leyen autóba száll, miután a ciprusi elnökkel tárgyalt Nicosiában. Forrás: Danil Hamkin / Nurphoto / Nurphoto via AFP
***
Közös európai parlamenti választási kiáltványt mutatott be hétfőn a Németországi Kereszténydemokrata Unió (CDU) és bajor testvérpártja, a Keresztényszociális Unió (CSU), amibe belerakták azon szándékukat, hogy elkaszálják a belsőégésű motorok 2035-re tervezett kivonását az EU-ban. Tették mindezt annak ellenére, hogy pártcsaládjuk, az Európai Néppárt (EPP) hosszas huzavona után kihagyta ezt az elemet a saját kiáltványából – írta meg az Euractiv.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, aki egyben a CDU/CSU és az Európai Néppárt (EPP) vezető jelöltje is a következő megmérettetésen, azzal büszkélkedett el, hogy „Egyetlen programba integráljuk a klímavédelmet, az energiaellátást és a gazdaságot”; s végtére is ennek része, hogy
a CDU és a CSU azt kéri, hogy vonják vissza a belső égésű motorral szerelt új autók 2035-től esedékes értékesítési tilalmát az EU-ban.
Mert, hát Geld ist Geld, vagyis, ahogy a kiáltvány fogalmaz: „szeretnénk eltörölni a belsőégésű motorok tilalmát, megőrizni és technológiasemlegesen továbbfejleszteni Németország élvonalbeli belső égésű motortechnológiáját”.
Láthatóan Markus Söder, a bajor CSU vezetője, bajor miniszterelnök is megkönnyebbülten nyilatkozta, hogy ennek papírra vetése „kulcsfontosságú volt számunkra, a globális autókereskedelem kihívásaira is válaszul”. Ámde az erre vonatkozó részt végül az EPP választási kiáltványtervezetéből kilúgozták, méghozzá a párt bukaresti csúcstalálkozóján, és simán csak „technológiasemlegességet” írtak bele.
Mint arra az Euractiv rámutat, felmérések szerint a belsőégésű motorok betiltása a legkevésbé népszerű klímapolitika Németországban, Franciaországban és Lengyelországban, olyannyira, hogy
még a balközép pártok szavazói számára sem szimpatikus.
Az EPP-t vezető Manfred Weber egyébként megpróbálta összébb hozni a két nyilatkozatot, mondván, ez az EPP alapvető irányvonala, és kész – „Németország azonban autós ország. Az Európai Unióban nem minden ország annyira az, mint Németország. Ezért itt még tovább kell dolgozni a program részletein” – tette hozzá.
A szocdemeknek sem kellett több, egyből éles kritikával csaptak le a kiáltványra, illetve a tényre, hogy a CDU/CSU és az EPP kiáltványai nem egyeznek e téren. Katarina Barley, az SPD EP-listavezetője szerint ez nem más, mint maga a megosztottság. „Von der Leyen ellen három úriember is harcol a környezetéből, különösen a Green Deal kapcsán” – célzott Barley
Söderre, Weberre és Friedrich Merzre, a CDU-vezérre utalva, akik szerinte gáncsolják Von der Leyen zöld törekvéseit.
Talán nem véletlen, hogy erre koncentrálnak: az európai szocialisták – az SPD pártcsaládja – az Európai Bizottság zöld átállással, gazdasággal és szociális ügyekkel kapcsolatos tárcáit akarják megkaparintani a következő EB-ben, derült ki listavezetőjük, Nicola Schmit Euractivnak adott interjújából.