A brüsszeli migrációs és integrációs politika csődje nap mint nap életeket veszélyeztet
Magyarországon ilyen nem fordulhat elő.
Három tüntetős nap után a berlini kormány meghívta tárgyalni a német gazdák vezetőit.
Negyedik napja tartanak a gazdatüntetések Németországban. Az útlezárásokkal, traktorfelvonulásokkal és nagyvárosi tüntetésekkel zajló akciók mellett szerdától a Deutsche Bahn mozdonyvezetői is sztrájkolni kezdtek, ezért szerdán a távolsági vasúti közlekedés nyolcvan százaléka leállt Németországban, de a regionális vasutak is akadoztak. Így
mind a közúti, mind a vasúti közlekedés megnehezült a sűrűn lakott, máskor is dugóktól hemzsegő európai nagyhatalomban.
Míg a gazdák a német mezőgazdaságnak juttatott támogatások és kedvezmények tervezett eltörlése ellen tüntetnek, addig a mozdonyvezetők kevesebb munkaidőt szeretnének ugyanakkora bérért.
A tüntetések negyedik napjának reggelén arról szólnak a hírek, hogy a német szövetségi baloldali-liberális kormány hétfőre tárgyalni hívta a tüntető gazdák vezetőit. Olaf Scholzék eddig azt hangsúlyozták, hogy a megszorító csomagot végre kell hajtani, mivel a német alkotmánybíróság tavalyi döntése, ami megtiltották a klímaalap pénzeinek átcsoportosítását, nem tesz más megoldást lehetővé.
Most a kormány a mezőgazdaság jövőjéről, az agrárium gazdasági kilátásairól szeretne tárgyalni a gazdákkal.
A tárgyalás időpontja, hétfő egyébként egybeesik a gazdák tüntetéssorozatának tervezett csúcspontjával, egy nagy berlini tüntetéssel.
Addig is tovább akcióznak a német gazdák. A keletnémet Mecklenburgban több autópályalejáratot blokkoltak a traktorjaikkal, ahogy folytatódtak a forgalomlassító traktoros felvonulások is.
Olaf Scholz német kancellár a tervek szerint csütörtökön a keletnémet Cottbusba megy, hogy felavasson egy vasúti üzemet.
A szocdem politikus, mondhatni az oroszlán barlangjába megy ezzel,
mert egyrészt dühös keletnémet gazdák várnak rá tüntetéssel, másrészt pedig épp az országos sztrájk közepén leledző német vasútipari dolgozók közé megy.
Scholz ugyanakkor Cottbusban valóban találkozni is akar a helyi gazdák vezetőivel, hogy a kialakult helyzetről tárgyaljon velük.
A gazdákhoz közelebb álló politikusok eközben kompromisszumokat javasolnak. A mecklenburgi agrárminiszter, Till Backhaus azt szorgalmazza, hogy előbb meg kell teremteni a gazdák számára is az energiaátállás lehetőség, erre időt kell hagyni nekik, és csak utána történjen változás a támogatási rendben. Szerinte előbb csak 10 százalékos csökkentésre van szükség az agrárdízel támogatásában, és majd 2027 után vezessék csak ki a támogatást.
A szintén keletnémet Szász-Anhalt tartomány kormányfője, Reiner Haseloff CDU-politikus a gazdák mellé állt,
és azt sürgeti, hogy Scholz közvetlenül tárgyaljon a tüntetők vezetőivel. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a gazdák évtizedek óta nagy bürokratikus terhekkel és folyamatos változtatások bonyodalmaival kell, hogy együtt éljenek.
A társadalmi elégedetlenséget látva a kormány legutóbb már engedett a dízeltámogatások megszüntetéséből, már most azt ígérik, hogy csak lépcsőzetesen vezetnék ki. A gazdák szövetsége azonban ezt nem tartja elegendő engedménynek.
Nyitóképen: traktoros gazdák tüntetése a berlini Brandenburgi kapunál (Marten Ronneburg / NurPhoto / NurPhoto via AFP)