2023. október 7-én Izrael történetének legsúlyosabb terrortámadását élte át a Hamász által, mely során 1500 áldozatot veszített, akiknek döntő többsége civil volt. Az internetet bejárták a támadás borzasztó fotói: elégetett emberek, véres gyerekszobák, halomra gyilkolt fesztiválozók. Talán nem meglepő, hogy az izraeli közélet jelentős része nem is az oroszországi pogromokhoz (mely talán pontatlan hasonlat, hiszen a pogrom az állami hatóságok együttműködését, illetve az „utca” egyfajta tomboló kitörését feltételezi), hanem a holokauszthoz hasonlították az eseményeket.
A holokauszt-hasonlatoknak régi és hosszú története van, az esetek jelentős részében egyszerűen az eltérő történeti események és a napi politikai haszonszerzés nehezen igazolható megfontolásai miatt ezek a hasonlatok pontatlanok és kerülendők.
Az más kérdés, hogy korábban Izrael még nem tapasztalt olyat, mint idén október 7-én: ha nem is feltétlenül módszereiben, hiszen gyermekeket eddig is gyilkoltak a palesztin terroristák, de méreteiben bizonyosan. Bármilyen szörnyű is, de valószínűleg eljött az a pillanat, amely során a hasonlat, ha mikroszinten is, de stimmel:
a holokausztot nem csak gázkamrákkal, de pogromokkal és lőfegyverrel is elkövették, utóbbi az áldozatok közül kb. 1,5 milliót tehetett ki.
Ennek ellenére máris megindult egy elítélési verseny a baloldali sajtóban és – szerencsére csak a nyugati – akadémiai életben. Raz Segal amerikai történész például a szélsőbaloldali Guardianban közölte, hogy Izraelnek nincs joga a holokausztot idézni a konfliktus kapcsán. „Az izraeli telepesek gyarmati uralmát, katonai megszállását, illetve az ostromuk alatt álló, hontalan palesztinok elleni megtorló támadásban részt vevő, erős szövetségesekkel és erős hadsereggel rendelkező hatalmas államot úgy ábrázolják, mint a nácik ellen harcoló tehetetlen zsidókat.”
A szöveg elképesztően ízléstelen és egyoldalú, hiszen figyelmen kívül hagyja, hogy nem a Merkavákat vezető izraeli katonákat hasonlítják a holokauszt áldozataihoz, hanem azokat a – Segal szerint – „telepes, gyarmatosító” ötéveseket, akiket a pizsamájukban lőttek agyon a Hamász terroristái.
Eközben látni kell, hogy Izrael esetében a konfliktusok egzisztenciálisnak bélyegzése régi retorikai elem.
1963-ban elterjedt az izraeli sajtóban, hogy Gamal Abdel Nasszer egyiptomi elnök Hitler volt német kutatóival dolgozik vegyi fegyverek kifejlesztésén. Menachem Begin, ekkor még a jobboldali ellenzék vezetője közölte, hogy Nasser „német rakétái” a „nemzet biológiai létét fenyegetik”. A hatnapos háború előtt a feszültség tetőfokára hágott. Tel Aviv város Vallásos Tanácsának rabbijai feltérképezték a város parkjait, sportpályáit és parkolóit, hogy melyikek alkalmasak temetőnek, mivel tízezres áldozatszámra számítottak háború esetén. „Csakis egy a népirtás emléke által kísértett nemzet készülhetett ennyire aprólékosan a következő holokausztra” – jegyezte meg Tom Szegev történész. Ez a történet persze végül nem népirtással, hanem egy fényes győzelemmel zárult Izrael számára.