A vallásosnak igazán nem nevezhető Stephen Hawkingnak 1963-ban azt mondták, két éve van hátra; 1969-től kerekesszéket használt, 1971-től már írni sem tudott, 1985-ben szervezete összeomlott. Még jó, hogy nem volt neki ezekre az esetekre bekészítve egy „élet végi rendelkezés”, mert így 1988-ban megjelent könyvével világhírű lett, és minden prognózisra rácáfolva 2018-ban, állítólag teljesen békésen, álmában érte a halál.
Igen, persze, az ennyire szerencsés forgatókönyv bizonyára ritka,
akik azonban most hevesen támogatják a megelőző jellegű, aktív eutanáziát, azok pont az ilyen szerencsés forgatókönyvek esélyét csökkentenék, adott esetben a saját anyjuk, testvérük vagy gyermekük esetében.
Mindenesetre – hangzik többfelől – „most legalább végre foglalkozunk a halállal”. Csakhogy biztos ez?
Amilyen egyoldalú drukkolás zajlik az eutanázia legalizálásáért, azaz a szenvedés és a halál vélt kontrollálásáért, az nem egészen arra utal, hogy itt össztársadalmilag alaposan belegondolnánk az elmúlásba.
Magyarországon a leggyakoribb halálok a szív- és érrendszeri betegség – miközben szörnyülködünk, hogy mennyire borzasztó lehet egy ritka betegségben lassan leépülni és a végórára felkészülni, és miközben arról szól a diskurzus, hogy tulajdonképpen miért is ne távozhatna egy orvosilag segített koktélparti keretében az életből az az idős, akinek már nincsenek céljai („ha már a születésemről nem dönthettem ÉN, legalább a halálom hadd legyen már az ÉN kezemben, az ENYÉMBEN”), a mai napon is huszonnyolcan meghalnak agyérbetegségben. Akár negyvenévesen.
Donáth Anna szerint pereljük be a magyar államot, amiért őket nem illette meg a választás szabadsága a saját életükkel kapcsolatban?
Ha kiharcolja valaki az eutanáziát, és mindenki megnyugszik, vélvén, most aztán személyesen kontrollálni lehet az élet végét, mennyivel fognak kevesebben összeesni szívinfarktusban, esetleg ráadásul a nem megfelelő életmódjuk miatt? Megnő-e bármennyivel is az esély arra, hogy kevesebben szembesülnek a vastagbélrák diagnózisával?