Különös tekintettel egy másik érintett beteg szavaira, aki szintén az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordult, de nem egy későbbi cselekvőképtelenségtől tartva, hanem mert augusztus óta tartó betegsége miatt már most úgy érzi, „rabszolgasorba taszítja családtagjait, hiszen önállóan mára már sem mosdóba nem tud elmenni, sem felöltözni nem tud”. „Nem akarok a magyar egészségügybe kerülni” – hangsúlyozza, hozzátéve, hogy „így élni méltatlan, megalázó, kiszolgáltatott és a családtagjaim szempontjából sem szeretném, ha ez így folytatódna”.
Kétségtelen tény, hogy nagyon is embert próbáló és rendkívüli alázatot kívánó helyzetek ezek, és teljesen érthető, ha az érintett így érez, de
vajon nem az-e az igazán méltatlan, ha az efféle kiszolgáltatottság láttán a közönség (inkluzíve Donáth lelkész lánya) is rögtön eutanáziáért kiált, ahelyett, hogy az otthonápolás feltételeinek javításáért vagy a megfelelő lelki segítség biztosításáért verné az asztalt?
Nem ordító ellenérv-e az eutanáziával szemben, ha azt már az egyik kezdeményezője is azért vezetné be, hogy a családtagjainak ne kelljen „rabszolgaként” gondoskodniuk róla? Hiszen innen már csak egy ugrás az, hogy aki mégis bátorkodna mihaszna betegként végigélni az életét (hívő ember esetén felajánlva szenvedéseit akár a békéért), azt elkönyveljük önző disznónak.
És vajon nem méltatlan-e az, ha a kétségbeesett embertársunkat azzal nyugtatjuk, hogy drukkolunk a méreginjekció egy-két éven belüli elérhetőségéért,
ahelyett, hogy felmutatnánk neki néhány inspiráló példát, akik itt és most segíthetik őt betegségének elfogadásában?
Nyilván mindenkinek a maga keresztje a legnehezebb, de hátha más szemmel néz a felnőtt ember a saját nyomorára, ha megismer például olyan gyerekeket, akik nagyjából születésük óta szenvednek rendkívüli fájdalmakkal járó ritka betegségben, a fél életüket kellemetlennél kellemetlenebb kezelésekkel töltik, és mégis képesek családtagjaikkal együtt századszorra is felállni a padlóról, mindenkinek példát adva a valódi emberi méltóságból.
A vallásosnak igazán nem nevezhető Stephen Hawkingnak 1963-ban azt mondták, két éve van hátra; 1969-től kerekesszéket használt, 1971-től már írni sem tudott, 1985-ben szervezete összeomlott. Még jó, hogy nem volt neki ezekre az esetekre bekészítve egy „élet végi rendelkezés”, mert így 1988-ban megjelent könyvével világhírű lett, és minden prognózisra rácáfolva 2018-ban, állítólag teljesen békésen, álmában érte a halál.
Igen, persze, az ennyire szerencsés forgatókönyv bizonyára ritka,
akik azonban most hevesen támogatják a megelőző jellegű, aktív eutanáziát, azok pont az ilyen szerencsés forgatókönyvek esélyét csökkentenék, adott esetben a saját anyjuk, testvérük vagy gyermekük esetében.
Mindenesetre – hangzik többfelől – „most legalább végre foglalkozunk a halállal”. Csakhogy biztos ez?
Amilyen egyoldalú drukkolás zajlik az eutanázia legalizálásáért, azaz a szenvedés és a halál vélt kontrollálásáért, az nem egészen arra utal, hogy itt össztársadalmilag alaposan belegondolnánk az elmúlásba.
Magyarországon a leggyakoribb halálok a szív- és érrendszeri betegség – miközben szörnyülködünk, hogy mennyire borzasztó lehet egy ritka betegségben lassan leépülni és a végórára felkészülni, és miközben arról szól a diskurzus, hogy tulajdonképpen miért is ne távozhatna egy orvosilag segített koktélparti keretében az életből az az idős, akinek már nincsenek céljai („ha már a születésemről nem dönthettem ÉN, legalább a halálom hadd legyen már az ÉN kezemben, az ENYÉMBEN”), a mai napon is huszonnyolcan meghalnak agyérbetegségben. Akár negyvenévesen.
Donáth Anna szerint pereljük be a magyar államot, amiért őket nem illette meg a választás szabadsága a saját életükkel kapcsolatban?
Ha kiharcolja valaki az eutanáziát, és mindenki megnyugszik, vélvén, most aztán személyesen kontrollálni lehet az élet végét, mennyivel fognak kevesebben összeesni szívinfarktusban, esetleg ráadásul a nem megfelelő életmódjuk miatt? Megnő-e bármennyivel is az esély arra, hogy kevesebben szembesülnek a vastagbélrák diagnózisával?
Konkrétan kismillió eszköz áll már most rendelkezésünkre, hogy befolyásoljuk az életkilátásainkat, a szűrővizsgálatokon való részvételtől kezdve a testmozgáson és a bizonyítottan boldogító jócselekedeteken és hálás lelkületen át a megfelelő étkezésig és a teljesen értelmetlen önhergelésről való leszokásig (értve ez alatt ellenzéki nénik-bácsik esetében a tévé előtti mérgelődést, például a rigók viselkedési mintázatainak megnyugtató szemlélése vagy egyéb értelmes tevékenység helyett) –
amíg ezekkel nem kezdünk el tömegesen élni, még méretesebb önbecsapás azt gondolni, hogy majd az eutanázia jogi szabályozásán múlik az élet méltó befejezése.
Igen, persze, bezzeg a Benelux-államokban – csakhogy ezekben az országokban arányaiban feleannyian halnak meg kezelhető betegségekben, mint Magyarországon vagy környező országokban. És lám, még az egészségügyileg oly fejlett Belgium és Hollandia esetében is tudományosan bizonyított az eutanázia könnyebb megoldásként történő, egyre inkább visszaélésszerű alkalmazása.
Amint arra Hollandiában egy korábban eutanáziapárti egyetemi tanár rámutatott: „Nagyon szeretem az autonómiát. De úgy tűnik, mostanra felülírt más értékeket, köztük a szolidaritást, a türelmet, azt, hogy a legtöbbet hozzuk ki a dolgokból. Fennáll a kockázat, hogy az emberek már nem is próbálnak módot találni arra, hogy elviseljék a szenvedést”.
Donáth Anna szerint „Karsai Dánielnek igenis jár a választás szabadsága” (mintha itt egyetlen egy ember konkrét esete forogna kockán).
A jó hír az, hogy a választás szabadsága valójában mindenkinek adott: mindenki eldöntheti például, hogy a saját pillanatnyi autonómiája fontosabb-e neki, vagy a nemzedékeken átívelő társadalmi szolidaritás.
(Nyitókép: Nyitókép: DIGICOMPHOTO / SCIENCE PHOTO LIBRA / FCA / SCIENCE PHOTO LIBRARY VIA AFP)