Elon Muskkal és Putyinnal riogatott a neves német hetilap: még az olvasók is körberöhögték a szerkesztőséget
Úgy néz ki, hogy nem lehet az összes németet hülyére venni.
Hogyan látták a korai magyar cionisták a palesztinai arab zavargásokat a két világháború között?
Bár manapság sokan szeretik az arab-izraeli konfliktust az 1967 után elfoglalt izraeli területek birtoklásához („megszállás”) kötni, voltaképpen már az államalapítás előtt súlyos pogromokhoz vezetett a cionista betelepülés és az arab ellenállás. Ebben a cikkben az 1921-es jaffai, 1929-es száfedi és az 1936-’37-es általános palesztinai pogromok és zavargások magyar sajtóvisszhangját vesszük szemügyre.
A hazai cionista közösségben – mely mindig is egy kisebbség kisebbsége volt, és a holokauszt előtt sosem tudott mély gyökeret verni a magyar zsidóság köreiben – kezdetben egyfajta túlzott optimizmus volt tapasztalható az arabkérdésben. Nyilván ennek ahhoz is köze volt, hogy nem akarták Palesztina rossz hírnevét kelteni a potenciális alijázók előtt.
Egyébként ez nemzetközi kontextusba illeszkedett, nem a magyar cionisták voltak (csak) szűk látókörűek. A hősidőkben a cionisták nyilván kevesebb figyelmet szenteltek az arab nemzeti kérdésnek, mint saját nacionalizmusuknak, illetve ekkor (még) kevés okuk volt arra, hogy a két nemzet jövőbeni összecsapásán töprengjenek. A korai cionista irodalom összehasonlíthatatlanul többet foglalkozott a (keresztény) antiszemitizmussal, mint az arab fenyegetéssel. Ennek ellenére néhány szerzőnél igenis megjelent az arabkérdés. Kalischer rabbi már 1862-ben elmerengett azon, hogy egyáltalán biztonságos-e a Szentföldre költözés, vagyis az alija: mint írta,
attól félt, hogy arab banditák fogják megtámadni a beköltöző zsidó családokat.
Eközben a cionista Moshe Leib Lilienblum azt írta, hogy az arab primitív nép, és kétségkívül pozitívan fog reagálni a kulturálisan felsőbbrendű zsidó bevándorlásra. Mikor a neves cionista író, Áchád Há’ám 1891-ben ellátogatott a Szentföldre, megállapította, hogy ellentétben bizonyos cionista vélekedésekkel, az ország „egyáltalán nem üres”, és a városi arab értelmiség nagyon is tisztában van a cionista célokkal és törekvésekkel. Mint a neves író megjósolta: ha egyszer eljut a konfliktus forráspontig, az araboktól nem lehet elvárni, hogy csendben félreálljanak.
Magyar kontextusban a Zsidó Szemle például 1928-ban azt írta, hogy „az arabok szeretik a zsidót”. Edelstein Bertalan budai főrabbi ugyanebben az évben Palesztinában járt, és hazatérve arról számolt be, hogy „az arabok kezes bárányok lettek”. A lap néha ennél erősebben is fogalmazott, 1915-ben például a zsidó „gyarmatosítás” sikereit méltatta, szembe állítva azt a primitív arab kultúrával. (A gyarmatosítás szót néha használták a cionisták, noha nyilván nem hasonlítható össze tevékenységük pl. a Holland Kelet-indiai Társaság bűneivel).
1921 májusában egyhetes zavargás zajlott Jaffában, 47 zsidó és 48 arab áldozattal (noha utóbbiakat főleg a brit rendőrök lőtték le). A Zsidó Szemle Zsidó vér című címlapcikkel jelentkezett, de tüntetés is volt a zsidó áldozatok mellett Budapesten.
A zavargásoknak magyar-zsidó áldozatai is voltak, pl. Aszódi Márton Debrecenből, de megsebesült Salpéter József, a Katzburg testvérek Kispestről és a mélyen vallásos Rinagel Henrik is, akivel később interjút közölt a lap.
1929 augusztusában az északi Száfed (Cfát) településen zajlott pogrom. 133 zsidót öltek meg az arabok, az arab elhunytak száma 116, de a többséget itt is a brit rendőrök lőtték le, 20 arabbal végeztek zsidók. David Hacohen későbbi kneszet-képviselő így írta le az eseményeket: „A helyi zsidók részletes leírást adtak arról, hogyan kezdődött a tragédia. A pogrom augusztus 29-én, csütörtökön délután kezdődött, és Száfedből és a közeli falvakból származó arabok hajtották végre, fegyverekkel és petróleumos kannákkal felfegyverkezve. A (...) szefárd zsidók utcáján előre nyomulva fosztogattak és felgyújtották a házakat, egymást buzdítva a gyilkolás folytatására. Lemészárolták Aphriat tanítót, a feleségével és az anyjával együtt, és késekkel darabokra vágták Toledano ügyvédet. Az árvaházakba betörve szétverték a gyerekek fejét és levágták a kezüket. Magam is láttam az áldozatokat. Jicak Mammont, egy Száfedből származó, arab családnál élő embert leírhatatlan brutalitással gyilkoltak meg: újra és újra megszúrták, amíg teste véres szitává nem változott, majd halálra taposták. Az egész pogrom alatt a rendőrség egyetlen lövést sem adott le.” A tombolás napokon át tartott, mielőtt a hatóságok beavatkoztak.
A Zsidó Szemle erre már vészjóslóbban reagált, noha továbbra is amellett kardoskodott, hogy a Palesztinába vándorlás biztonságos a zsidóknak.
Az eseményeket így foglalta össze: „Palesztinában egy fanatikus arab horda védtelen öregeket, serdületlen bochereket (vallásos diákokat), csecsemőket és asszonyokat ölt meg. a zsidó halottak szinte kivétel nélkül ilyen vérengzések áldozatai. Akik e borzalmas gyilkosságokat elkövették: műveletlen, barbár emberek [...]”. Viszont egy berlini lap megállapítását, miszerint „az arabok felébredtek, tudják, hogy csak fegyveres erővel juthatnak jogaikhoz és ha szükséges, élni fognak ezzel az erővel”, „rémlátomásnak” nevezte, s mint írta, rövidesen az arab világ „teljesen meg fog nyugodni”.
A lap arra kimondottan büszke volt, hogy a pogrom miatt halálra ítélt arabok melletti kegyelemért szólalt fel több zsidó orgánum.
„A palesztinai vérengzések legsötétebb óráiban is akadt zsidó hang, Budapesten és másutt is, amely részvéttel szólott nem csak a zsidó, de az arab áldozatokról is. És senki sem botránkozott meg, hogy részvétünkből azoknak a gyilkos araboknak is kijutott, akik fegyverrel a kezükben pusztultak el, s talán e fegyveren még zsidó vér párolgott.” A lap szerint a megbocsátás zsidó „faji” tulajdonság. Abban viszont nyilván igaza volt, hogy „Palesztinában egy kipattant szikra hatalmas tüzet okozhat.”
1937 januárjának végén zajlott a kétéves palesztinai zavargások csúcspontja, melyet a brit hatóságoknak kellett leverniük. Az 1936-’37-es zavargás egy lövöldözéssel kezdődött az év áprilisában, amikor a Nablusz melletti útakadálynál két zsidó sofőrt, Izrael Chazant és Cvi Dannenberget arab terroristák gyilkolták meg. A magyar-zsidó lapok ilyen cikkekkel jelentek meg: „Jeruzsálem fekete péntekje”. „Utcai harcok és gépfegyvertűz a szent város utcáin”. Az anticionista, magyar-zsidó Egyenlőség című újságban így írt: „A jeruzsálemi kórházak jelentik, hogy a meggyilkolt zsidók közt számos nő, áldott állapotú asszony és gyermek is van. A jeruzsálemi zsidó vezetőség délután 3 órakor telefonálja a következőket: E percben támadnak az arabok nagy erővel [...] három bombát dobtak a zsidók ellen a jeruzsálemi óvárosban”. Az Egyenlőség egyébként a kivándoroltak magyar identitását is kiemelte korábbi cikkeiben. Az 1929-es pogromok előtt három nappal – írta – még Szent István-napi imát tartottak Jeruzsálemben a magyar zsidók, ahol
„a hőn szeretett magyar haza iránt” szólt az ima; az esemény végén táviratban üdvözölték Bethlen István akkori miniszterelnököt.
A pogrom ideje alatt azonban – írta az újság – ugyanezen közösség tagjai az életüket féltették.
Chazan és Dannenberg gyilkossága érthető módon ellenreakciót váltott ki a korabeli militáns cionista jobboldalból, ezt pedig egy újabb muszlim zavargás követte: 1936 véres áprilisán az arab tömeg számos zsidó lakást és boltot dúlt fel, fosztott ki, emberéleteket is követelve. Persze – ahogy ma is –, akkor is voltak, akik a terrorizmus helyett a cionizmust hibáztatták: a bécsi kommunista újság, a Rothe Fahne (vagyis „Vörös Lobogó”) arról írt, hogy a „bennszülött arabok agyonlövik a fasisztákat”, a „betolakodott cionistákat”.
A szélsőjobboldali Szózat című újság is a testvéreikké fogadott „ébredő arabokat” méltatta, „Mohamed megbotránkozott fiait”, akiknek „a kapitalista zsidók kiszívják a vérét”. Ugyanezt a hangnemet ütötte meg a harmincas évek pogromjainak kommentálásában maga Adolf Hitler, aki – a Győri Nemzeti Hírlap című szélsőjobboldali újság 1938. szeptember 13-ai száma szerint – így beszélt: „Nem vagyok hajlandó arra, hogy itt Európa szívében második Palesztinát engedjek létrehozni. A szegény arabok védtelenek és elhagyottak”.
Nincs új a nap alatt – tartja a Prédikátor könyve.
***
Fotó: A száfedi zavargás után készült kép, 1929. Forrás: Wikimedia Commons
Kapcsolódó cikkek a Háború Izraelben aktában.
Irán megduplázta hadgyakorlatait, hogy erőt demonstráljon a növekvő nemzetközi nyomással és regionális fenyegetésekkel szemben.
Az izraeli védelmi miniszter kijelentette, hogy Izrael lerombolja az Irán támogatását élvező jemeni felkelők stratégiai infrastruktúráját.
Az izraeli Moszad egyik legösszetettebb titkos művelete, amelyet több mint tíz éven át terveztek, 2024 szeptemberében lépett működésbe.