2013 nyarán a Templom-hegyen lévő téren zarándoktársammal a régi keleti bejárathoz, az Arany kapuhoz viszonyítva próbáltuk kimérni, hol állhatott az ősi szentek szentje. Kimérhető, mert bár a muszlimok a 7. század végén annak a helyén húzták fel a Sziklamecsetet, régészek és történészek szerint az épület nem pontosan fedi a régi zsidó szent hely területét.
Nem jelentéktelen mellékszál ez a tény, és nem jelentéktelen helyszín ez: az ortodox zsidók szerint a Messiás fogja felépíteni a Harmadik Templomot itt, az arabok pedig ezt az ötletet az iszlám szent hely, az Al-Aksza meggyalázásának fogják fel. A Hamasz brutális dél-izraeli terrorakciójának fedőneve az Al-Aksza vihara volt, nem véletlenül: a terület ügye az izraeli politika részévé vált az utóbbi években. Itamar Ben-Gvir belbiztonsági miniszter, az ügy nyílt támogatója háromszor járt e minőségében a Templom-hegyen az iszlám világ heves tiltakozása ellenére. Palesztin fiatalok generációi azt tanulják az iskolában, hogy az egykori zsidó templomok léte csak mítosz. A közelmúltban feltárt kétezer éves falmaradványok vagy Dávid városának az óvárostól délre kiásott, háromezer éves romjai megkerülhetetlen bizonyítékok, de nem annak, aki egy retusált történelmi mátrixban él.
Sok palesztin számára a zsidók illegális bevándorlók, akik az ősi palesztin földeket pénzzel, erővel, katonai megszállással, adminisztrációs döntésekkel fokozatosan elvették.