Ap, cuk, Szvatopluk – nemcsak az orosz, de a szlovák tankönyvekben is egészen hajmeresztő állítások szerepelnek hazánkról

2023. szeptember 14. 06:52

Nagy port kavart az 1956-os magyar forradalmat gyalázó orosz tankönyvek ügye, annál kevesebb a vita a csaknem kétmillió magyarnak otthont adó szomszéd országokban dívó történelemoktatásról. Most a szlovákiai tankönyveket vizsgáljuk meg szakértői és gyakorló tanári szemszögből.

2023. szeptember 14. 06:52
Equestrian,Statue,Of,King,Svatopluk,I,At,The,Honorary,Courtyard
Veczán Zoltán

Lapunk nemrég ismertette Olay Ferenc 1933-as kötetének reprintjét, amely a külföldi tankönyvek magyarságképét vizsgálta. A kép lesújtó volt: a magyarok a barbár, karikalábú, emberhúsevő mongolok utódaiként jelentek meg; a csehszlovákiai diákok jóformán az iskolatejjel szívták magukba a hungarofóbia mérgét, s persze a magyar diákok is csak e kötetek fordításaiból tanulhattak. Mi változott azóta?

Valóban, Csehszlovákia megszületése óta a csehszlovák és a mai szlovák történelemoktatásban is inkább negatív, mint pozitív kép él a magyarságról – fejti ki kérdésünkre a Selye János Egyetem Tanárképző Kara történelem tanszékének docense, Vajda Barnabás. Megjegyzi: a mai kép a korábbihoz, „főként az ötvenes-hatvanas évek primitív történelemkönyvei­hez képest szinte semleges”, ami az erőteljes magyarellenes élt vagy a szándékolt ellenségképgyártást illeti, „a tartalom viszont a történelemtudomány szempontjából nem meg­felelő”. Ide­tartozik a kizárólag a cseh és a szlovák történelemoktatásban létező Uhorsko–Maďarsko-­különbségtétel, miszerint a mai Magyarország nem jogfolytonos a történelmivel, s elvitatják a Magyar Királyság magyar jellegét, továbbá megtévesztő és nevetséges módon tárgyalják Szlovákia akár „ötödik századi történelmét”.

 

„Ez a tévedés-, pontatlanság- vagy hazugságsorozat szinte végtelen”

 

 – fogalmaz Vajda. Mint mondja, bármennyire érzékenyen érint is minket a helyzet, a szlovák oktatáspolitikai nemzetépítés az elsődleges, a magyarság kiírása a közös történelemből, azaz a dehungarizáció „járulékos veszteség”. A szlovák politika „egy tankönyvű, nemzetépítő jellegű, ennek rendeli alá az oktatást” – mutat rá a docens. És nemcsak a történelemét, hanem a szlovák nyelv és irodalomét, a zenéét is, sőt a fizika- és matematikakönyvekben is ez a szemlélet jut időnként érvényre. „Ez a kiindulási alap, ehhez képest jönnek elő olykor a kimondottan magyarellenes tartalmak.” Mindemellett Vajda Barnabás kijelenti: „azért 1989 óta sokat változtak, megkockáztatom: fejlődtek ezek a tankönyvek, elsősorban módszertani kultúrában”, persze még mindig számos javítanivaló van bennük, és nem csupán magyar szemszögből.

A legterheltebb kérdések a huszadik századi „reszlovakizáció” és a deportálások ügye. Felvetésünkre, miszerint a svábokkal szembeni magyarországi kegyetlenkedésekkel a magyar tankönyvek szembenéznek, a szlovákok viszont a szlovák bűnökkel nem, megjegyzi: jelenleg is zajló kutatásaik szerint némi reflexió a legújabb tankönyvekben már megfigyelhető. „De abban a szellemben, ahogy azt a vélt szlovák nemzeti érdek és a politikum megkívánja”, s amíg ebben nem lesz politikai szembenézés, addig a tankönyvektől hiába is várnánk hasonlót.

A szlovák történelemoktatásnak jókora dilemmája ehelyett, hogy hova is állt az ország 1944–45-ben: a nemzeti felkelést kell ünnepelni, vagy az első független, Hitler által gründolt és erősen nacionalista, Tiso-féle Szlovákiát? „A probléma nem csak a szlovákiai történelemoktatással van: 2008-ban készítettünk egy kutatást Pécsett, megvizsgálva a szomszéd országok tankönyveit. Ha a szomszédos országok egyes tankönyveiben közölt térképeken összeadtuk volna azokat a területeket, amelyek a szomszédos nemzetek »történelmi területeit« ábrázolták, akkor a történelmi Magyar­ország nem lett volna sehol.”

A docens azért igyekszik hűteni a kedélyeket. Egyrészt kiemeli, manapság a történelemoktatásnak jóval kisebb a szerepe, mint néhány évtizeddel ezelőtt, és a tömegek indoktrinációján nehéz változtatni. Ha évtizedekig azt tanulták, hogy a magyarok a hibásak mindenért, akkor a mostani diákok hiába kapnának más impulzusokat, otthon, az interneten vagy másoktól ugyanúgy a soviniszta nótát hallgatnák. Másrészt a magyar tanárok körében divat korrigálni a tankönyvek tartalmát vagy akár félre is tenni a szlovákból szolgai módon lefordított anyagot, és a magyarból oktatni. Ezzel valamelyest ellensúlyozzák a helyzetet, de persze más iskolákban a szlovák nacionalista történelmi narratívát adják tovább a tanárok.

Felvidéki történelemtanár ismerőseink is hasonló helyzetről számolnak be: a szlovákból fordított magyar nyelvű tankönyvek mennek a szekrény mélyére felvágatlanul a – mondjuk így – történelmi bizonyítékokkal szerényen alátámasztott Nagymorva Birodalom fényével, a Szent Istvánt „felövező Hont és Pázmány szlovák lovagokkal”, szlovákosított nevű magyar nemesekkel, az „ezeréves elnyomás” és az „örök Bratislava” legendájával. Forrásaink azonban azt is megjegyzik: sajnos épp elég magyar tanár beadja a derekát, ráadásul még mindig sok magyar gyereket íratnak a szülei szlovák iskolákba, s ott egész biztos nincs efféle korrekció. Azt a lapunknak átküldött könyvrészletek is alátámasztják: nem ellenséget akarnak már kreálni a magyarokból, inkább „csak” kiszorítani őket Szlovákia területéről, mintha a Csallóközön túl nem lett volna közük a mai Szlovákia területéhez, de ha lehet, tán még ott sem.

Vajda Barnabás egy új szempontot is felkínál: a történelemoktatás kiemelkedő pozíciója nyolc éven át tartó közoktatásbeli jelenlétével, kötelező érettségivel és magas szintű tankönyvkultúrájával egyre inkább csak Magyarországra jellemző. Szlovákiában és számos más országban éppen visszaszorulóban van az óraszám. Az sem elképzelhetetlen, hogy a történelemoktatás a közeljövőben beolvad más tantárgyakba, mint a földrajz vagy a közgazdaságtan. „Persze relativizálni sem akarom a helyzetet. Ki kell mondani: problémás, ha egy kisebbséggel szemben ilyen jellegű indoktrináció folyik.”

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Shutterstock

Összesen 67 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csapláros
2023. szeptember 17. 09:46
Akitlosz 2023. szeptember 16. 20:30 ..."A Fidesz is saját magyar történelmet talált ki és akarja átírni a valódit az emberek agyában."... ALAPVETŐ HAZUGSÁG! A baj az, hogy a történelem tankönyvek csak bizonyos idő elteltével képesek átvenni a legújabb tudományos eredményeket. Ezzel együtt a rendszerváltás óta FOLYAMATOS feladat a 40 év alatt átpolitizált szocialista ideológiájú történelmünk OBJEKTÍV, elfogulatlan - ha kell, akkor - átírása, éppenséggel például a dialektika, a logika szabályainak is megfelelően, azaz, hogy semmi sem EGYOLDALÚAN fekete vagy fehér. Ahogyan Görgey is "felmentést" kapott az áruló megbélyegzés alól, úgy Horthyt is a helyén igyekeznek ma már kezelni, de ez a helyzet a Habsburgokkal is, akik egy része VALÓDI, a polgárosodást elősegítő reformokat akart a konzervatív és a hatalmukat megtartani akaró feudális nemességgel szemben. A TÖBBOLDALÚSÁGRA való törekvés részedről való megkérdőjelezése nem hiba hanem BŰN!
csapláros
2023. szeptember 17. 09:03
Akitlosz 2023. szeptember 16. 20:37 ..."Más egyéb értelme nincsen, hogy a Mandiner elkezdte más országot történelemkönyveit hamisítani és azt "elemezni"."... NE TERELJ LÉCCI! A szomszédos országok Trianon óta gyilkolják a területükön élő magyarságot, folyamatosan asszimilálva őket. Ennek legfontosabb FELTÉTELE, hogy az alapból neonáci államrendjük és annak működtetői MINT ASSZIMILÁLÓ RENDSZER is folyamatos maradjon, vagyis, hiába lövöd ki a nyelvhasználati korlátot, vagy a kedvezőtlen közigazgatási beosztást, stb. ATTÓL MÉG az asszimilálás zavartalanul folyik tovább, a soviniszták és a magyarsággal szembeni neonácik újabb és újabb generációi által, akik politikai ideológiától (liberális, balos, ember baráti keresztény, stb.) függetlenül zárnak össze a magyarsággal szemben. Ezen újabbnál újabb generációk "előállításának", újratermelésének a LEEGFONTOSABB ESZKÖZEI a tankönyvek! Ezek és az oktatási rendszer változtatása alapvető fontosságú a fennmaradás szempontjából!
Akitlosz
2023. szeptember 16. 20:37
Magyarországon a történelmet, mint a sportot gumicsontnak használja a hatalom, hogy elterelje a figyelmet arról, hogy ez a rendszerváltó rendszer nem volt képes sikeressé tenni Magyarországot 1990. óta. S persze 2010. óta sem. Más egyéb értelme nincsen, hogy a Mandiner elkezdte más országot történelemkönyveit hamisítani és azt "elemezni". Azt, hogy mi volt Szlovákia vagy éppen Magyarország pontosabb történelme Szlovákiához, Magyarországhoz közük nincsen távoli országok történészeitől, - angol, fülöp-szigeteki stb. - sokkal korrektebben, helyesebben és gyorsabban meg lehet tanulni. Mert nekik nincsen semmilyen aktuálpolitikai érdekük abban, hogy a saját szemszögükből adják elő és mutassák be a történelmet.
Akitlosz
2023. szeptember 16. 20:30
Minden hatalom az aktuális politikai és hatalmi érdekeinek megfelelően értelmezi újra a történelmet és próbálja belemosni a jövendő nemzedék agyába. A Fidesz is saját magyar történelmet talált ki és akarja átírni a valódit az emberek agyában. Próbálja az országot visszamenőlegesen is zsidókeresztényesíteni. Igen meglepődne Szent István, ha megtudná, hogy zsidókeresztény kultúrát vett át. A még elképesztőbb, ahogyan a habsburg uralmat mentegetik és támadják a magyar nemzet nagyjait. A Magyarország szabadságát és függetlenségét elvevő habsburg uralmat tartják legitimnek és a Magyarország alkotmányos rendjéért, szabadságáért küzdő hazafiakat lázadóknak. Ha máig fennmaradt volna a habsburg uralom, akkor sem lenne a mai államhatalmi történelemszemlélet ennél elfogultabb a habsburgok javára és a magyarok ellenére.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!