Írta: Somkuti Bálint biztonságpolitikai szakértő, hadtörténész
A sci-fi és a haditechnika egymásra hatását vizsgáló sorozatunk második részében néhány olyan alkotásra térünk ki elsőként, amelyek a közeljövő hadviselésével foglalkoztak.
A kitűnő, 1983-as Háborús Játékok (War Games) című filmben bemutatott stratégiai előrejelző számítógép mára valósággá vált, sőt napjainkra játék is készült ebből a témából. Az (angol rövidítésével ICBM-nek nevezett) interkontinentális ballisztikus rakétás szimulációban a hadászati atomfegyverek, a nukleáris triász és az ellenük való védekezés módozatait próbálhatják a valós idejű stratégiai játékok kedvelői.
A fejlesztő cég, amely egyébként más okokból folyamatos kapcsolatban áll több NATO-állam védelmi minisztériumával, kissé bizarr módon reklámozta új termékét. A játékstúdió programozói kihívták a Pentagon nukleáris stratégáit, és a hírek szerint 3:2-re legyőzték őket. A fenti furcsa kis történettel szemben a filmben a számítógép az összes lehetséges kimenetelét lefuttatja egy szovjet-amerikai atomháborúnak,
és arra a következtetésre jut, hogy az atomháború megnyerhetetlen.
Digitális szimulációs eszközök egyébként az informatika elterjedésével már szinte minden hadsereg oktatásának részét képezik.
William Gibson a nyolcvanas években írt cyberpunk regényeiben csak utalások vannak egy rövid, különleges műveletek és kiberháború dominálta összecsapásról. A kilencnapos háború során szereplőinek be kellett jutniuk a szigorúan őrzött szovjet légtéren keresztül egy olyan Szovjetunión belüli területre, ahonnan fizikailag rá tudtak csatlakozni a szovjet számítógépes hálózatra, amelyet feltörve egy vírussal gyakorlatilag megbénították működését. A katonai hálózat összeomlása lényegében a háborút is eldöntötte. Abban a korszakban, az általánosan használt mikroszámítógépek, a 48 kilobájtos ZX Spectrum és a 64 kilobájtos Commodore 64 idején előre látni a számítógépes hálózatok adta lehetőségeket, a hackelést és az információs uralom szerepét, nos le a kalappal a szerző előtt.
Érdekes, Gibson mennyire a hatásait és komplexitását fogta meg a háborúnak, míg az általános sci-fi sokkal inkább a technológiai oldalára koncentrál a hadviselésnek. Arnold Schwarzenegger Végképp eltörölni (Eraser) című filmjében (és több egyéb sci-fiben) feltűnő rail gun, vagy magyarul sínágyú akár 10 Mach, azaz tízszeres hangsebességre is képes felgyorsítani lövedékét. A Gauss-ágyúnak vagy mágneses gyorsítónak is nevezett eszköz ugyanazon az elven működik, mint a korszerű maglev vonatok, azaz elektromágneses indukció segítségével gyorsítanak fel tárgyakat. Az amerikai Electromagnetic Railgun, azaz EMRG projekt sokáig sikerrel futott, azonban költségvetési okokból váratlanul leállították 2021 végén.