A hírek szerint az év végéig felülvizsgálják azt a 2019-es szándéknyilatkozatot, amellyel Olaszország is részévé vált kínai Övezet és út (BRI) vagy más néven Új Selyemút kezdeményezésben. A nyugati médiumok pedig már most arról kezdtek cikkezni, hogy Rómának az év végén a Nyugat és Kína között kell választania.
Olaszország 2019-ben lett az első és egyetlen G7-ország, amely csatlakozott Kína több milliárd dolláros infrastrukturális projektjéhez. Olaszországot akkor az Öt Csillag Mozgalom vezette kormány irányította, amely főként a nyugati gazdasági berendezkedést hibáztatta az olasz gazdaság helyzetéért, a 2008-as adósságválság és az azt követő brutális megszorító intézkedések miatt. Az olasz kormány döntését akkor egyébként kapott kritikát a Sorosék által finanszírozott Project Syndicate nevű portálon is.
Akkoriban nem volt meglepő lépés, hogy az ország vezetése kelet felé szeretne nyitni, azóta viszont
Olaszországban is egyre erősebbek a Kína-ellenes hangok.
Pedig Olaszország gazdasága még a 2008-as eseményeket követően több mint 10 évvel később sem állt talpra teljesen. Most az ország új, jobboldali vezetése minél inkább transzatlanti orientációjúvá válni.
Mik lehetnek az alternatívák?
Ennek egyik lépése lenne Olaszország kilépése az Új Selyemút projektből, ugyanakkor kérdéses, hogy mi tud ajánlani a nyugat annak alternatívájaként. Ennek elsődleges oka, hogy az Egyesült Államok azon tervei, hogy infrastrukturális projektekkel ellensúlyozza Kína növekvő befolyását, elsősorban Afrikát, Latin-Amerikát, valamint a Csendes-óceán térségét, tehát a globális dél térségét célozza, nem az amúgy már fejlett európai országokat, ahogy erről a legutóbbi G7-csúcstalálkozón beszélt Ursula von der Leyen. Tehát Olaszország mint a G7 tagja az Egyesült Államok vezetésével éppen abba a csoportba tartozik, amelynek pénzt kellene adnia e programok megvalósítására.
Olaszországnak ebből a szempontból az Európai Unió lenne képes alternatívát felmutatni, ugyanakkor
Brüsszel megbízhatóságát aláássa az, ahogyan ideológiai okokból visszatartja a Magyarországnak járó újjáépítési pénzeket.
Az unió hatékonyságát továbbá az is megkérdőjelezi, hogy egyrészt Olaszország az EU déli államaként az euróövezet politikájának vesztese. Hiába az unió egyik alapító tagállama, a másik két nagy alapító tagállammal (Franciaország, Németország) szembeni lemaradás arányaiban változatlan maradt az elmúlt évtizedekben.