Keresztre kötözött és ketrecbe zárt katonák – elképesztő dolgok derültek ki egy ukrán egységről
Az egység állítólagos tevékenységéről egy parlamenti vizsgálóbizottság tájékoztatást adott a védelmi minisztériumnak, de „nem történt semmi”.
Henrik Hololei semmi kifogásolhatót nem talált a tettében. Új fejezet a brüsszeli korrupciós botrányban.
Henrik Hololei a vizsgálatával újfent rámutatott az uniós gépezet átláthatatlansággal fűszerezett visszás logikátlanságaira. Hololei az Európai Bizottság vezető közlekedésügyi tisztségviselője 2015 óta, az ezelőtti két évben pedig a Bizottság főtitkár-helyettese volt.
Érdekesség, 2004 és 2010 között Siim Kallasnak, az akkori adminisztrációért, könyvvizsgálatért és a csalás elleni küzdelemért felelős észt alelnöknek volt a kabinetvezetője.
Siim Kallasnak egyébként 2014-ben le kellett mondania az észt miniszterelnöki aspirációiról a jelöltségével együtt, mivel korrupciógyanúba került – 100 millió dollárról volt szó.
Hololei legutóbb akkor került be a hírekbe, amikor február végén a Politico leleplezte, hogy a Bizottság vezető közlekedéssel foglalkozó emberének valahogy sikerült pont akkor ingyen és bérmentve a Qatar Airways gépeivel repkednie business osztályon, amikor a csapata azzal volt elfoglalva, hogy az Öböl-menti állam saját légitársasága számára létfontosságú közlekedési megállapodásról tárgyaljon.
A Politico azt derítette ki, hogy Hololei kilencszer repült ingyen a Qatar Airwayszel 2015 és 2021 között, amiből hat alkalom akkor volt, amikor épp a piacra jutási megállapodás összeállításán dolgoztak, négy alkalommal pedig minden kétséget kizárhatóan a katari kormány, vagy egy, a katari kormányhoz közel álló szervezet állta a cechet.
A Bizottság a Politico cikke után gyorsan leszögezte, hogy betartották a megfelelő szabályokat, a szóvivő még azt is hozzátette, hogy az esetleges összeférhetetlenségeket gondosan mérlegelték és kizárták.
Ennek a kis kommentnek a képmutatására hétfőn vetült fény, amikoris a Bizottság sajtótájékoztatóján kiderült, hogy Hololei maga írta alá az összeférhetetlenségi papírokat, ő maga pedig nem talált semmi visszásat, se az utazásaiban, se abban, hogy önmagát ellenőrzi.
Sokatmondó volt a szóvivő megjegyzése, miszerint „ez a szokásos eljárás”.
„A meghívás és a kontextus maga, amelyben a főigazgató utazott biztosította számára az értékeléshez szükséges elemeket” – jelentette ki a Bizottság szóvivője. „Az akkori értékelése szerint ez [az utazása] nem jelentett összeférhetetlenséget”. A Bizottság közölte, hogy nincs tudomása olyan dokumentumról, amely Hololei döntésének indoklását tartalmazná.
A Bizottság, amint kiderült, hogy Hololei mit csinált, bejelentette, hogy azonnali hatállyal megváltoztatja az összeférhetetlenségi szabályokat, s arra törekszik, hogy csak az ENSZ, a G7 és a G20 rendezvényeire való ingyenes utazást és szállást engedélyezze a „személyzetnek”.
Frank Füredi szociológus, az MCC Brussels ügyvezető igazgatója lapunknak adott kommentárjában kifejtette, hogy a Katar-botrány súlyosságának „kevés köze van néhány személy korrupt viselkedéséhez, több köze van ahhoz, ahogyan az EU bürokráciája erre reagált”. Mint mondta, „nyilvánvaló, hogy valaki, mint Henrik Hololei, azt csinálhat amit akar, mert neki van hatalma eldönteni, hogy a viselkedése elfogadható-e vagy sem”. Hozzátette,
az EU-t irányítók folyamatosan fegyverként használják a jogállamiságot, hogy az ellenfeleikre csapjanak le. Saját viselkedésükre azonban más mércét alkalmaznak,
s úgy gondolják, hogy mentesülhetnek a jogállamiság alól”.
Nyitókép: Henrik Hololei ellenőrzi a helikopteres sürgősségi orvosi szolgálatot egy bangkoki kórház tetején 2018. május 11-én
Fotó: Tawatchai Kemgumnerd / Bangkok Post / Bangkok Post via AFP