Tapintható volt a feszültség a stúdióban: összecsapott Deák és Fodor (VIDEÓ)

Komoly vita kerekedett Ukrajna uniós tagsága kérdésében, de véleményütköztetés történt Rogán Antal amerikai szankciós listáról való levétele kapcsán is.

Henrik Hololei útjait Katar fizette. Az Európai Bizottságban is szedi áldozatait a brüsszeli korrupciós botrány.
Leleplező cikket közölt a POLITICO a brüsszeli korrupciós botrány újabb érintettjéről. Henrik Hololei, az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatóságának (DG MOVE) főigazgatójáról nemrég derült ki: rendszeresen utazott ingyen business classon a Qatar Airways járatain, miközben főigazgatósága éppen a katari légitársaság európai piacra lépésének feltételeiről tárgyalt.
Hololei 2016 és 2021 között, azaz a tárgyalások ideje alatt hatszor utazott a katari légitársasággal ingyen,
(Egy hónapra előre ma 3716,83 euró egy business class-jegy oda vissza Brüsszelből Dohába, ez jelenlegi árfolyamon kicsivel több, mint 1,4 millió forint.)
A főigazgató a POLITICO megkeresésére nem kívánt nyilatkozni, a Bizottság egy szóvivője azonban úgy fogalmazott, hogy az utak mindegyike „jóváhagyásra került, és a vonatkozó szabályokkal összhangban került lebonyolításra”, ennek keretében a potenciális összeférhetetlenségeket is „alaposan megvizsgálták és kizárták”. Ugyanezen szóvivő hangsúlyozta, hogy Hololei „soha nem volt része” az EU és Katar közötti légiipari tárgyalásoknak –
Az EU és Katar tárgyalásainak eredményeképpen a katari légitársaságok – köztük a Hololeit gyakran szállító Qatar Airways – leszállási jogot nyertek a legtöbb uniós repülőtéren, azaz megnyílt előttük a 450 millió fős európaipiac. Eközben az európai légitársaságok viszonossági alapon szintén megkapták ugyanezeket a jogokat Katarban, de ezáltal csak Katar hárommilliós piacához férnek hozzá, igaz, a dohai repülőtér gyakran használt átszállási pont Európa és Ázsia nagyvárosai között.
Az Európai Parlament tekintélyét jócskán megtépázó brüsszeli korrupciós botrány – az európai sajtónyelvben ismeretes nevén Katargate – kirobbanása után az Európai Parlament demonstratíve beszüntetett minden munkát az EU-Katar légiközlekedési egyezményen.
az EP-nek mindössze egy megerősítő zárószavazást kellene csak lebonyolítania azután, hogy a tagállamok egy többéves folyamatban egyenként ratifikálták az egyezményt. Ennek azonban az egyezmény hatályossága szempontjából semmilyen jelentősége nincs.
Henrik Hololei régi motoros a brüsszeli establishmentben: már hazája, Észtország uniós csatlakozását is tanácsadóként segítette, aztán a három cikluson át európai biztosként tevékenykedő volt észt miniszterelnök, a jelenleg regnáló Kaja Kallas édesapja, Siim Kallas kabinetfőnöke volt 2004-től 2013-ig. 2013-2015 között az Európai Bizottság főtitkár-helyettese volt, 2015 óta áll a DG MOVE élén.
Hololei esete világossá teszi azt, hogy a brüsszeli korrupciós botrányban valószínűleg nem csak az Európai Parlament, de az Európai Bizottság különböző tisztségviselői is érintettek.
Nyitókép: MTI/EPA/Stephanie Lecocq