Innováció terén az oroszok leelőzték az ukránokat, és a Nyugat nagy részét
Kié az első huzalos drón? Amerikai? Nem, orosz, semmi sem tudja zavarni. Kié a Lancet? Orosz.
Miközben a magyar ellenzék a debreceni gyár miatt tiltakozik, a korábbi MSZP-szövetséges Frans Timmermans már azt sem tartja elfogadhatónak, hogy a munkaerőhiányt a bevándorlás révén oldjuk meg. Az uniós politikus a Bildnek fejtegette a véleményét a zöld fordulatról.
Európában készülnek a legjobb autók, ezért nem lehetünk a múlt rabjai, tömeges akkumulátorgyártásba kell kezdeni – jelentette ki Frans Timmermans, az európai zöld megállapodásért felelős uniós biztos a Bild című német lapnak adott, minapi interjúban. Timmermans azzal indokolta az elektromosautó-gyártás kiemelkedő fontosságát, hogy kínai gyártók 2023 végéig mintegy 80 új modellel állnak majd elő, illetve az Egyesült Államok és India is új gyártási kapacitásokat alakít ki. Mindez alátámasztja az innováció és a környezetkímélő közlekedési eszközök szükségességét.
Az egyébként a magyar kormánnyal szemben gyakran kritikus, korábban az MSZP-nek is kampányoló uniós politikus szerint az elektromos autók nem sokáig lesznek luxuscikkek: az ilyen járművek idővel megfizethetővé válnak, s mivel többen hozzájuthatnak majd, hamarosan a használt elektromos autóknak is lesz piacuk. Az uniós biztos ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy nem többféle technológiával kell foglalkozni, hiszen akkor mindegyik iparág – így a zöld energia segítségével előállított szintetikus üzemanyag kifejlesztésével foglalkozó ágazat – terméke drága marad. „Ez az előnye Európának: hosszú távú jogszabályokat tudunk alkotni” – magyarázta Timmermans, rámutatva, „meg kell fogalmaznunk, merrefelé tartunk”. Hozzátette:
sem az Egyesült Államokban, sem Kínában nem foglalkoznak már a szintetikus üzemanyag előállításával, „hiszen ők sem hülyék”.
A humán erőforrásokat illetően Timmermans elutasította, hogy leépítésekre volna szükség. „Az autóipar nem kevesebb embert, hanem új tudást igényel” – mondta a holland politikus. Hozzátette azt is, hogy „az igazi kihívást az alkalmazottak átképzése jelenti, mert „nem hengerekben, hanem akkumulátorokban és IT-rendszerekben jártas munkaerőre van szükség”.
A távirati iroda összefoglalója szerint arra a felvetésre, hogy a 20-30 éve az autóiparban dolgozó embereknek van-e jövőjük a szektorban, leszögezte, minden foglalkoztatottra szükség lesz a jövőben is. „Már ma is munkaerőhiány jelentkezik, és
nem tartom elfogadhatónak, hogy ezt a problémát kizárólag a bevándorlás révén oldjuk meg”
– fogalmazott Timmermans, hozzátéve, először is az európai munkavállalókat kell átképezni, akár az 50-55 éven felettieket is, mert ma már – szemben az egykori szénbányák bezárásának időszakával – megvan a lehetőség arra, hogy az embereket az iparágban tartsák.
A baloldali politikus nyilatkozata kapcsán érdemes megjegyezni: itthon az ellenzék különböző formában és intenzitással, de hevesen ellenkezi a debreceni akkumulátorgyár-építés ellen.
Nyitókép: Facebook