Magyarországot sem temeti a Spectator, de Trumpnak nem sok jót jósol

A lap szerint az európaiak általában „nem veszik be” az amerikai elnök diplomáciai programját.

Nem volt olyan felvetés, kekeckedés, igény vagy javaslat, amit hézagmentesen meg ne tudtunk volna navracsicsolni. Kohán Mátyás írása.
Tudom: nem mindenki hitte, hogy úgy lesz, ahogy tegnap lett – sőt, van, aki még most sem hiszi, hogy lesznek uniós pénzek. Pedig az, ami tegnap történt, a csillagokba volt írva: a végtelen packázás, időhúzás, politikai nyomásgyakorlás és ezer meg ezer új feltétel rendkívül idegesítő brüsszeli stratégiájának előbb-utóbb politikai fekvőrendőrre kellett futnia, mert olyan bizony nincsen, hogy éveken át ne legyen semmi, amihez Magyarország hozzájárulására szükség volna. Azt pedig nem adjuk ingyen s mosolyogva, ha közben csuklóztatnak, ez már csak ilyen. Amíg vétó létezik – hála az alapszerződések Istenének érte! –, teljesen egy uniós tagállammal sem lehet kibabrálni.
Pláne úgy nem, hogy a magyar tárgyalódelegáció parádés munkát végzett:
Így pedig, hogy a helyreállítási terv meg a korrupcióellenes intézkedések szakmai részébe egyáltalán nem lehetett belekötni – minden, amit az Európai Bizottság november végi értékelésében kifogásolt, nettó kényszeredett szőrszálhasogatás –, muszáj volt előállni a politikai farbával: egyezzünk meg a globális minimumadóról meg az ukrán pénzről, aztán hadd szóljon. A múlt hét keddtől hétfő estig tartó politikai lókereskedelem, melyben a magyar pénzek elválaszthatatlanul csomagban mozogtak e két rázós üggyel, egyszer és mindenkorra eloszlat minden illúziót afelől, hogy az európai intézményeket valamiféle jogállamisági meg korrupciós aggályok mozgatnák. Mozgatják a fenét – egy olyan ügynek, amelyet ilyen nyíltan politikai döntéssel kell lezárni, a szülőanyja is szükségszerűen politikai.
Mindez igaz annak ellenére, hogy Navracsics Tibor szenzációsan teljesített az EB szakmai fügefaleveleinek széttépésében, és a megtett vállalások egyértelműen hazánk javára válnak majd. A lengyelekkel ellentétben mi nem elsikálni akartuk a Bizottság által – bármilyen sunyi politikai szándékból – felvetett problémákat, hanem kitárgyalni, rendezni és megoldani. A politikai alkut pedig ésszel kötöttük meg: mind az ukrán segély, mind a globális minimumadó kérdésében elmentünk a falig, s végül a többi tagállam adta meg magát a magyar álláspontnak. Az, hogy a globális minimumadó bevezetése számunkra nem jár adóemeléssel, az ukrán segély pedig új közös hitelfelvétel nélkül oldódik meg, Magyarország számára – és ezt halkan mondom, csak Önöknek, négyszemközt –
Épp ugyanolyan kommunikációs trükköt hajtottunk ugyanis végre, mint a Bizottság a három kohéziós alap 55 százalékának úgynevezett „zárolásával”: ők a magyar pénzek hiánytalan kifizetését álcázták Magyarország elleni kemény fellépésnek, mi meg az adóemeléstől és közös hitelfelvételtől való távolmaradást álcáztuk a globális minimumadó és az ukrán segély elfogadásának. A stratégia pedig látványosan működik: mint az tegnapi sajtószemlénkből kiderül, a brüsszeli tudósítók jelentős részének továbbra is problémát okoz megkülönböztetni egymástól a kohéziós pénzeket (azaz az egyes szakterületek fejlesztését célzó operatív programok, valamint az agrártámogatások összességét) az egyes operatív programoktól, így a brüsszeli sajtó máig úgy tudja, hogy a magyar pénzek több mint fele be van fagyasztva, miközben valójában alig a negyede. Furcsa, de igaz:
s épp ezért van lehetősége Brüsszelnek és Budapestnek a hátuk mögött összekacsintani.
Persze aki úgy gondolja, hogy a lengyel kormány mindent megtett a pénzeiért, mégsem kapja meg azokat, nyilván értéktelen papírfecniknek tekinti mindazt, amiről tegnap megállapodás született. Ez azonban korántsem igaz. Egyrészt azért nem, mert a lengyel kormánnyal szemben támasztott feltételek épp a valóban EU-szkeptikus, a kisebbik koalíciós párthoz tartozó Zbigniew Ziobro igazságügy-miniszter portfólióját érintik, ennek megfelelően borzasztóan nehéz is azokat ténylegesen teljesíteni – a Ziobrónak tetsző látszatmegoldásokkal ugyanakkor Brüsszel nem lesz elégedett. Ilyen probléma Magyarországon – ha nem lenne nyilvánvaló – nincsen. Másrészt pedig azért nem, mert a kedden elfogadott megállapodásokkal Brüsszel valóban garanciát vállal arra, hogy ki fogja fizetni a pénzeket, Magyarországot pedig egy fillér kár sem éri. Mindeddig csak az erkölcs és a szerződések szellemének talaján mondhattuk a helyreállítási és a kohéziós alapról, hogy azok forrásai Magyarországnak „járnak”, Brüsszelnek semmiféle jogi kötelezettsége nem volt azokat kifizetni. Most lett, olyan forgatókönyv, hogy a pénzünk elvesszen, jogilag nincsen már. S ha a folyósítás kapcsán akadékoskodásba kezdenének az illetékesek, ugyanaz a fegyver, amivel az időhúzási stratégiát hatástalanítottuk, a vétó képében továbbra is rendelkezésre áll. (Egyébként nem csak nekünk: nyakamat rá, hogy a globális minimumadóval kapcsolatos friss lengyel hangulatingadozást is ebben a fénytörésben érdemes vizsgálni...)
Jönni fognak az uniós pénzek, eloszlik a bizonytalanság súlyos és nyomasztó köde. Egyszerre támadtunk szakmai és politikai fronton, s így csak kicsavartuk a pénzeinket Brüsszel kezéből.
A kormánynak pedig – amelynek mindannyiunk szerencséjére Navracsics Tibor ezek után is tagja marad – már csak egy dolga van: Európán belül ügyes és pragmatikus szövetségi politikával megakadályozni, hogy az elmúlt két év gyalázatához hasonló ismét megtörténhessen velünk.
s bizalmat építeni olyanokkal, akik nem majd valamikor lesznek kormányon, hanem adott esetben már most is ott vannak. Mert a rideg rögvalóság az, hogy azt a teljesen felesleges, drága és káros hercehurcát, amin Magyarországot keresztülcibálták, csak egy stabil szövetségi hálóval bíró országgal nem lehet újra meg újra megcsinálni. Most, hogy a gazdaság egyenesbe kerül, simulnak végre a ráncok, s felfelé görbül a száj – mód és alkalom nyílik tehát mosolygós arcot villantva barátkozni is egy kicsit.
Nyitókép: MTI/Kovács Tamás