Valószínűleg nem tudja majd teljesíteni azt a célkitűzését az EU, amely szerint 2035-től újként csak elektromos autókat lehet használni – számolt be erről az egyik hétfői cikkében az Euronews.
Lapunk gazdasági rovata, a Makronóm is foglalkozott már korábban azzal, hogy nem lehet 2035-ig kivitelezni a belsőégésű motoros autók és kisteherautók értékesítésének megszüntetését.
Első pillantásra úgy tűnik, Brüsszel végképp lesöpörte az asztalról azokat az érveket, amelyekkel az európai autóipar próbálta meggyőzni a 2035-ös átállással kapcsolatban. A legerősebb lobbisták természetesen a németek voltak, akik mindent megtettek, hogy lelassítsák legendás motorgyártásuk kivégzését, és a tisztán elektromos járművek mellé férjenek be az e-üzemanyaggal működőek is, de a jelek szerint az Európai Bizottság keresztülvitte akaratát az EP-n, nem törődve az ellenvetésekkel.
„Nem a járművekkel lesz a legnagyobb probléma. A technológia megvan, a járműveket el lehet készíteni. A problémák ennek az átalakulásnak a többi dimenziójában vannak. A töltési infrastruktúra, a nyersanyagokhoz való hozzáférés, a mobilitás megfizethető és elérhetővé kell tenni a kisvállalkozások számára, a sofőröknek, a polgároknak mindezeket, hogy véghezvigyük ezt az átalakítást, beleértve a zöld energiára áttérést is” – mondta az Euronewsnak Sigrid De Vries, az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles, ACEA) főigazgatója.
Jelenleg az EU-ban a töltőállomások fele Németországban és Hollandiában található.
Nem lenne meglepő, hogy a fogyasztók haboznak elektromos autót vásárolni mindaddig, amíg nem áll rendelkezésre megfelelő töltési infrastruktúra – míg az infrastrukturális beruházásokhoz nagyobb biztonságra van szükség.
Az ellátás szűkössége
Az áramszolgáltatók előtt jelentős kihívás áll. A potenciálisan több százmillió új elektromos autóból álló hatalmas flotta a becslések szerint további több százmilliárd kilowattóra villamosenergia-termelést igényelne.
„Növelnünk kell a villamosenergia-termelést. De ezt is tervezzük. Bővítenünk kell a megújuló energiát. Németországban már azt terveztük, hogy 2030-ra 80%-ra növeljük a megújuló energia részarányát az összes villamos energiából. Ez már magában foglalja azt a feltételezést is, hogy az összes elektromos autót üzemeltetni fogjuk, de nem csak az elektromos autókat, hanem a fűtést is” – jelentette ki Michael Bloss, zöldpárti, német európai parlamenti képviselő.
Végül ott van az elektromos hálózat. Egyesek azzal érvelnek, hogy az elektromos járművek instabillá teszik a hálózatot, ezért komoly beruházásokra lenne szükség a meglévő infrastruktúrák korszerűsítéséhez, hogy ellenálljon a hatalmas áramfelvételnek. Az Európai Bizottság becslése szerint ebben az évtizedben több mint 500 milliárd euróra lesz szükség Európa energiahálózatának korszerűsítésére.
Nyitókép: Marjai János/MTI