Így kényszerítette földre a belarusz KGB a Ryanair gépét

2022. október 26. 21:01

2021 májusában a belarusz hatóságok leszállásra kényszerítettek egy Ryanair-gépet, hogy letartóztathassanak egy körözött ellenzéki aktivistát. A nemzetközi jogot súlyosan megsértő ügy óriási botrányt kavart, az EU állami terrorizmussal vádolta Belaruszt. Az eset idején szolgált belarusz légi irányító most elmesélte, konkrétan mi történt.

2022. október 26. 21:01
null
Maráczi Tamás
Maráczi Tamás

2021. május 23-án délelőtt a minszki légi irányítók leszállásra kérték a Ryanair 4978-as, Athénból Vilniusba tartó járatának pilótáját, mert a belarusz hatóságoktól azt az információt kapták, hogy ismeretlenek pokolgépet helyeztek el a gépen.   

A repülő leszállását követően a titkosszolgálatok emberei azonnal őrizetbe vették a gépen utazó belarusz ellenzéki újságíró-aktivistát, a NEXTA Telegram-csatorna korábbi főszerkesztőjét, a 26 éves Roman Protaszevicset és barátnőjét, a 23 éves joghallgató Szofia Szapegát.

Az aktivistát házi őrizetbe helyezték, ítéletére vár, míg barátnőjét hat év börtönbüntetésre ítélték

– ő kegyelmi kérvényt írt nyáron Lukasenka elnöknek.

Az EU az esetet gépeltérítésnek minősítette, a belarusz hatóságok tettét pedig állami terrorizmusnak – az ügy után az unió beutazási tilalmat vezetett be a belarusz légitársaság gépeire.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) tavaly vizsgálatot indított az eset körülményeinek tisztázására, januárban publikált jelentésében pedig megállapította: a belarusz hatóságok szándékosan

hamis információkat közöltek a minszki repülőtér illetékeseivel, hogy elkaphassák a körözött bloggert.

Az ICAO a vizsgálat keretében interjút készített több szemtanúval, döntéshozóval, többek között a pilótával tárgyaló légi irányítóval is, aki az eset után Lengyelországba disszidált. Az ő elbeszéléséról készült jegyzőkönyv alapján a Politico uniós portál írt riportot az események menetéről.

Az eltérített gép, a Ryanair 4978-as járatának útja a Flightradar24 nevű weboldalon – ezt mutatja egy tüntető 2021. május 24-én Krakkóban – forrás: Beata Zawrzel / NurPhoto via AFP

 

Mi történt azon a reggelen?

Május 23-án reggel 9 óra 50 perc körül két öltönyös ember lépett be a minszki repülőtér irányítótornyának vezérlőszobájába, és

azt közölték, hogy egy járaton bombát rejtettek el,

ezért a gépet a belarusz légtérbe való berepülését követően leszállásra kell kérni.

A reggeli műszakra beosztott légi irányító az egyiküket felismerte: Leonyid Csuro volt, a belarusz repülőtéri navigációs rendszer üzemeltetőjének, a Belaeronavigácijának a vezérigazgatója. A másik ember a belarusz titkosszolgálat, a KGB embereként mutatkozott be. A két férfi az irányítóközpont ügyeletes vezetőjével diskurált, majd a vezető szólt a légi irányítónak, hogy egy Ukrajnából érkező Ryanair járatot kell értesíteni, ugyanakkor arra nem adott utasítást, hogy az ukrán légi irányítókat is értesítse.

Kicsivel később egy tucat email érkezett a minszki és más európai repülőterek postafiókjaiba – a Hamasz nevében küldött fenyegető üzenetben az állt, hogy egy gép a litván főváros, Vilnius fölött fel fog robbanni, ha a palesztin szervezet követeléseit nem teljesítik. (A Hamasz azonnal jelezte, hogy ez hamis hír, nem az emberei állnak az akció mögött.)

A légi irányító ekkor saját mobilján rögzítette a személyszállító gép pilótájával folytatott 39 perces beszélgetését, mert attól tartott, hogy a hivatalos kommunikációs csatorna hangrögzítését törölni fogják. A hangfelvételen jól hallható, hogy a beszélgetés során többször

a titkosszolgálati ember, illetve a forgalomirányítás ügyeletes vezetője diktálja a légi irányítónak,

mit kell mondania a pilótának.

A Ryanair pilótája a szokatlan üzenetre azonnal gyanakvással reagált: a parancs megerősítését kérte, majd azt is megkérdezte az irányítótoronytól, hogy konkrétan honnan származik a bombafenyegetés információja, később pedig azt is, hogy milyen módon tudták meg.

A KGB-s ember erre közölte: emailen érkezett fenyegetés a repülőtér címére. A pilóta többször is visszakérdezett, hogy melyik reptér hatósága kérte a kényszerleszállást, a vilniusi vagy az athéni? Ezt követően pedig a veszélyeztetettség színkódját kérte, amire a titkosszolgálati személy a legsúlyosabbat, a vörös jelzést kérte közölni vele.

A légi irányítók a kötelező biztonsági protokollra hivatkozva tehát leszállásra kérték a Boeing 737-800-as pilótáját,

aki bár gyanakodott, nem mert kockáztatni, végül letette a gépet Minszkben.

Az előzetesbe helyezett Roman Protaszevics a belarusz hatóságok embereivel rendezett közös sajtótájékoztatón 2021. június 14-én Minszkben – forrás: Stringer / Anadolu Agency via AFP

 

A vizsgálat egyéb megállapításai

Az ICAO-jelentés szerint az ominózus emaileket az ismeretlen feladók csak akkor küldték el a címre, amikor a gép már megkezdte a leszállást – vagyis ez egy megrendezett ürügy volt.

A légi irányítók

a pilótát csak akkor tudták meggyőzni a leszállásról, amikor már átrepült a belaruszból a litván légtérbe,

így – ahogy a felvételen hallható – a KGB-s tiszt idegesen beszél telefonon a vélhető felettesével arról, hogy a Ryanair pilótái valószínűleg szándékosan húzzák az időt, amíg kiérnek a belarusz légtérből.

A gép tehát végül leszállt Minszkben, de a landolást követően a Ryanair tizenkétszer kért megerősítést a belarusz hatóságoktól, de nem kaptak választ. Az utasokat leszállították, a gépet átvizsgálták (nem találtak semmit), majd az utasok visszatérhettek a gépre öt utas kivételével. Az öt közül kettő Roman Protaszevics és barátnője volt, a másik háromnak nyoma veszett:

vélhetően a belarusz titkosszolgálat emberei voltak, akik Athénból „kísérték” az akciót.

Az ICAO-jelentés szerint az utasok mobiltelefonos fotóin látható egy figura, aki a leszálló utasokat fogadta az épületben – az interjút adó belarusz légi irányító felismerte: a kényszerleszállást a toronyból levezénylő KGB-s ember volt.

 

Nyitókép: Roman Protaszevics és barátnője, Szofia Szapega az őrizetbe vételük idején egy öt nappal később, 2021. május 26-án közölt fotókollázson  –  forrás: AFP PHOTO / TELEGRAM CHANNEL NEVOLF

Fotó: AFP

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Papamaci1957
2022. október 27. 09:24
A belorusz ellenzék ugyanolyan hülye mint a magyar. Csak rá kellett volna néznie a térképre, húzni egy egyenes vonalat Athén és Helsinki között, és láthatta volna, hogy Belorusszia felett haladnak majd el. Miért nem ment varsói átszállással? Ha meg a gép Ryanair volt, biztos az a seggfej O'Leary keze is benne van a dologban.
eusebius
2022. október 27. 06:36
Magyarán a pilóta kirepült de visszafordították a gépet, elvileg biztonságos légtérből. Ez is vet fel kérdéseket. Voltak ott Migek is, ha jól emlékszem.
néhai Ch.Pilot
2022. október 26. 22:25
Pedig szerintem Belarusz önmagához képest európai módon járt el. A "logikus" az lett volna, ha egyszerűen lelövik a gépet. Én inkább Nobel Béke-díjat adnék Belarusznak.
Krupp Skya
2022. október 26. 22:11
Elegánsan kellett volna végezni velük mint a loden kabátos Bin Lódennel-
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!