Június utolsó napján véget ért az amerikai Legfelső Bíróság 2021 októberében kezdődött ítélkezési éve. A mostani ítélkezési év méltán aspirálhat arra, hogy egyszer majd helyet kapjon az amerikai történelemkönyvek lapjain. A fordulatokban, meglepetésekben és botrányokban egyaránt bővelkedő ítélkezési esztendőben a legnagyobb figyelem kétségkívül a Dobbs döntésre irányult, amelyben a taláros testület felülbírálta az abortusz igénybevételét alkotmányos védelemben részesítő 1973-as Roe kontra Wade precedensdöntést. Amint az várható volt, a döntés nagy felzúdulást, és néhol erőszakba torkolló tüntetéseket váltott ki tengerentúl, sőt még Európában is éreztette hatását, ugyanis még – a világ dolgait egyébként kérve kéretlen rendszeresen kommentáló – Európai Parlament is megvitatta az esetet.
Az ügy tétje azonban közel sem csak az abortusz megítélése volt.
Bár a döntés kétségkívül hatást gyakorol az abortusz igénybevételének lehetőségére, a bírók alapvetően nem magáról az abortusz alapjogi összefüggéseiről mondtak ítéletet, hanem a közhatalom gyakorlásának alkotmányban meghatározott kereteiről és rendjéről foglaltak állást. A gyakran csak Amerika második polgárháborújaként jellemzett abortuszvita hátterében ugyanis a közhatalomgyakorlás egymással versengő felfogásai feszülnek egymásnak. Egyfelől a polgárok demokratikus önkormányzására épülő és alulról felfelé ívelő közhatalomgyakorlás, másfelől pedig a központosító törekvésnek engedő bírói jogértelmezés, amely egy terebélyesedő bürokratikus kormányzás előtt ágyaz meg.
Ez az alapvető dilemma tapintható ki az ítélkezési év talán kevésbé látványos, de annál fontosabb ügyeiben, amelyek az úgynevezett „adminisztratív állam” jelenségével, vagyis a szövetségi hivatalok működésével és szabályalkotásával állnak összefüggésben. A West Virginia kontra Environmental Protection Agency ügy középpontjában a Kongresszus törvényhozói hatalmának delegálása állt. Az ügyben megítélendő konkrét kérdés az volt, vajon a washingtoni környezetvédelmi hivatal kellő törvényi felhatalmazás alapján kívánja-e korlátozni az üvegházhatású gázok kibocsátását, illetve ennek érdekében előírni az erőműveknek Amerika-szerte, hogy villamosenergiatermelésük során fosszilis tüzelőanyagok helyett alternatív, tiszta forrásokra álljanak át. A kifogással élő tagállam álláspontja szerint a Clean Air Act, amelyet még azelőtt fogadtak el, hogy az általános légköri felmelegedés problémáját egyáltalán felismerték, nem biztosít az alkotmánynak megfelelő felhatalmazást a hivatalnak ahhoz, hogy e téren új szabályokat alkosson. Egy ezzel összefüggő, de további kérdést vetett fel az American Hospital Association kontra Becerra ügy. Az ügy alapjául az egészségügyi hivatal azon döntése szolgált, amely bizonyos betegek után csökkentette az ellátást nyújtó kórházak javára járó társadalombiztosítási visszatérítést.
Az ügyben azoknak a korábbi precedensdöntéseken alapuló doktrínáknak, így különösen az ügynevezett Chevron doktrínának az alkalmazhatósága volt a kérdés,
doktrínának az alkalmazhatósága volt a kérdés,amelynek értelmében bíróságok még akkor is tartózkodnak egy-egy hivatal hatáskörének terjedelmét övező jogértelmezés felülvizsgálatától, ha a hatásköri szabályok kétértelműek ugyan, de a hivatal „ésszerű” álláspontot alakít ki. Ez a doktrína az 1980-as évektől kezdődően igen tág teret engedett a szövetségi hivatalok hatáskörének kiterjesztéséhez, végső soron pedig az adminisztratív állam megerősödéséhez.