Az orosz állami támogatású Sovcomflot flottaüzemeltető tulajdonában lévő tartályhajók továbbra is szállítanak európai kikötőkbe, annak ellenére, hogy februárban az Egyesült Államok és az Európai Unió is szankciókkal sújtotta a társaságot – írja az Euronews.
A portál az OCCRP oknyomozó projektjére hivatkozik, amely tizennyolcnál több, a Sovcomflot 2020-as pénzügyi nyilvántartásában szereplő hajólistán jegyzett tankert azonosított, melyek az utóbbi pár hónapban is a világ óceánjain közlekedtek, megrakva átlagosan 240 millió dollár értékű üzemanyaggal. A hajók mozgása valós időben követhető egy a tengeri forgalomkövetésre szakosodott weboldalon.
Nyomkövetés, felségjelzés, leányvállalatok
A szankciók márciusi életbe lépése után egyes hajók kikapcsolták a nyomkövetőjüket, minek köszönhetően eltűntek a térképről. A cég hajói közül május elején azonosítottak egyet az Egyesült Államok felé tartva, de azt átirányították Dél-Afrikába, majd gyorsan át is nevezték a hajót. Az OCCRP a közelmúltban legalább öt másik hajót követett nyomon, melyek Olaszországból, Dániából és Hollandiából indultak, vagy éppen oda tartottak vagy kikötöttek az uniós szankciók márciusi életbe lépése után is.
Mint a portál is írja: azt egyelőre nem tudni, hogy ki vásárolja a Sovcomflot által szállított olajat, de az biztos, hogy a Sovcomflot és a kikötőket üzemeltető vállalatok elkerülték a szankciókat, aminek okai, hogy a hajók libériai zászló alatt közlekednek, valamint az anyacég Cipruson és az Egyesült Arab Emírségekben alapított leányvállalatokon keresztül intézi a szállítmányozói tevékenységét.
Nyitókép: Mikhail Metzel / Sputnik / AFP