Robert Fico a moszkvai látogatásáról: Ez üzenet Zelenszkijnek
Az ukrán elnök veszélyezteti Szlovákiát – véli a kormányfő.
A trükközés eredményeként a kőolajat és földgázt nyugati valutáért adhatják el az oroszok.
Az orosz állami támogatású Sovcomflot flottaüzemeltető tulajdonában lévő tartályhajók továbbra is szállítanak európai kikötőkbe, annak ellenére, hogy februárban az Egyesült Államok és az Európai Unió is szankciókkal sújtotta a társaságot – írja az Euronews.
A portál az OCCRP oknyomozó projektjére hivatkozik, amely tizennyolcnál több, a Sovcomflot 2020-as pénzügyi nyilvántartásában szereplő hajólistán jegyzett tankert azonosított, melyek az utóbbi pár hónapban is a világ óceánjain közlekedtek, megrakva átlagosan 240 millió dollár értékű üzemanyaggal. A hajók mozgása valós időben követhető egy a tengeri forgalomkövetésre szakosodott weboldalon.
A szankciók márciusi életbe lépése után egyes hajók kikapcsolták a nyomkövetőjüket, minek köszönhetően eltűntek a térképről. A cég hajói közül május elején azonosítottak egyet az Egyesült Államok felé tartva, de azt átirányították Dél-Afrikába, majd gyorsan át is nevezték a hajót. Az OCCRP a közelmúltban legalább öt másik hajót követett nyomon, melyek Olaszországból, Dániából és Hollandiából indultak, vagy éppen oda tartottak vagy kikötöttek az uniós szankciók márciusi életbe lépése után is.
Mint a portál is írja: azt egyelőre nem tudni, hogy ki vásárolja a Sovcomflot által szállított olajat, de az biztos, hogy a Sovcomflot és a kikötőket üzemeltető vállalatok elkerülték a szankciókat, aminek okai, hogy a hajók libériai zászló alatt közlekednek, valamint az anyacég Cipruson és az Egyesült Arab Emírségekben alapított leányvállalatokon keresztül intézi a szállítmányozói tevékenységét.
Nyitókép: Mikhail Metzel / Sputnik / AFP