A háború elsődleges hatása az Oroszország és a NATO, illetve a nyugati államok közötti kapcsolatok folyamatosan gyorsuló romlása. Oroszország mintegy 2007 óta folyamatosan növeli a katonai képességeit az Északi-sarkvidéken azzal a céllal, hogy védelmet nyújtson ennek a stratégiai jelentőségű régiónak. Moszkva valószínűleg nemcsak azért fogja felgyorsítani a katonai képességek növelését, mert egy konfliktus kibontakozásától tart, hanem megtorlásként azért, mert
a többi sarkvidéki állam Ukrajnának nyújt segítséget, illetve Finnország és Svédország a NATO-ba kérelmezi fölvételét.
A háború másik fontos következménye az, hogy az orosz sarkvidék kiaknázásában szerepet játszó nyugati és japán gazdasági együttműködés fokozatosan elapad. A Krím 2014-es annektálását követően meghozott szankciók már korábban korlátokat állítottak, de jelenleg számos olyan nagy bányászati cég, mint a Total vagy a Shell úgy dönt, hogy működését befagyasztja vagy teljes egészében kivonul több nagy energetikai projektből. Az továbbra sem világos, hogy ez pontosan hány energetikai projektet érint, és hogy más vállalatok, így különösen indiai vagy kínai beruházók milyen mértékben vehetik át a nyugati cégek szerepét. Ugyanakkor rövid távon ez érinti a szibériai kitermelési projekteket és az északi tengeri útvonalakat is, amely az európai cégek teljes forgalmának mintegy 15%-át tették ki 2021-ben.
Mi a véleménye, a kínai és indiai vállalatok könnyedén át tudják venni az Oroszországból távozó nyugati kitermelő cégek helyét?
Ezt nehéz megmondani, ők biztos, hogy ezt szeretnék elérni. Különösen a kínai vállalatok esetében azonban két tényező lassíthatja a folyamatot. Egyfelől az oroszok azon félelme, hogy ne kerüljenek túlzott függőségbe Kínával, másfelől pedig a vállalatok abbéli képessége, hogy tőkét és technologiát csoportosítsanak át. Számos kitermelési területen továbbra is nyugati vagy japán technológia a domináns, akár maga a kitermelési tevékenység, akár a nagy jégtörő hajók építése miatt. Ha a nélkülözhetetlen technológia nem áll rendelkezésre, akkor hiába akarják a kínai vagy indiai vállalatok, Moszkva nem fog hosszú távú kitermelési szerződéseket kötni.
Néhány évvel ezelőtt írt egy könyvet Kína északi-sarkvidéki kihívásairól. Milyen következtetésekre jutott ebben?
Úgy tűnik, Kína valóban érdeklődik az Északi-sarkvidék iránt. Gazdasági és politikai célkitűzéseket fogalmaz meg a térségben, részt kíván venni a régió irányításában és a gazdasági lehetőségek kiaknázásában, az erőforrás-fejlesztésben és a hajózásban. A kínai kitermelő vállalatok aktívak, de még ha jelentős megállapodásokat írnának alá Oroszországgal a gázfejlesztésről, nevezetesen a Jamal-projektről, akkor sem ők az egyedüli aktív külföldi cégek, és nem is tesznek szert domináns pozícióra. Az ukrajnai háború miatt
előállhat az a helyzet, hogy Oroszország inkább Kínához fordul tőkeért,
de Moszkva is törekszik az egyensúly fenntartására, és tartózkodik attól, hogy túlzott függésbe kerüljön.
Geopolitikai szempontból hogy áll az Északi-sarkvidék kérdéséhez Kína?
Még ha Kínát valóban érdeklik az Északi-sarkvidék kérdései, ezek nem foglalnak el kiemelt helyet Peking horizontján. Közép-Ázsia, Délkelet-Ázsia, Afrika és a Közel-Kelet Kína számára sokkal fontosabb régiók, mint az Északi-sarkvidék.
Kína opportunista stratégiát követ, és így próbálja előmozdítani érdekeit.
Ezt eddig is így tette, figyelembe vette számos északi-sarkvidéki állam félelmét, miszerint ő veszélyt jelent nemzetbiztonságukra. Éppen ezért nem vonja kétségbe Kanada és Oroszország igényét az északi-sarkvidéki átjárók tekintetében, betartja a tranzitszabályokat, az olaj- és gázkitermelés terén partnerségre lép orosz vállalatokkal, miközben tiszteletben tartja a kanadai szabályozást. Ugyanakkor az a jövő zenéje, hogy meddig tart ki ez a magatartása. Sokan meg van győződve arról, hogy Kína olyan hosszú távú célokat dédelget az Északi-sarkvidéken, ami végül is kihívást intézhet a nemzeti szuverenitás ellen a régióban.
Az interjút Sándor Lénárd készítette.
Kép: Ekaterina ANISIMOVA / AFP