olyan ügyekben, amelyeket azért indítottak, mert az Unió szervei lényeges eljárási szabályokat sértettek meg, illetve visszaéltek hatáskörükkel.
Ez ugyan csak spekuláció, de tekintettel arra, hogy az Európai Bíróság előtt az Európai Bizottság töretlenül elsöprő nyerési aránnyal bocsátkozik perbe, igen kicsi az esélye annak, hogy az Európai Bizottság lépését bíróság előtt sikerrel meg lehessen támadni.
„Barbárság”
Magyarország az elmúlt évek során többször is igyekezett kiaknázni az abban rejlő tárgyalási potenciált, hogy az Európai Tanács konszenzussal határoz – éppúgy ahogy számos más tagállam. Ez a fajta tárgyalási magatartás „vétózásként” él a köztudatban.
A magyar kormány tevékenységét kritikával követő nemzetközi és magyar médiumok a vétó kérdését igyekeznek kifejezetten a magyar miniszterelnök személyéhez kötni, magát a tárgyalási formát pedig lejáratni az európai közvélemény előtt.
Elég csak beütni a Google-be azt, hogy „veto eu”.
Valójában a konszenzusos döntéshozatal etikai szempontból felsőbbrendű folyamat, nem hiába tartja a politikatudomány egyes képviselői a politikai igazolási folyamat „aranystandardjának” tartja. Révén ugyanis a közvélemény biztos lehet abban, hogy a politikai döntéshozók között teljes egyetértés uralkodik egy bizonyos kérdést illetően.
Ebből következően
nem a vétópolitika lehetőségével élni barbárság – a konszenzusos döntéshozatal megkerülése az.
Kép: Evariste Vital Luminais - A barbárok Róma előtt. (1822-96) Leemage via AFP
Dobozi Gergely