Franciaország megálljt parancsolt Magyarország ügyében – ez az Európai Unió jövőjét is befolyásolja
Brüsszel döntése aláásná az egyik legfontosabb uniós elvet.
Gyermekeknek szánt előadásmóddal, rajzfilmszerű megjelenítéssel fejt ki szexuális lobbitevékenységet egy baloldali szervezet. Teszi mindezt például a YouTube-on, ahol elvileg ilyet tilos csinálni.
A jelek szerint nem sérti a YouTube vonatkozó irányelveit annak a baloldali szervezetnek a tevékenysége, amelyik kifejezetten a gyermekek számára közvetít szexuális tananyagot az interneten. Az AMAZE nevű szervezet angol nyelven, a szexuális felvilágosítás témájában, a gender-ideológiára fókuszálva sugároz átlagos rajzfilmnek tűnő tartalmakat.
Megjegyzendő, hogy ez a gyakorlat érdekes,
Ebben az államban ugyanis nemrégiben épp egy olyan törvényt fogadtak el, amely a jogalkotói szándékok szerint biztosítja a kizárólagos jogot a szülőknek arra, hogy eldöntsék, hogy mikor és milyen körülmények között avatják be gyermeküket azokba a problémákba, konfliktushelyzetekbe, amelyek a nemi éréssel, szexualitással és egyébként az LMBTI-jelenséggel kapcsolatban felmerülnek.
Ráadásul, a jelek szerint a floridai törvény üzenete hamarosan nem a kivétel, hanem a fő szabály lehet, legalábbis az Egyesült Államok bizonyos részein. Florida után Alabama, Ohio és Louisiana is hasonló jogszabályi megoldást fontolgat. Sőt Texas is csatlakozhat az említett államok mellé: Greg Abbott kormányzó bejelentette, hogy a szülői jogok kérdésével maga is foglalkozni kíván a következő parlamenti ülésszakban.
„Soha nincs korán elkezdeni”
A szervezet honlapját átböngészve kiderül, hogy a szexuális felvilágosításra fókuszáló tartalmakat kifejezetten gyermekek számára készítik. A honlap „Gyakori kérdések” rovatából például kiderül, hogy
az AMAZE munkatársai ugyanis úgy hangsúlyozzák, hogy még a legfiatalabb gyermekeknek is vannak kérdéseik a testükkel, a nemekkel és a szexualitással kapcsolatban. Az AMAZE felvállalt célja, hogy tartalmaikkal segítsék a szülőket arra, hogy „komfortosan és magabiztosan” beszéljenek gyermekeikkel ezekről a témákról.
A honlapon található bemutatkozó-szövegben a munkatársak szólnak a szervezet küldetéséről is. Eszerint az AMAZE-t azért hozták létre, hogy világszerte segítsék a fiatal felnőtteket abban, hogy „egészségügyi szempontból pontos, kornak megfelelő, megerősítő és őszinte” szexuális felvilágosításban részesüljenek az interneten.
Népszerű YouTube-csatorna kicsiknek és nagyoknak
Az AMAZE népszerűnek mondható: 221 ezer feliratkozóval rendelkezik a YouTube-on, ahol nagyjából 60 milliós nézettséget produkál.
A The Federalist című lap ennek kapcsán egyik cikkében azt latolgatta, hogy vajon ez hogyan lehetséges, miközben a YouTube gyermekvédelmi irányelvei elvileg épp azt tiltják kifejezetten, amit az AMAZE közvetít. Az irányelvek szerint tilos ugyanis gyermekek számára felnőtteket érintő témákban tartalmat sugározni, ráadásul a platform a szexualitással összefüggő témák gyerekek számára fogyasztható formában történő feldolgozását is kifejezetten tiltja.
Ehhez képest az AMAZE
Az AMAZE nemcsak a szülőket, hanem az iskolákat, nevelőket is segíti abban, hogy hogyan lehet a szexuális nevelést becsatornázni az oktatásba. Készítettek oktatóvideót például a gender-konform névelőkre, a szerteágazó gender-identitásokra vonatkozóan, de a nézők megtudhatják azt is, hogy hogyan válhat belőlük LMBTI-aktivista.
Ezek a videók első ránézésre közönséges rajzfilmeknek tűnnek: a készítők tarka színekkel, játékos zenével, mesebeli karakterekkel dolgoznak – miközben arról beszélnek például, hogy „pornót sokan néznek”, mivel „elérhető és ingyenes”.
Abortuszról, gyerekeknek
Egy másik videóban Sam, egy lila színű mesebeli lény magyarázza a nézőknek, hogy mik az alternatívái „a várandós személynek”. Az abortuszt a videóban „nagyon biztonságos” orvosi eljárásként mutatják be. Sam rámutat arra, hogy rendelkezésre állnak gyógyszeres és műtéti lehetőségek is. Utóbbira vonatkozóan elmondja, hogy
A mesebeli lény a magzatnak a méhből való vákuumos kiszívását „gyengéd szippantásként” (’gentle suction’) mutatja be.
Sam jogászkodik is: elmagyarázza a fiataloknak, hogy az Amerikai Egyesült Államokban tagállamonként eltérő szabályozás foglalkozik az abortusz kérdésével. Elmondja, hogy egyes helyeken egy kamasznak a szülő hozzájárulására van szükség ahhoz, hogy a beavatkozást végre lehessen hajtani.
A lila mesebeli lény az életpárti tanácsadással foglalkozó terhességi krízisközpontokat (Crisis Pregnancy Center) „álklinikáknak” titulálja, amelyek „csak azért működnek, hogy megpróbálják lebeszélni az illetőt az abortuszról”. Elmondja, hogy ezek úgy néznek ki, és úgy is működnek mint az igazi abortuszklinikák, éppen ezért fontos, hogy az abortuszt fontolgató páciens érdeklődjön afelől, hogy pontosan milyen szolgáltatásokat nyújtanak az intézményben – nehogy „véletlenül” egy terhességi krízisközpontba kerüljön az illető.
„Miközben egyesek nem hisznek az abortuszban, mások úgy gondolják, hogy a terhes személynek képesnek kell lennie arra, hogy abortuszt hajtsanak végre rajta anélkül, hogy mások ítélkeznének felettük.”
– veti össze összegző jelleggel az életpárti és a választáspárti érveket egymással Sam, a barátságos mesebeli lény.
Kettős mérce
A YouTube tehát a baloldali szervezet anyagait átengedte a szigorú szűrőkön. Máshogy járt a Prager University, egy konzervatív, nonprofit oktatási szervezet. Az AMAZE-hez hasonlóan a Dennis Prager amerikai konzervatív rádiós talkshow- és házigazda által alapított PragerU szintén rajzfilmszerű, rövid és közérthető oktatóanyagairól ismert.
annak érdekében, hogy a gyermekek ne férhessenek hozzá „a nem megfelelő, vagy obszcén” tartalmakhoz – igaz, a PragerU nem közölt felnőtt tartalmat. Épp ellenkezőleg: a PragerU tartalmai kifejezetten a G-kategóriába (tehát a gyermekek számára is hozzáférhető kategóriába) esnek a tengerentúlon. A YouTube által 2016-ban korlátozott tartalmak között például a „Rasszista-e a rendőrség”, „Miért nem harcolnak a feministák a muszlim nőkért”, illetve a „Ki életpártibb: Európa vagy Amerika?” című videók szerepeltek.
A Google ekkor tagadta a cenzúravádat, jóllehet hozzátette, hogy a cég valóban fontolóra veszi a videó szándékát és fókuszát, amikor korlátozó intézkedést mérlegel.
Kép: Emma Kim / Cultura Creative / Cultura Creative via AFP
Dobozi Gergely