Egy ilyen helyzetre a gazdaság kényszerből a fogyasztás jelentős csökkenésével reagálna, ami már idén azonnali gazdasági recesszióhoz vezetne.
Az Origo megjegyzi, hogy az ellátás-biztonsági kockázat csökkenthető egy hosszabb átállási időszak alkalmazásával. Ebben az esetben viszont a finomítók leállása és átállítása miatt kérdéses, hogy finomított üzemanyagot, benzint és gázolajat, honnan és milyen áron tudna importálni Magyarország. Feltételezni lehet, hogy egy turbulens piaci helyzetben Magyarország nagyon nehezen tudna megfelelő mennyiségben hozzájutni a finomított kőolajhoz, illetve ha mégis hozzá is jut, a beszerzési ár vélhetően igen magas lenne.
Arról nem is beszélve, hogy a 480 forintos benzinárstop fenntarthatósága jelentősen megnehezülne. Abban az esetben, ha a jelenlegi szintről (106 amerikai dollár/hordó) – egy esetleges olajembargó következtében – 130-140 amerikai dollár/hordó árszintre emelkedik a Brent ára, akkor nehezen lehetne tovább védeni a 480 forintos árat. Kiesne a belföldi termelés és az ország importra váltana. A megemelkedett árú Brentből csak külföldön lehetne olajat finomítani ez sokkal drágábbá válna, mint a jelenlegi belföldön, uráli típusú olajból finomított termék.
Az importfüggőség jelentősen megnövekedne, az ellátásbiztonság romlana. Továbbá 480 forintos benzinárstop helyett itthon közel 700 forint lenne a benzin és közel 800 forint lenne a gázolaj literenkénti ára.
A gazdasági hatások feltárásánál arra kell figyelemmel lenni, hogy a hazai fogyasztók mekkora ársokkal szembesülnének, és ebből fakadóan mekkora fogyasztás csökkenéssel és emiatt növekedési áldozattal járna egy ilyen forgatókönyv. Mindez a teljes, éves fogyasztói inflációt 3,5-4 százalékponttal növelné, miközben a gazdasági növekedést mintegy 3-3,5 százalékponttal fékezné.