Szén-dioxid kibocsátás csökkentése miatt feszül egymásnak Nyugat- és Közép-Európa

2021. december 21. 13:17

A gazdag nyugati tagállamok még szigorúbb szabályokat szeretnének, a visegrádi országok viszont a vállalkozások és a rezsiárak miatt aggódnak.

2021. december 21. 13:17
null

Az Európai Bizottság által júliusban benyújtott felülvizsgálti rendelet 2030-ra tovább szigorítaná a gépjárművek kibocsátási normáját - írja az EURACTIV portál.

2035-re betilthatják az új dízel- és benzinüzemű járművek értékesítését.

A jelenleg érvényben lévő szabályozás kilométerenként maximum 95 gramm szén-dioxid kibocsátást engedélyez. Ezt akarja a Bizottság 2030-ra 55 százalékkal csökkenteni, majd 5 évre rá a 0 gramm kibocsátás a tervezett cél. A haszongépjárművek esetében megengedett 149 gramm emissziót pedig még gyorsabb ütemeben, előbb 50 százalékkal, majd nullemisszióra csökkentenék.

A Bizottság emellett kibocsátáskereskedelmi rendszert (ETS) szeretne létrehozni a közúti közlekedés és az épületek számára,

lényegében árat szabva az ezen ágazatok által kibocsátott szén-dioxidnak. A javaslat kritikusai viszont arra figyelmeztetnek, hogy mindez a közlekedés költsége és a rezsiárak növekedését eredményezheti. 

Az EU kibocsátáskereskedelmi rendszere (European Emission Trading Scheme, ETS) a központi eleme az EU éghajlatváltozás elleni küzdelmet meghatározó stratégiájának. Az EU ETS fix összkvótás kereskedési (cap-and-trade) rendszer, ami azt jelenti, hogy rögzítik a kibocsátás‑összmennyiséget, amely határértéken belül azonban a rendszer résztvevőinek lehetőségük van a kibocsátási egységek igény szerinti adásvételére.

(European Emission Trading Scheme, ETS) a központi eleme az EU éghajlatváltozás elleni küzdelmet meghatározó stratégiájának. Az EU ETS fix összkvótás kereskedési (cap-and-trade) rendszer, ami azt jelenti, hogy rögzítik a kibocsátás‑összmennyiséget, amely határértéken belül azonban a rendszer résztvevőinek lehetőségük van a kibocsátási egységek igény szerinti adásvételére.

Tegnap a tagállamok környezetvédelemért felelős miniszterei egyeztettek a kérdésben, a tanácskozáson egyből kiütköztek a kontinensen belül tapasztalható ellentéteket. A lengyel vezetés ugyanis jelezte, hogy az ETS bevezetése a kiskeresetű állampolgárokat és a rászorulókat sújtaná leginkább, így azt a tagállam nem tudja támogatni.

A kérdésben Szlovákia, Magyarország és Románia is a lengyel álláspont mellé állt. A magyar álláspont ugyanis egyértelműen az, hogy az emisszió csökkentése nem eredményezhet olyan társadalmi feszültséget, amely arra sarkalja az embereket, hogy forduljanak el a klímavédelmi célok támogatásától. 

A zöld átalakulást a beruházások támogatásával kellene segíteni, ami a gazdaság ösztönzése mellett az átmenet terhét sem osztaná el igazságtalan módon. A kelet-közép-európai állásponttal viszont sok nyugati állam, köztük Németország, Svédország és Dánia is szembe helyezkedett: támogatják az ETS kiterjesztését a közlekedési szektora és az épületekre. 

A gépjárműveket érintő szigorítások esetében is éles ellentétek alakultak ki a nyugati államok és a kelet-közép-európai régió között.

Prága a szigorítások bevezetésével 50 ezer munkahely megszűnésével számol, a román vezetés pedig az autóipar jövője miatt aggódik. Számos tagállam, köztük Lengyelország és Litvánia, arra hívta fel a figyelmet, hogy a belsőégésű motorok betiltása miatt a használtautók a gazdag nyugati országokból Kelet-Közép-Európába áramolhatnak, amivel a régió számára teljesen ellehetetlenül a zöld átállás folyamata.

Egyes uniós tagállamok azonban a tervezett célokat sem tartják elég nagyratörőnek. Hollandia és Finnország például jóval szigorúbb szabályozást is szívesen látna. Előbbi tagállam akár saját hatáskörben is kész felgyorsítani a folyamatot, amennyiben ennek lehetőségét a Bizottság garantálja. 

A baloldali Frans Timmermans, az EU éghajlat-politikai főképviselője elismerte a tagállamok eltérő álláspontját,

ugyanakkor a cselekvés fontosságára figyelmeztetett. Kiállt a Bizottság azon javaslata mellett, amely az ETS rendszert kiterjesztését javasolja, ami véleménye szerint a legjobb politikai eszköz a zöld átmenet garantálásához. A visegrádi országok és a kelet európai tagállamok valószínűleg heves vitával néznek szembe, Brüsszel és a keleti tagállamok közötti szakadék egyelőre nehezen áthidalhatónak tűnik.

Gergi-Horgos Mátyás

Fotó: MARIJAN MURAT / DPA / DPA PICTURE-ALLIANCE VIA AFP

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Nagypapa50
2022. január 10. 06:11
Mindeközben a leghangosabbak ez ügyben, a németek, bezárják a zéró CO2 kibocsátású aatom-erőműveiket, nem veszik át a földgázt az oroszoktól az Északi áramlat vezetéken, pedig abban zömében 97-98 %-ban metán érkezne (CH4) melyben az éghető atomok aránya 1 szén és 4 hidrogén, ( így az előállított energia így 80 %-ban hidrogénalapú) s a metán fajhője nagyobb mint a legjobb minőségű széné, s CO2 kibocsátása töredéke a szén alapú energia előállításnak. Ehelyett lignit alapú szénerőművekben állítanak elő energiát, melyből nem csak a CO", hanem kéndioxid is dől. S büszkék arra, hogy az így előállított elektromos árammal hajtott autókkal száguldoznak...
luisbathhelena
2022. január 03. 06:44
Csakhogy ÉVTIZEDEKIG Ny Európa magasabb CO2 kibocsátást produkált egy főre. Szóval befoghatják a pofájukat. Szabjunk hasonló kvótákat és megnézem ki lepődik meg...
Daily
2022. január 01. 22:11
Az apály-dagályra is vessenek ki új adót mert káros a klímára és kb. arra is ugyanannyi hatása van az embernek. Az elektromos autók az egész használt autó piacot tönkre fogják tenni. Az egész másodlagos autópiac be fog dőlni mert az akkumulátorok annyira drágák lesznek egy 10-15 éves autóban cserélni, hogy nem éri meg foglalkozni vele amikor már kapacitásuk a használattól amortizálódik. Ez persze az új gyártóknak remek üzlet lesz, hogy egy 13 éves autót kukázni kell az akkumulátora miatt. Ez lesz az igazi környezetvédelem, hogy csak a tehetős emberek fognak kocsival járni vagy eldobhatós autókat gyártanak bérletre, szép új great reset világ.
Akitlosz
2021. december 28. 21:28
"2035-re betilthatják az új dízel- és benzinüzemű járművek értékesítését." Onnantól ugyanolyan hatalmas adókat fognak kivetni az elektromos járművekre is. Az államhatalom nem fog lemondani a közlekedésből származó horribilis adóbevételekről.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!