Itt a tervezet: Falus szervezkedik az MTA-ban, hogy nekimenjen az Alaptörvény férfiról és nőről szóló módosításának

Ideológiai állásfoglalást akar elfogadtatni az MTA biológiai osztályával Falus András az Alaptörvény 15. módosításával kapcsolatban.

Az LMBTQ köré épült ideológia előmozdításának középpontjában a kommunikáció áll, mégis alig foglalkozunk ezzel a kérdéssel.
Az elmúlt hónapokban a gyermekvédelmi törvény, illetve annak európai visszhangja miatt sokan érintették a szexualitás és a társadalmi nemek (gender) témakörét. Kevesebb szó esett viszont arról, hogy maga a gender, mint politikai jelszó mégis hogyan szorította ki a biológiai nemet (angolul: sex) a mainstream nyugati kommunikációból, tudományos életből, illetve a jogszabályokból.
hiszen az „orwelli” megállapítás továbbra is időtlen tényként él: az, aki uralja a nyelvet, uralja a gondolatokat is.
Murray Edelman amerikai politikatudós helyesen mutatott rá, hogy a jogi nyelv formálisan a rendezettséget tükrözi, mégis annak hivatalos alkalmazói – a jogászok – rugalmasan bánnak vele: ugyanannak a szövegnek az értelmezése hivataltól, időponttól, körülményektől és csoportérdekektől függően változik. Az ENSZ által jegyzett Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata, az Európa Tanács által elfogadott Emberi Jogok Európai Egyezménye, de még a 2007-ben aláírt Lisszaboni Szerződés sem „ismeri” a gender kifejezést. Ezen dokumentumokban még „sex” szerepel, amikor a nemek közötti egyenlőség megteremtését és a nemi alapú diszkrimináció elleni fellépést említik.
A Bizottság tavaly már külön LMBTQ-stratégiát is kiadott, a mainstreaming, vagyis a szexuális kisebbségek társadalmi elfogadtatása kiemelt célkitűzésként szerepel. Ez azt jelenti, hogy
Mindezt kommunikációs szinten összekötik egy szabadság és egyenlőség alapú érveléssel, amivel a problémakört közelebb viszik az emberekhez, a társadalom döntő többsége ugyanis az utóbbi két értékkel könnyebben azonosul. Ezért a stratégiában a célkitűzések nem jogok: az Európai Bizottság „az LMBTQ-egyenlőségért és szabadságért” küzd.
Az Európa Tanácsban is hasonló irányvonal körvonalazódik. A Tanács által megalkotott Isztambuli Egyezményben például a biológiai nemre utaló szó csak egy helyen szerepel, míg a gender 27 alkalommal van említve. Ennek fényében nem meglepő, hogy sok állam – köztük Magyarország is – nem írta alá az egyezményt, hiszen az messze túlmutat az eredeti célkitűzésén, vagyis a nők elleni és a családon belüli erőszak felszámolásán.
A „gender” és a „sex” kifejezések összemosása azt a célt szolgálja, hogy az emberekkel elhitessék, a biológiai nemet is lehet spektrumszerűen vizsgálni – írja Debra Soh tavaly megjelent könyvében. A kanadai idegbiológiával foglalkozó kutató szerint a biológiai alapvetéseket nem lehet társadalomtudományi elméletekkel megcáfolni:
Sok nyugati országban a társadalomtudományokon belüli tudományos munka folyamatos öncenzúra mellett zajlik, és már nem számít egyedi esetnek, hogy a folyóiratok szerkesztői azzal a kéréssel dobnak vissza tanulmányokat, hogy a „sex” helyett a „gender” szót kell használni – írja Soh.
az amerikai CNN-től a brit Guardian portálig mindenhol a gender kifejezéssel találkozunk. A jog, a tudomány és tömegkommunikáció után pedig végül a mindennapokban is általánossá válik a szócsere, ezért terjed Németországban és Spanyolországban a gender-semleges nyelvhasználat, illetve ezért jelenik meg a harmadik nem az amerikai útlevelekben.
A biológiai nem kiszorítása a tudományból, a jogból és a kommunikációból tudatos folyamat. A szócserével a bonyolult biológiai alapvetések leegyszerűsítése, összesűrítése könnyebbé válik,
ezzel pedig egy olyan ideológia születik, amely képes üzenetet átadni és csoportokat mozgósítani. Mindezt Nyugat-Európa már évtizedekkel előtt beláthatta volna, hiszen a baloldali nyelvészek, és maga Michel Foucault híres francia filozófus is a hatalom keresztmetszetén keresztül értelmezte a nyelvet.
ezért is kiemelten fontos, hogy a társadalmi nemek témakörét kommunikációs és nyelvészeti szemszögből is vizsgáljuk. Ez ugyanis az első lépés afelé, hogy egyre többen megértsék, a kulturális és jogi szabadságharc mögött valójában az Edelman által is említett politikai csoportérdekek állnak.
A szerző a Mathias Corvinus Collegium (MCC) senior kutatója.