Összefogtak a drag queenek, a CEU-ban hívják fel a figyelmet az AIDS elleni küzdelemre és a megelőzés fontosságára
Bonnie Andrews szervező olyan drag showt ígért, amire „mindenki emlékezni fog”.
A Dumfries Ifjúsági Színház nyári tanfolyama a 11-18 éveseket tanítja meg a drag-személyiség létrehozására, sminkelésre és a transzvesztita előadóművészet történetére.
A gender performansz kérdése – vallja a Dumfries Ifjúsági Színház új tanfolyamának szlogenje, melyen 11-18 éves diákok tanulják meg a transzvesztita előadóművészet csínját-bínját és annak történetét. A tanfolyamra minden hely elkelt.
„Bárki használhatja a drag elemeit ahhoz, hogy felfedezhessen bármit, amit csak akar” – vallja Natalie Doidge, Skócia első tinédzsereknek szánt „drag school”-jának, azaz transzvesztita előadóművészetet tanító tanfolyamának szervezője. Az iskola – komoly vitát követően – már ebben a hónapban megnyitja kapuit.
„A Drag nem korlátozódik nőknek öltözött férfiakra ... ez a tanfolyam mindenki előtt nyitott, aki ki akarja próbálni. Ez önmagad felfedezése, különösen a középiskola felső tagozatában lévő fiatalok számára, amikor az életed épp csak elkezdődik, és azon gondolkodsz, hogy ki is akarsz lenni. A társadalmi nem végső soron maga is egy performansz” – mondta el a szervező a brit Guardian lapnak.
A 23 éves Natalie Doidge az ötnapos tanfolyamot a 22 éves Dalby Kinggel állította össze a Dumfries Ifjúsági Színház nyári programjának részeként. Mindketten a városban nőttek fel, és a színház producer-gyakornokai. A tanfolyammal „lehetőséget kívánnak teremteni Skócia déli, falusias vidéken élő fiataljai számára” – írja a Guardian
Az ifjúsági színház, amelyet a Big Burns Supper közösségi platformja is támogat, hagyományosan nyári kurzusokat kínál a komédia, a tánc és a jelmeztervezés területein.
Idén első alkalommal „drag queen iskolát” is indít a 11-18 éves korosztály számára. A tanfolyam a személyiségépítés, sminkelés és előadóművészet témájában kínál workshopokat, és megtanítja a transzvesztita előadóművészet történelmét a stonewalli zavargásoktól a Pride-ig, miközben a „legnagyobb élő transzvesztita művészek munkásságába is betekintést nyújt”.
A tanfolyam betelt, a helyek felét pedig lányok foglalják el. Számos kritikát váltott ki a tanfolyam, különösen akkor, amikor a szervezők kezdetben hasonló napközis rendezvényt javasoltak felső tagozatos általános iskolás korú gyermekek számára is.
Az online hozzászólások jelentős része aggodalmakat vetett fel a gyermekek védelmére és kifogásolta a tanfolyam szexuális jellegét. „Néhányan teljesen hamis toposzokra és elképzelésekre hivatkoztak az LMBTQ-felnőttekről, akik az oktatási tereket használják ezáltal a fiatalok »ápolására«” – véli a Guardian szerzője.
„Tapasztalt ifjúsági nevelők vagyunk, és heti rendszerességgel dolgozunk általános iskolákban is" – mondja a Big Burns Supper vezetője, aki támogatta a tanfolyam elindítását.
„Tehát alaposan és megbízhatóan dolgozunk, tisztában vagyunk a szükséges megközelítéssel. El kell ismernünk, hogy az e témákról folytatott diskurzus erőteljesen felerősödött az osztálytermekben a fiatalok körében. Ez a nyári esemény csupán arról szól, hogy egy pici zászlót helyezünk ki, amivel azt mondjuk: »Rendben van, ha a sakk klubban vagy, és rendben van, ha ilyen vagyl« – véli a fesztiváligazgató.
„Egy falusias térségben, ahol nincsenek külön queer-terek, egy ilyen esemény megerősítő hatást gyakorol a fiatalok tudatosságára és önbizalmára” – tette hozzá.
A szervezők eredetileg egy egész napos „drag queen napot” terveztek nyolc és 11 év közötti gyermekek számára, de az online felháborodás miatt egy egész napos LMBTQ ifjúsági programhoz igazították, ahol „hősökkel és ikonokkal beszélgethetnek, valamint megismerkednek a szivárványos Pride zászló kialakulásával” – írja a Guardian.
A workshopokat vezető edinburgh-i drag queen, Jordy Deelight szerint az olyan műsorok mint a Drag Race UK népszerűsítették a transzvesztita előadóművészeteket a fiatalok körében, és márciusban a glasgow-i Lawrence Chaney lett az első skót győztes a műsor történetében. „A fiatalok manapság a YouTube-on keresztül érkeznek rá erre a művészeti formára, ahol tutorial-videók során tanulhatják el a sminkelés fortélyait” – véli az előadó.
„Sok panasz olyan emberektől érkezett, akik nem igazán értették, hogy mi a »drag«. Az embereknek az az elképzelésük, hogy a drag-művészet sértő, de nem az. Kigúnyolhatod a nevetséges sztereotípiákat, hamis hasizmokkal drag-kingek születnek, parókákkal hihetetlenül nőies drag-queenek jönnek a világra, akik aztán kieresztik a hangjukat is. Vannak olyan drag-művészek, akik úgy gondolják, hogy »a nemek hülyeségek én robot vagy földönkívüli leszek«.” – tette hozzá Dalby.
Fotó: JANAI TREJO / HANS LUCAS / HANS LUCAS VIA AFP