"Kemény, a „kiábrándult liberális” a Forradalom utánban elsősorban azt igyekezett bebizonyítani, hogy a tragikus következményekkel végződő politikai felfordulás nem szükségszerűség volt, hanem a természeti katasztrófákhoz hasonló véletlen balsors. Erősen filozófiai szempontból közelítette meg a forradalom jelenségét és eszmeiségét – bírálata részben saját korábbi törekvésének elvetése és újraértékelése is: nézete szerint a magyar nemzet karaktere nem hajlik a forradalmiságra, azonban „örökölt nemzeti fogyatékosságai” miatt, a szónoklatok és üres ígéretek a sorsfordító pillanatban erősebbnek bizonyultak a racionális, megfontolt politikai vélekedéseknél."
(...)
"A Még egy szó a forradalom utánban Kemény megkülönböztette a „gerjedelmek kalandorát” (Kossuth és a tőle balra állók), valamint „pedant elméletgyárnokot” (centralisták) – szerinte ezek a politikusi beállítódások azok, amelyek a nemzetet tévútra vezették. Edmund Burke hatását mutatja e művében a társadalom „mechanikus” felfogásának szembeállítása az „organikus” koncepcióval: amíg a mechanikus felfogás az absztrakt racionalitás túlműködéséből és életidegen „elméletgyártásból” fakad, addig az organikus felfogás az államot és társadalmat nem gépezetként, hanem élő, lélekkel és szellemmel, egyfajta sajátos „értelemmel” rendelkező szervezetként szemléli, amelyben a múlt a jövő és a jelen egymástól elszakíthatatlan egységben tárul fel. „Én egy nemzet szerencsétlenségének tartom intézményeiben és közéletében a históriai fonalak megszakadását” – írja Kemény. Nem mellékesen, ebben a műben teremtette meg Kemény azt a Kossuthtal szembeállítható Széchenyi-képet, amely később hatalmas karriert futott be, később Szekfű Gyula is átvette azt a Három Nemzedékben.