Hogyan befolyásolja egy beragadt konténerhajó az olaj árát?

2021. március 26. 08:26

Csökkenésnek indultak az olajárak, ahogy a koronavírus-járvány miatti friss lezárások hírére megijedtek a befektetők a kereslet esetleges visszaesésétől.

2021. március 26. 08:26
null

Csökkenésnek indultak az olajárak, ahogy a járvány miatti friss lezárások hírére megijedtek a befektetők a kereslet esetleges visszaesésétől. Az olajpiaci helyzetet azonban felkavarta, hogy teljesen leállt a forgalom a Szuezi-csatornán, miután egy hatalmas teherhajó keresztbe fordulva beszorult az útvonalon – írja az Origo.

Váratlan esemény

Szerdán egészen különös hír bolygatta fel az olajpiacot, aminek hírére hirtelen megugrott az árfolyam, írják. A Szuezi-csatornán ugyanis keresztbe fordult és beragadt egy hatalmas teherszállító hajó. Ezzel pedig 10 tankerhajó elől vágta el potenciálisan az útvonalat, melyek együtt több millió hordó olajat szállítanának. 

Minél tovább tart a fennakadás, annál valószínűbb, hogy a finomítóknak és a vásárlóknak is új megoldásokat kell találniuk, hogy biztosítsák a forgalmat – mondták az ING Economics szakértői. A szállítmányozási cégeknek most el kell dönteniük, hogy inkább a dél-afrikai Jóreménység fokán keresztül szállítanak-e, ami komoly késéseket jelentene.

Mit lép az OPEC?

Tekintettel a tartós keresleti bizonytalanságokra és az árcsökkenésre, egyre nő a várakozás azzal kapcsolatban, hogy az OPEC és külsős szövetségesei (OPEC+) az április elejére tervezett találkozón májusig kitolják a jelenleg érvényben lévő kitermelési korlátozásokat  – értesült a Reuters az OPEC+ államokból származó négy forrástól.

Az Origo azt írja, az OPEC tagjai és más kitermelők egyébként abban reménykedtek, hogy enyhítetnek a kibocsátáscsökkentésen, de az iparági források szerint a világszerte tapasztalható új lezárások valószínűleg kitolják a lazítási terveket.

Megindult a csökkenés

Röviddel csütörtök 16 óra után az északi-tengeri Brent olajfajta hordónkénti ára 3,30 dollár (5,12 százalék) csökkenéssel, 61,11 dolláron állt. Eközben a nyugati féltekén iránydó WTI amerikai könnyűolajfajta hordónkénti ára 3,59 dollárral (5,87 százalékkal) 57,59 dollárra esett. A befektetők attól tartanak, hogy az elmúlt napokban több európai országban bevezetett szigorúbb megszorító intézkedések, valamint a koronavírussal szembeni oltóanyag-kiszállításában tapasztalható elmaradások a kereslet visszaesését eredményezik, aminek árcsökkentő hatása van, írja a portál.

Hangsúlyozták: más körülmények között a Szuezi-csatornán bekövetkezett hajóbalesetnek áremelő hatása lenne. A 193 kilométer hosszú csatornán halad át a tengeri világkereskedelem körülbelül 12 százaléka. A Szuezi-csatornán keresztül bonyolódik a világ olaj- és feldolgozott olajtermék szállításának 10-15 százaléka.

Fotó: MTI

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Vakfolt
2021. március 26. 09:54
Az egyiknek se jut eszébe, hogy levegyék a konténereket a hajóról, megemelkedik és magától kiszabadul? Tényleg ennyi kretén van a világon?
Takita
2021. március 26. 09:37
Kicsit bizarr ez hajót-elfordító széllökés. A statikai szabályok szerint,u.i ,ahhoz hogy egy szilárd test egy tengely (jelen esetben kb, a közepe) körül elforduljon, az kell, hogy az erőhatás csak egyik végét érje. Továbbá nagyobb legyen mint a mozgó óriási tömeg tehetetlensége. Tehát a hatalmas és célzott sivatagi széllökés valószínűleg ennek a hajó-óriásnak csak pl. a hátsó részét érte. (Hiszi a piszi.)
Kürti Gábor
2021. március 26. 08:53
Óriási "véletlen" ez a baleset. Remélem az eheti képeken látott egyetlen markolóval hamar kiássák a világkereskedelmet.
Mich
2021. március 26. 08:48
Vihar egy kanál vízben, ami már el is múlt...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!