Bronisław Wildstein (1952, Olsztyn) lengyel újságíró, író, korábbi antikommunista aktivista, aki 1980-tól a rendszerváltásig Franciaországban élt. Elszánt követelője volt a kommunista rendszert működtetők leleplezésének, a lusztrációnak. 2006-2007-ben a Telewizja Polska vezérigazgatójaként is dolgozott. A Wildstein-lista néven ismertté vált, több mint kétszázezer nevet tartalmazó névsora (lengyel ügynökakták) nagy vitákat váltott ki a kétezres évek elején.
***
1980-tól a kommunizmus bukásáig Franciaországban élt és a Szabad Európa Rádiónak is dolgozott. A minap Nizzában három embert késeltek halálra, közülük egy nőt a nizzai templomban fejeztek le. Pár hete egy tanárt gyilkoltak meg Párizsban. Mi folyik Franciaországban – hogyan jutott idáig az Ötödik Köztársaság?
Ezt a problémát a nyolcvanas években Párizsban mi már előre láttuk.
A nyugati – és a vele együtt a francia – kultúra már nem hisz saját magában,
ezért a más kultúrából érkező tömegeknek sem tud egy olyan modellt nyújtani, amit magukévá tudnak tenni. A nyugat önnön kultúrájának elutasítását egy uralkodó ideológia okozza. Ennek az ideológiának nincsen neve, nem szerepel egy szent könyvben sem, mégis könyvtárakat tölt meg; nem hirdeti egyetlen proféta sem, mégis légió áll mögötte. A szó, amely leginkább leírja ezt az ortodoxiát: az emancipáció. Ezért hívom én a fenti eszmét az emancipáció ideológiájának.
Mit is jelent ez pontosan?
Az ember egyéniség, egyfajta önmagát létrehozó monász. Minden identitás, legyen szó a civilizációról, a nemzetiségről vagy a nemről egyfajta korlátozás is számára. Minden forma egyszerre korlátoz, ugyanakkor ad egy bizonyos alakot a létezőknek, meghatározva azok természetét, hiszen enélkül a benyomások káoszából nem tudnánk elkülöníteni a valóságot. Ahhoz, hogy az emberről beszéljünk, először meg kell különböztetnünk őt az őt körülvevő dolgok világától. Isten az egyetlen, aki határtalan és meghatározhatatlan. Az emancipáció ideológiája istenné teszi az embert, ami rengeteg ezzel összefüggő paradoxonhoz vezet. Az ember közösségben él, egy közös, több generációt átfogó vállalkozást hozva létre, amelyet kultúrának vagy civilizációnak hívunk. Meglátásom szerint a kultúra határozza meg az emberi létet, amely főleg nemzeti formákban fordul elő. Az emancipáció ideológiája ezzel szemben arra törekszik, hogy az embert megszabadítsa minden korlátjától, végső soron pedig az identitásától is.
Ez a domináns eszmeáramlat megpróbál „felszabadítani” minket a hagyományos értékeink és a létező kultúránk alól.