„Ilyenben még nem volt részem” – másodpercekig tartó szabadesés, pánik a magyar válogatott repülőgépén
Tombolt a vihar, ezért komoly rutinra volt szüksége a pilótának.
Két évtizeddel ezelőtt vette kezdetét a polgári szuperszonikus repülés alkonya – egy szörnyű balesettel.
Húsz évvel ezelőtt, 2000 július 25-én gyulladt ki és zuhant le az Air France francia légitársaság Concorde szuperszonikus utasszállító repülőgépe. A repülőgép a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről történő felszállás közben kapott lángra, nem sokkal később pedig egy közeli szállodára zuhant és felrobbant.
A Concorde egy különjáratot teljesített, német turistákat repített New Yorkba. A gép fedélzetén 100 utas tartózkodott.
A baleset oka egy, a Concorde előtt felszálló repülőgépről leesett fémdarabka volt. A szuperszonikus utasszállító gép egyik gumiabroncsaja felrobbant, amikor keresztülment a futópályára esett fémdarabkán. A szétrepülő gumidarabkák átütötték a Concorde üzemanyagtartályát, a kiszabaduló üzemanyag pedig lángra kapott.
Az Air France még aznap este leállította az összes Concorde repülőgépét, nemsokára pedig a típus másik üzemeltetője, a British Airways is hasonlóan tett. A Concorde-korszak 2003-ban zárult le végérvényesen – elsősorban gazdasági okokból. Az elegáns repülőgép ugyanis túl drága, hangos és környezetszennyező volt. Ezzel együtt a Concorde még mindig az egyik legismertebb repülőgép-típus a világon, megbízható, költséghatékony utódját pedig a mai napig sem sikerült kifejleszteni.
A nyitóképen: egy Concorde felszállás közben. Fotó: MTI/EPA/Matt Campbell