Mindez kiváltképp az EJEB ítélkezése vonatkozásában kiemelt jelentőséggel bír: A strasbourgi grémium kivételes és politikai hatalma okán a 47 tagország nemzeti jogrendje felett áll, mivel noha a bírák személyére közvetlenül a kormányok tesznek javaslatot, ezek közül a nap végén egy, a részes államoktól elkülönült szervezet, a Parlamenti Közgyűlés választ; tekintettel arra, hogy ez egy belső politikai szervezet, a bíró személyének tényleges kiválasztása gyakran inkább az illető ideológiai profiljától, mint sem kompetenciáitól függ.
A rendszer kiegyensúlyozatlanságát erősíti, hogy a társadalmi szférában az NGO-k az állami testületeknél erősebben dominálják az emberi jogi diskurzust - egy olyan viszonyrendszerben, ahol a demokratikus legitimitás a társadalmi diskurzus alapja, amivel azonban ezek a nem kormányzati szervezetek nem rendelkeznek.
Visszatérve a tanulmány kapcsán fennálló problémakörhöz, az elemzés alá eső hét NGO az EJEB előtt jórészt olyan stratégiai fontosságú ügyekben jár el, amelyek precedenst teremthetnek; leggyakrabban a véleménynyilvánítás szabadságával, a menedékjoggal, az LMBT-jogokkal, a fogvatartási körülményekkel és a kisebbségi jogokkal kapcsolatos ügyekről van szó. Noha ezek ügyek hátterében végső soron mindig az emberi méltóság áll, a mértéktartás itt ritkán látott vendég – nem kevés esetben esik túlzott súllyal a latba a kisebbségek érdeke, és szorul háttérbe a többségé. A Nyílt Társadalom Alapítvány e téren a legbefolyásosabb szervezet – tekintettel arra, hogy működését további szervezetek alapítása és egyedülálló finanszírozásának politikája jellemzi,
a Nyílt Társadalom Alapítvány a civil szervezetek hálózatának tetején helyezkedik el.
Az NGO-k EJEB előtti munkamódszerére jellemző, hogy a bíróság előtt céljaikat jellemzően harmadik félként (third party) érik el, mint amicus curiae, azaz a bíróság barátja. Ez teszi lehetővé számukra azt, hogy közvetlenül beavatkozhassanak az ügyek menetébe. Ahogy az fentebb is olvasható, a tanulmányt készítő European Centre for Law and Justice 2009 óta legalább 185 olyan ítélettel záruló esetet azonosított, amelyben a hét említett NGO 72 esetben benyújtóként, 120 esetben harmadik félként szerepelt.
A fentiek alapján belátható, hogy a jelenlegi helyzet senkinek sem jó. Egyfelől méltánytalan pozícióba hozza az államokat, mivel a személyi összefonódások eredményeképpen a demokratikus működést biztosítani hívatott EJEB egyre több esetben Dredd bíróként jár el. Nem jó másfelől az egyénnek, és az érzékeny kisebbségeknek, mert az eljárásrend eróziója miatt az emberi méltóság fokozatosan politikai termékké silányul. Végül, de nem utolsó sorban, az elvtelen NGO-k működése rossz fényt vet a tisztességesen működő civil szervezetekre is, hiszen a társadalmi bizalom ezen szervezetek működésének alapja.