Hülye Választások Minisztériuma – Nagy-Britannia az EP-választás előtt (?)
2019. május 07. 07:50
Politikatörténetileg példátlan módon úgy fut neki Nagy-Britannia az EP-választásnak, hogy a választás napjáig az is bizonytalan marad, egyáltalán megtartják-e azt. A különutas brit politika legkülöncebb arcát mutatja mostanában a nagyvilágnak, felborult a pártok színes palettája is. EP-választási országkörképeink újabb része!
2019. május 07. 07:50
p
0
0
27
Mentés
Írta: Matsuzaki Diána Sayuri
Európai parlamenti választási országkörkép-sorozatunk újabb része, Nagy-Britanniáról. Első írásunkat a németországi EP-választási körképpel itt olvashatják: Weber ist Ihnen unbekannt?
***
„ORDEEER!” Ha valaki akár csak egyszer is belenézett a brit parlament alsóházának ülésébe, három percen belül megtudta, ki is az a John Bercow. Az alsóház elnöke elképesztő elhivatottsággal és szakértelemmel vág rendet a – magyar szemmel nézve is – kissé kaotikus parlamenti felszólalások és a képviselők között. Leggyakrabban használt kifejezése az „Order!” – azaz „Rendet!” – ami mindennél jobban kifejezi azt, amire a brit belpolitikának most szüksége van.
A britek egyik jellemvonása a hűvös és udvarias távolságtartás, és mi sem jellemezhetné jobban az Egyesült Királyság viszonyát az Európai Unióhoz, mint ez a szókapcsolat. Bár Nagy-Britannia 1973 óta az Európai Unió tagja, a szigetország mindig egy kicsit különc maradt a tizenötök, a huszonötök, majd a huszonnyolcak között. Fizikailag is távol esett a kontinensen történektől és az ottani problémáktól, kívül tartotta magát az eurózónán, és elsőként döntött arról, hogy elhagyja a közösséget.
Az, hogy ez mennyire volt jó döntés, egy másik elmélkedés témája; az azonban, hogy mennyire volt ez elhamarkodott, az már nem sokkal a kilépésről szóló népszavazás után világossá vált. Theresa May miniszterelnök és kormánya
három évvel a referendum után sem tudott olyan megállapodási javaslatot benyújtani, amit mind az EU, mind a brit parlament elfogad,
és mivel a 2016-ban kijelölt, 2019. március 29-i céldátumig nem sikerült megállapodni a kilépés részleteiről, elkerülhetetlenné vált az EP-választásokon való részvétel, amit eredetileg nem is tartották volna meg az Egyesült Királyságban, hiszen ekkorra a britek már nem is lettek volna tagjai az Európai Uniónak.
Februárra azonban világossá vált, hogy hiába minden kétségbeesett igyekezet, hiába utazik Theresa May Brüsszelbe, hogy garanciákat szerezzen az EU-tól a britek számára legfontosabbnak számító északír határkérdésben (ami nem csak a határról, de a vámunióról is szól), ha a westminsteri törvényhozás szerint ez kevés az üdvösséghez (és a kilépéshez). Miután sem márciusban, sem áprilisban nem kapott a megállapodási javaslat kellő bizalmat, a pártok tudomásul vették, hogy itt márpedig eligere necesse est, és részt vesznek a választásokon – még szerencse, hogy elővigyázatosságból a Brit Választási Bizottság már 2018-ban elkülönített erre egy nagyobb összeget, biztos, ami biztos. Mindenesetre a választásoknak kellően sok bizonytalansági tényezővel futnak neki.
Egyes számú bizonytalansági faktor: maga a választás megrendezése. A felek (azaz az EU és Nagy-Britannia) a Brexitet illetően fél év haladékban állapodtak meg, azaz Nagy-Britannia egyelőre 2019. október 31-ig kell, hogy benyújtsa a kilépési egyezményt. Ha azonban a brit parlament május 23-ig, azaz a választások napjáig elfogad egy kilépési egyezményt, ÉS a ratifikálási folyamat is lezajlik, akkor Nagy-Britannia és Gibraltár nem vesz részt az európai parlamenti választásokon. Erre azonban a jelenlegi állás szerint vajmi kevés az esély.
Kettes számú bizonytalansági faktor: a képviselői mandátumok időtartama, azaz hogy mennyi ideig ülhetnek majd brit EP-képviselők a brüsszeli és strasbourgi üléstermekben. Az Európai Parlament 2018 februárjában hozott határozatot arról, hogy a brit képviselők székének megüresedése után az EP arányosan eloszthatja a helyeket a pártok között, de arra is lehetőséget ad, hogy egyszerűen ezáltal csökkentsék a parlamenti képviselők számát (ami jelenleg 750). Arra az esetre pedig, ha a választásokig mégsem sikerül levezényelni a Brexitet – és erről beszélünk most –, a Parlament (az Európai Tanács egyetértésével) úgy határozott, hogy a 2014-2019 között érvényes felosztás lesz mérvadó addig a dátumig, amikor a Brexit hatályba lép. Vagyis, a britek 73 képviselőt küldhetnek az Európai Parlamentbe, akik azonban
abban a pillanatban, hogy érvénybe lép az egyszer majd elfogadandó Brexit-megállapodás, felállnak a székeikből.
A változatosan sokféle forgatókönyvön túl a brit EP-kampányt nem a kontinensen legfontosabbnak számító kérdések, a migráció vagy a klímaváltozás határozza meg, hanem az, hogy milyen kapcsolatban álljon az Egyesült Királyság az Európai Unióval, ha egyáltalán akarnak-e bármifajta kapcsolatot.
És ez is egy roppant érdekes kérdés, hiszen ha megnézzük a legfrissebb közvélemény-kutatásokat, éppen az örök EU-ellenes Nigel Farage nem túlbonyolított nevű, újonnan alapított Brexit Pártja a legnépszerűbb. Meglehetősen ironikus, a 2014-es EP-választási UKIP-győzelem után továbbra is olyan brit politikusokból lesz a legtöbb az EP-ben, akik valójában meg akarnak szabadulni az Európai Uniótól.
Munkáspárti kilátások
Ha az erőviszonyokat akarjuk feltérképezni, egy kicsit mélyebbre kell ásni. A hagyományos brit politikában, bár több parlamenti párt létezik, gyakorlatilag két párt között dől el minden: a Konzervatívok és a Munkáspárt között. Az EP kapcsán azonban mindkét nagy párt gondokkal küzd, hiszen valójában mindketten el akarták kerülni az választásokon való részvételt. Jelenleg a Munkáspárt kapott nagyobb támogatottságot (37% a konzervatívok 23%-a ellenében), nekik a rövid határidő okoz nehézséget, a 73 székre ugyanis nincs elég jelöltjük, ezért az utolsó hetekben is gőzerővel próbáltak neveket szerezni a listákra.
A Brexit körüli bizonytalanság a Konzervatívokat tette meg nagy vesztesnek, ők fel is készültek a bukásra. Egy, a Guardianban megjelent áprilisi beszámoló szerint
egy konzervatív politikai gyűlésen egyenesen a teljes megsemmisülést vetítették előre,
ami ismét csak párton belüli feszültséget okozott, hiszen ki akarna időt és pénzt áldozni egy feleslegesen megtartott versenyre – főleg úgy, ismételten, hogy egy extrém helyzetben akár még le is fújhatják az egészet. A derbyshire-i konzervatív képviselők például bojkottálják az EP-választásokat, ezzel tiltakozva a párt (és a miniszterelnök) tehetetlensége ellen.
A nagyok gyengélkedése azonban éppen a kisebb pártoknak ad lehetőséget, amelyek, bár a belföldi választásokon sosem számíthattak többségre, az EP-választások során mindig valahogy több figyelmet kaptak. Főleg az unióban maradást szorgalmazók vélik úgy, hogy a választások egyfajta nem-hivatalos Brexit-referendumként is értékelhetők, ahol a hagyományos erővonalak felborulhatnak, és a Konzervatívok vs. Munkáspárt-szembenállás helyett inkább egy menni-maradni törésvonal jön létre, ahol a kilépéspártiak többsége a Brexit Pártra, a UKIP-re, a Munkáspártra (és egy kevesen a konzervatívokra), a maradni vágyók pedig a Liberális Demokratákra, a Zöldekre, valamint a függetlenekből alakult Change UK-re voksolnak majd.
Van ám különbség a hasonló nézeteket valló kispártok között is. Emlékezetes, hogy legutóbb, 2014-ben éppen a „Brexit atyjának” nevezett Nigel Farage UKIP-pártja kapta a legtöbb, 24 mandátumot a briteknek járó 73-ból. Nigel Farage azonban elhagyta a UKIP-et, a párt tagjai és képviselői is lemorzsolódtak, az EP-ben ülők többsége is inkább kilépett hazai pártjából és vagy Farage-t követték, vagy egy másik kispártba ültek át. Huszonnégy EP-képviselőjükből már csak 8 maradt, és hiába emelték be arculatukba az iszlámellenességet, a karizmatikusabb politikusként sokkal ismertebb és népszerűbb Farage és a Brexit Párt 3 százalékponttal többet ért el a támogatottsági felméréseken. És, bár vannak botrányok az ő házuk táján is, mégis képesek teljes listát állítani, és állításuk szerint rengetegen csatlakoztak hozzájuk. Az EU-párti oldalon a liberálisok és a zöldek mellett az a Change UK lehet a nagy rivális, amelyet a Brexit-viták során a Munkáspártból és a Konzervatívoktól kilépett 11 parlamenti képviselő alakított meg.
A hagyományos erőviszonyok borulását jelzik
a május 2-i helyhatósági választások is. A konzervatívok országszerte hatalmas vereséget szenvedtek, a munkáspártiak nemkülönben. May pártja 1330 képviselői helyet veszített országszerte, Corbynék 84-et. A nagy nyertes Liberális Demokraták azonban 704-et nyertek a korábbiakhoz képest, és előretört a többi kis párt is. Ez pedig csak erősíti az elemzők előrevetítését az EP-választások kimenetelére.
Meddig marad May?
A számok szintjén (és a legújabb közvélemény-kutatások alapján) a Farage-féle új Brexit Párt (27-30%) és a Munkáspárt (21-28%) vetélkedik majd az első helyért, míg a megzuhant Konzervatívok 13-14%-on, a Liberális Demokraták 8-10%-on, a Change UK 7-10%-on, a Zöldek 6-10%-on, a UKIP-osok pedig 3-7%-on állnak.
Az EU-tagság megítélésében megosztott pártokon túl etnikai és regionális különbségek is tagolják az összképet: az EU-tagságot pártolják a nemzetiségi pártok, azaz a skót, az északír és a walesi területek saját politikai képviseletei, ami azt jelenti, hogy ha sikerül is fél éven belül levezényelni az Egyesült Királyság kilépését, Londonnak várhatóan
újabb belpolitikai kihívással kell majd számolnia, ez pedig a függetlenségi mozgalmak kérdése.
A skótok 2014-ben, az elszakadásról szóló népszavazáson végül a maradás mellett döntöttek, igaz, mindössze 55%-kal. A Felföld többsége a Brexit-referendumon az unióban maradást választotta, országos szinten ez kevés volt, a skótok azonban azóta is inkább az EU mellett álltak. A tartomány főminisztere, Nicola Sturgeon 2019 áprilisában javaslatot tett egy újabb függetlenségi népszavazásra a következő 2 éven belül, egy olyan elméleti esetben pedig, ha sikerülne megszavazniuk az elszakadást az Egyesült Királyságtól, és ez hatályba is lép, visszatérhetnek a skótok számára számos gazdasági előnnyel és támogatással járó uniós közösségbe.
Ha pedig a skótoknak ez sikerül – természetesen elméleti síkon maradva –, akkor már csak egy lépés az uniós tagállam Írország szomszédságában egyébként is nehéz helyzetben lévő északírek, valamint a walesiek hasonló törekvéseinek felerősödése is.
A Brexit tehát elindította az Egyesült Királyságot egy olyan lejtőn, aminek nemhogy az alján lévő veszélyeket, de még az odavezető buktatókat sem látták tisztán, a következményei pedig beláthatatlanok – váratlan fordulatra persze mindig számíthatunk az épp legkülöncebb korszakát élő, mindig különutas szigetországban.
Jövő hét szerdán Brüsszelben kerülhet sor a találkozóra Mark Rutte NATO-főtitkár és Volodimir Zelenszkij ukrán elnök között, amely a békefenntartó erők Ukrajnába küldésének lehetőségeiről fog szólni.
A kínai vállalatok uniós üzleti környezetre vonatkozó minősítése az ötödik egymást követő évben romlik. A beruházók és a kereskedők elsöprő többsége szerint az EU-s piac már se nem tisztességes, se nem nyitott.
"A Brexit tehát elindította az Egyesült Királyságot egy olyan lejtőn"
Miből következik, hogy ez lejtő?
Nem haladnak semerre sem, tehát ez nem lejtő, hanem vízszintes.