Így például a 2011-es magyar médiatörvény kritikájában a Bizottság egy, a szolgáltatások szabadságához kötődő irányelv megsértését kérte számon a magyar kormányon. A jogszabály feltételezett megsértésének bizonyítására a Bizottság alapjogi érvelést is felmutatott. Az említett esethez hasonlóan járt el Franciaországgal szemben is egy 2010-es, romák kitoloncolását érintő ügyben. Akkor a személyek szabad mozgásának szabályai felől közelítette meg az ügyet a testület, de egyéb összefüggéseket is felállított alapjogi kérdések kapcsán.
Dawson és Muir szerint az Európai Bizottság és a Bíróság a négy alapszabadságon túlmutatóan más elemekkel is bővíti a stratégiát. Ide sorolható például az a kezdeményezés, amely szerint az európai uniós források kifizetését alapjogi vagy jogállamisági kritériumokhoz kötnék. Ezen felül hasonló lépés volt az is, amikor 2012-ben a monetáris ügyekért felelős biztos azt az álláspontot képviselte, hogy az IMF pénzügyi eszközeinek biztosításához kapcsolódó feltételek között az alapjogi kérdéseket is vizsgálni kellene.
Magyarország kapcsán a szerzők azt is megemlítik, hogy az EU-s kötelezettségszegési és büntető eljárásokkal párhuzamosan az Európa Tanács is egyre élesebb kritikát fogalmazott meg. A Velencei Bizottságon keresztül a tisztán közigazgatási vagy alkotmányjogi kérdéseket szisztematikusan áttematizálták alapjogi dilemmákká.