Ugyanakkor nem ez az első ügy, amikor az EU Bíróság a beruházásvédelmi egyezmények vitarendezési mechanizmusa és az uniós jog összeegyeztethetősége felől foglal állást. Amint azt a Precedens korábbi cikkében már részletesen elemezte, az EU Bíróság tavaly meghozott történelmi jelentőségű, úgynevezett Achmea döntésben mondta ki, hogy az uniós tagállamok – jellemzően még az unió keleti irányú bővítését megelőzően, a nyugati tőkeexportáló és a keleti tőkeimportáló országok – között megkötött egyezmények vitarendezési mechanizmusai nem egyeztethetők össze az európai joggal. A luxemburgi bíróság akkori érvelésének lényege szerint figyelemmel arra, hogy a beruházásvédelmi egyezményekben elállított választottbíróságok elkülönülnek a tagállami igazságszolgáltatástól, nem jogosultak (és nem is kötelesek) - például előzetes döntéshozatali eljárás iránti kérelem előterjesztésén keresztül - párbeszédet folytatni az EU Bírósággal, ami végső soron veszélyezteti az uniós jog önállóságát, helyes és egységes értelmezését.
Az a kérdés, hogy az unión belüli beruházásvédelmi vitarendezés tilalmát, valamint az EU által harmadik országokkal kötött beruházásvédelmi egyezményekben felállított vitarendezési mechanizmus megengedhetőségét kimondó két ügyben mennyire volt az EU Bírósága következetes, még bizonyosan sok vita és elemzés alapja lesz.
A szerző Sándor Lénárd, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Amerika Tanulmányok Kutató Központjának kutatója.