Holland katolikus aktivista: Eljön a keresztény fordulat ideje
2018. május 07. 12:30
„Eljön az ideje, amikor visszatérünk a keresztény elvekhez. Elsősorban az életpárti mozgalmak növekedésében látom ezt a fordulatot” – mondja Hugo Bos, holland katolikus aktivista a Mandinernek. A Civitas Christiana alapítvány vezetőjével a keresztény fordulat esélyeiről, lehetőségeiről beszélgettünk.
2018. május 07. 12:30
p
0
0
82
Mentés
A keresztény civilizáció értékeit védelmezve kíván hatni a közvéleményre Hugo Bos, egy holland katolikus aktivista a Civitas Christiana alapítvány fejeként. Nagy vihart kavart, amikor csoportjuk márciusban akciót szervezett a SuitSupply ruhaárusító cég homoszexualitást propagáló reklámkampánya ellen. A Nijmegenben imádkozva tiltakozó férfiakat ugyanis toleranciát hirdető, liberális ellentüntetők zavarták meg. Interjúnk.
Azért szerveztünk tiltakozó akciót, mert a SuitSupply ruhaárusító cég egy homoszexuális férfiakat ábrázoló, teljesen perverz képet használt fel egy reklámkampányához. Ezt a fotót szándékosan provokatív módon készítették el, ezért úgy gondoltuk, hogy meg kell állítanunk őket, mielőtt újabb lépést tesznek. Az ilyen képeknek a közéletből el kell tűnniük.
Milyen célt szolgál az alapítványuk?
A Civitas Christiana célja, hogy megvédje a keresztény civilizáció értékeit a forradalmi tendenciákkal szemben. A SuitSupply esetében konkrétan a szexuális forradalommal szemben. Alapítványunk segítségével a keresztény értékek támogatása érdekében kívánunk hatni a közvéleményre.
Úgy tűnik, hogy a szexuális forradalom már győzelmet aratott a kereszténységtől elfordult nyugati társadalmakon, az LMBTQ-lobbi pedig sikeresen keresztülvitte akaratát a kultúrharcban. Nem gondolja, hogy az akciójuk jelentéktelen? Mi értelme szélmalomharcot vívni?
Innen is vissza lehet jönni. Miasszonyunk fatimai jelenése során ígéretett tett erre, ez az első és legfontosabb ok, amiért így gondolom. „Szeplőtelen szívem győzni fog” – mondta 1917-ben a Szűzanya. Eljön az ideje, amikor visszatérünk a keresztény elvekhez.
De mit mutatnak a tények? Mégis miben véli felfedezni ezt a fordulatot?
Állításomat a tények is egyre inkább megerősítik.
Elsősorban az életpárti mozgalmak növekedésében látom ezt a fordulatot,
ami számos nyugati országban, különösen a fiatalok körében erősödik. Még a liberális Hollandiára is igaz ez, hiszen a fiatalabb generációk tagjai sokkal inkább ellenzik az abortuszt, mint az idősebb generációk tagjai. De azt is szeretném megjegyezni, hogy önök magyarként biztosan nagyon jól tudják, hogy az a rendszer, ami az emberek elnyomásába kezd, gyenge. Érzi, hogy már nincs sok ideje hátra, hiszen csak az elnyomás és az erőszak maradt neki. Ezt tapasztaltuk, amikor a SuitSupply ellen tüntettünk, hiszen provokatív módon, erőszakkal léptek fel ellenünk.
Önök ezt békésen tűrték. Miért választották ezt a vérszegény stratégiát?
A nyugodt és békés fellépés erős üzenet a baloldalnak. Tisztában vagyunk azzal, hogy a hatás, amit elérünk erős, ha békésen lépünk fel. Vereségnek tűnhet, de a valóság ennek az ellenkezője. Persze ima nélkül ez lehetetlen.
Számíthatnak a katolikus klérus támogatására?
Általánosságban elmondható, hogy sok katolikus pap támogat minket. Részt vesznek az eseményeinken vagy cikkeket fordítanak nekünk, esetleg segítenek a könyvkiadásban.
Sok pap és püspök áll mellettünk, a klérus liberális részére azonban nem számíthatunk.
Melyik a legmegfelelőbb párt egy katolikus szavazó számára a holland politikai palettán?
Helyesebb lenne úgy fogalmazni, hogy melyik a legkevésbé rossz párt egy katolikus számára. Sajnos kimondottan katolikus elvek alapján politizáló párt nincs, de van egy kis keresztény párt, az SGP. Szerintem ez az egyetlen igazán konzervatív párt, a gond csak az, hogy ez egy kálvinista párt. Mi katolikusok vagyunk, és nem értünk egyet számos teológiai kérdésben, ugyanakkor egyetértünk velük a gazdaságpoltikai és etikai kérdésekben. Persze sok esetben szimpatizálunk Geert Wilderssel és másokkal is. Különösen az iszlamizáció kérdését illetően. Egyetértünk azzal, hogy felvetik a problémát, de a megoldási javaslatukat nem tartjuk jónak.
Miben tér el az önök iszlamizációt kezelő megoldási javaslata Geert Wilders ötletétől?
A mi javaslatunk az iszlamizáció megállítására a keresztény hit terjesztése, az övé pedig egy szekuláris módszer. Wilders elismeri a keresztény civilizáció értékeit, és azt is jól látja, hogy az iszlám megerősödése a kereszténység gyengülésével magyarázható. A különbség az, hogy szerintünk Jézus Krisztus és az Egyház nélkül ezt a problémát nem lehet megoldani.
Mi a különbség Baudet és Wilders pártja között?
Annyi, hogy Baudet pártja sokkal civilizáltabban és kevésbé konfrontatív módon próbálja kifejezni nézeteit. A probléma viszont hasonló.
Konkrétan mire gondol?
Közzétettek egy ötpontos akciótervet, arra nézve, hogy hogyan kezeljék a muszlim problémát. Az első rögtön az volt, hogy a világi törvények minden esetben a vallási törvények felett állnak. Ezt nyilván az iszlámmal szemben fogalmazták meg, nem pedig a kereszténység ellen. Ennek ellenére ez a gondolat alapelvként helytelen. Az isteni törvény és a természettörvény ugyanis minden esetben a világi törvények fölött áll. Például a természettörvény szerint gyilkolni helytelen. Ebből az következik, hogy
egyetlen államnak sincs joga arra, hogy a gyilkosságot legalizálja.
Ettől függetlenül, úgy gondolom, hogy jó irányba haladnak. Emlékszem, hogy néhány évvel ezelőtt, amikor Baudet úr még nem indította útjára pártját, előadást tartott az alapítványunknak. A migrációról és a multikulturalizmusról beszélt és azzal zárta a gondolatmenetét, hogy a legfőbb oka az iszlamizációnak a keresztény hitünk elvesztése. Ez egy üdvös gondolat.
Hogyan értékeli az utrechti érsek fellépését a sok vitát kiváltó Amoris Laetitia apostoli buzdítás kapcsán?
Egyetértek azzal, hogy kritizálja a szöveg nem katolikus értelmezését az elváltak és újraházasodottak Oltáriszentséghez járulásának megengedésével kapcsolatban. Willem Eijk érsek szerintem nagyon jól végzi a dolgát, de ennek a munkának jelentős része még mindig a színfalak mögött zajlik. Az érsek a házasság, az áldozás és a válás tekintetében is teljesen katolikus nézeteket képvisel. Ráadásul egyre nyíltabban képviseli ezt és küzd értük. Az is tetszik, hogy az egyházmegyéjében kiméletlenül fellép a liturgiával kapcsolatos visszaélésekkel szemben.
Hollandiában a konzervatív keresztények jelentős része kálvinista. Milyen kapcsolatot ápolnak a katolikusokkal? Együtt tudnak működni a közös ügyek terén?
Igen, sokszor kooperálunk velük, hiszen néhány fontos ügyben tökéletesen együtt tudunk működni. Hála Istennek, a keresztények egyre inkább militánsan lépnek fel, egyre inkább felismerik, hogy milyen hatalmas a gonoszság, amivel küzdenek. Sok éven keresztül az életpárti menetnek csak ezer résztvevője volt, ami édeskevés. De három éve már 2500-an voltak, két éve hatezren, idén pedig már tizenháromezren, annak ellenére, hogy nagyon rossz időt fogtunk ki. A konzervatív kálvinisták néha még katolikus ügyekben is kiállnak mellettünk. Előfordult, hogy néhány politikus arra tett javaslatot: kényszerítsék az egyházat arra, hogy bűnvallás hiányában is Oltáriszentséget szolgáltassanak ki aktív homoszexuális életet élő embereknek. Erre a konzervatív kálvinisták megvédték a katolikusokat, mondván a vallásszabadság sérülne, ha erre kényszerítenék az egyházat.
Orbán Viktor is olyan református, aki sok tekintetben támogatja a katolikus egyházat. Mit gondol a magyar miniszterelnök és a V4-ek tevékenységéről?
Támogatom Orbán Viktor kormányát, és nagyon örülök annak, hogy közép.európai testvéreink szövetséget kötöttek azért, hogy szembeszálljanak az EU növekvő hatalmával szemben. Egy erős blokkot alakítottak ki, és van némi esélyük arra, hogy az EU nyomásának ellenálljanak.
Lengyelország, Magyarország és Horvátország egyre inkább a keresztény értékek helyreállításán dolgozik.
Reméljük, hogy ezt a példát nyugaton is követni fogják. Szeretném kiemelni, hogy a migrációs politikájuk is sokkal bölcsebb. Ha így megy tovább, akkor Nyugat-Európa lakosságának 15-25% muszlim lesz 20-30 éven belül. A kemény migrációs politika ezért szükséges és fontos. Aquinói Szent Tamás is kifejtette ezt, amikor egy nemzeti közegbe érkező idegenek asszimiliációs kényszeréről írt.
A Notre-Dame új oltára, a miseruhák és a Notre-Dame-mal párhuzamosan felújított berlini Szent Hedvig-katedrális esete az egyházi minimalizmus újabb kudarca. Szilvay Gergely írása.
Ferenc pápa békepárti, Joe Biden sorosista, Magyarország Brüsszel ellenzéke, Magyar Péternél meg amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten. Összefoglalónk!
Nagy tervezgető vagyok. Tervezgető és álmodozó. Ez az álmodozás nem egy jó hírű kifejezés, mert leginkább valami olyasmit értenek alatta, ami felesleges, értelmetlen és hiábavaló. Elálmodozgat az ember, na persze. De nagyon ráérsz!
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 82 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kossuth
2018. május 07. 18:01
Pedig az államoknak elemi érdeke lenne a keresztény közösségek támogatása. Sok más mellett azért, mert a hitüket mélyen megélő, azt gyakorló keresztény embereknek egyfajta közgazdasági többlet hasznosságuk van ateista és "maguk módján vallásos" társaikhoz képest. Ez már tudományosan is alá van támasztva, íme:
http://magyarhirlap.hu/cikk/116646/Miert_tamogassa__az_allam_a_kereszteny_kozossegeket
Tökéletesen jól látja a helyzetet ez a derék holland. Elengedhetetelen, hogy a modern katolicizmus - ami vállalja tradícióit, és reálisan látja a mai világot - megerősödve, öntudattal és állhatatosan lépjen föl ismét!