Több mint egy évtizede igyekszik a pedagógusszövetség felhívni az ukrán oktatási kormányzatok figyelmét a vázolt gondokra. Többször bebizonyosodott, hogy a színvonalasabb kárpátaljai magyar iskolák végzősei angolul, németül vagy franciául jól tudnak kommunikálni, míg ukránul nem. Annak ellenére, hogy hosszabb ideig és jóval nagyobb óraszámban tanulják az államnyelvet.
Mint említettem, 1997–98-ig nem voltak még ukrán tankönyvek sem, majd kötelezővé tették az ukrán érettségi vizsgát. Mi már akkor jeleztük, hogy változtatni kell az ukrán nyelv és irodalom oktatásának magyar iskolák számára előírt módszertanán. 2005-ben Ukrajna aláírta a bolognai szerződést, 2006-ban arra hivatkozva bevezették az egységes érettségi rendszert, ami egyben felvételi is. Azóta nem veszik figyelembe, hogy Ukrajnában több száz iskolában nem ukránul tanulnak a diákok – és itt nemcsak magyar iskolákról van szó, hanem például orosz, román, lengyel, szlovák, görög, bolgár és más tannyelvű iskolák egész soráról. Mi minden fórumon hangoztatjuk ezzel kapcsolatos véleményünket, de a döntéshozók közül senki nem kíváncsi arra, hogy mit gondolnak az érintettek, a magyar iskolákban dolgozó pedagógusok.
A mostani új oktatási törvény tervezete kapcsán egy éve kérjük a miniszter asszonyt, valamint az Oktatási és Tudományos Minisztérium Kisebbségi Főosztályát, hogy szíveskedjenek egyeztetni a KMPSZ-szel, a kárpátaljai pedagógusok legitim érdekvédelmi szervezetével, melynek 2754 tagja van, és amely Ukrajna egyik legrégebbi szakmai-társadalmi szervezete. Kaptunk ígéreteket, de semmi más nem történt. Az elmúlt nyolc évben, amióta helyzetünk jelentősen romlott, legalább negyven levelet küldtünk az illetékeseknek a problémákról és megoldási javaslatainkról. Leírtuk az ukrán nyelv oktatásával és a központi érettségi vizsgáztatással kapcsolatos véleményünket. Leveleinkre ha jött válasz, az elutasító volt, de a legtöbb esetben válaszra se méltattak bennünket. A nemzetközi nyomás hatására múlt héten, október negyedikén állítólag a nemzeti kisebbségek képviselőivel egyeztetett Kijevben Lilija Hrinevics miniszter asszony, úgy, hogy megyénként kiemeltek egy óvodavezetőt, egy iskolaigazgatót, egy pedagógust, és őket a fővárosba rendelték. A minisztérium honlapján megjelent beszámolóból tudjuk, hogy az ott meghallgatott pedagógusok véletlenül mind ugyanazt gondolják a nemzeti kisebbségek oktatásával kapcsolatban, amit a miniszter asszony. Ezzel betelt a pohár.
Eddig nagyon finomak voltunk, de úgy gondoljuk, hogy véleményünknek ideje hangot adni itthon, otthon és világszerte mindenütt.