A Playboy arra volt ítélve, hogy az ideológiává és iparrá merevedő „szexuális forradalom” jelképévé váljon, és a felszínes, középszerű Hefner nem az az ember volt, aki ezt megakadályozta volna. Az ötvenes évek Playboy-stílusában – a tudálékos füsteregetésben, a hervatag félmosolyokban, a kissé affektált nyegleségben – valami hűvös báj volt; egy évtizeddel később már csak a carpe diem mechanikus rángatózását, végső nekikeseredését tapasztaljuk.
*
Hefner 1969-ban kapott újra műsort a televízióban, ezúttal Playboy After Dark címmel. Ebben az évben, a nyugati társadalmakat felforgató ellenkultúra és a „felszabadító” mozgalmak tetőpontján, de már a kiábrándulás előérzetével terhes légkörben, Woodstock sárba fulladt apoteózisával szinte egyidőben egy igazán szokatlan dal bukkant fel az amerikai slágerlistákon. Az előadó Peggy Lee volt, a múlt évtized nagy sztárja, a Great American Songbook fojtottan drámai modorú, intelligens tolmácsolója, akit annyi pályatársával együtt margóra szorított a rock and roll-őrület. A dal az Is That All There Is, vagyis az Ennyi az egész? címre hallgatott, egy Thomas Mann-novella, az Enttäuschung (Kiábrándulás) inspirálta, formailag a húszas évek német kabaréját idézte meg. Témája pedig nem is lehetne slágeridegenebb: az élet értelmetlenségéről szaval és énekel benne Lee, felsorolva mindazokat az élményeket (a családi házban kiütött tűz, egy cirkuszlátogatás, az első szerelem), melyeknek meghatározónak és katartikusnak kellett volna lenniük, valahogy mégis kielégületlenül hagyták őt.
„Ennyi az egész?” – teszi fel a kérdést Lee minden egyes emlék után, és szenvtelenül megállapítja: „Ha ennyi az egész, barátaim, hát táncoljunk tovább, nyissuk ki a piát, és mulassunk egy nagyot”, majd zárásként válaszol hallgatói ki nem mondott gondolatára: nem követ el öngyilkosságot, mert előre tudja, hogy a halál lesz a végső, nagy csalódás.
A dal – ami egyébként Trump elnök kedvence – nyilván nem véletlenül lett ilyen népszerű: arra az ambivalens közérzületre rezonál, ami tanácstalan amerikaiak tömegein lett úrrá, miután életük addigi keretrendszere meghaladottnak és menthetetlenül cikinek ítéltetett, és egyik pillanatról a másikra belökték őket a megengedő társadalom ricsajos szabadságába. Jelképes, hogy éppen Lee, a letűnt világ ikonikus képviselője fogalmazta meg számukra az új kor filozófiáját. Dala egyszerre megtagadása az ósdi ábrándoknak és segélykiáltás. Azzal, hogy a gyönyörök maximalizálása vált a létezés kizárólagos céljává, a hedonizmusba beleköltözött mindaz az egzisztenciális gyötrelem, amit korábban – mondjuk – az üdvösség kérdése váltott ki. Ez világosan megmutatkozik a Playboy After Dark-on is, melyből teljesen hiányzik az a léha kifinomultság, ami Hefner korábbi műsorát jellemezte. A színpadról leszorultak a jazz-zenészek, helyüket harsogó rock- és soulbandák vették át; a teret a lötyögő, szmokingos-kisestélyis mondén figurák helyett révülten vonagló, felszabadult fiatal lányok és fiúk töltötték meg.