És mi volt mindehhez az európai bevándorló gondolkodók hozzájárulása?
Nagyon fontos szerepet játszottak. Strauss és Voegelin a hitleri uralom elől menekültek el, és mindketten abból indulnak ki, hogy vissza kell nyúlni az európai gyökerekig, ami Straussnál a görög-antik gyökereket jelenti. A matematikai modelleket alkalmazó politikatudományt pedig mindketten zsákutcának tartják, ehelyett szerintük ahhoz a politikai gondolkodáshoz kell visszatérni, amelynek a két legklasszikusabb képviselője Platón és Arisztotelész.
A „konzervatív reneszánsz” megalapozói közé tartozik a sajátos utat bejáró Peter Viereck is, aki a konzervatívok többségével szemben nem utasította el a roosevelti New Dealt. Szerinte Roosevelt a kapitalizmust restaurálta, így Viereck beilleszti a konzervatív gondolkodásba az állami beavatkozás gondolatát. Ráadásul Metternichet állítja példaképnek, akiben a nacionalizmusok ellenségét látja, nem alaptalanul. Szerintem Viereck Metternich-értelmezése nem mindenben pontos, de az eszmetörténész nézőpontjából ez másodlagos kérdés. Metternich kapcsán ugyanis a saját véleményét fejti ki. Ő nem a bécsi status quo-politika emberét látta Metternichben, hanem egy olyasfajta reformert, mint a konzervativizmus elveit első ízben kifejtő Edmund Burke. S kétségtelen, hogy Metternich munkatársa, Gentz fordította le németre a Töprengések a francia forradalomról-t, Burke alapművét. De szerintem túl nagy ugrás ebből arra következtetni, hogy Metternich egy az egyben magáévá tette ezeket az elveket. Tény viszont, hogy az öreg Metternich, aki a bécsi forradalom után Angliába menekült, dicsérte az angol berendezkedést, és 1849 után felszólalt a magyar intézményeket felszámoló bécsi centralizáció ellen.
Vierecknek van egy más fontos állítása is: szerinte a huszadik századi értelmiség dicsősége, hogy szembefordult a nácizmussal, ám a szégyene, hogy nem fordult szembe a kommunizmussal. Szerinte mindkét rendszer totalitárius, ezért elfogadhatatlan, hogy az egyiket elutasítjuk, a másikat viszont bocsánatos tévedésnek minősítjük. S a könyv felépítését követve így érünk el Russell Kirkhöz, aki valamiképp szintetizálja ezeket a tradíciókat, és az amerikai konzervativizmus világszerte ismert reprezentánsává válik. A The Conservative Mind című munkájával, amely ugyancsak az említett „konzervatív reneszánszba” illeszkedett (1953-ban jelent meg), drámai hatást ért el abban az országban, ahol a konzervativizmus korábban lenézett, kisebbségi irányzat volt. Kirk életműve a kilencvenes évekig húzódik. A neokonzervatív térnyeréssel én már nem foglalkoztam, az egy gyökeresen új korszakot nyitott, erről Békés Márton amúgy is írt egy kiváló művet.
Minek volt köszönhető a beszélgetés elején ön által említett váltás a szövetségi állam szerepéről való gondolkodásban?
A huszadik századra a nagy államtól való ősi, reflexszerű konzervatív idegenkedés kerekedett felül, és félni kezdtek a szövetségi állam további terjeszkedésétől. Így inkább a tagállami autonómia megőrzése és a tagállami jogkörök bővítése mellett foglaltak állást a konzervatívok. Nyilván az államalapításkor szorosabb kapcsolatot kellett létrehozni a tizenhárom gyarmat között, s ezért voltak a föderalisták az erős szövetségi állam pártján. A világ ezután amúgy is az állami feladatok kiterjedése irányába haladt, ami egy idő után az egyéni szabad kezdeményezések korlátozásaként jelent meg a konzervatívok szeme előtt. Ennek kapcsán nem hagyható említés nélküli Robert Nisbet, a „konzervatív reneszánsz” azon gondolkodója sem, aki szerint semmi nem tett rosszabbat a közösségeknek, mint épp a túlterjeszkedő állam.
Ugyancsak érdekes váltás volt, amikor a konzervatívok a Demokrata Párttól átigazoltak a Republikánus Párthoz. Ez minek volt köszönhető?
Ez már az én könyvemet lezáró időszak után következett be. Ebben a váltásban jelentős szerepe volt a déli választói magatartás megváltozásának, mert korábban az amerikai Dél a demokratákra szavazott, a republikánusokat pedig az Északkal azonosították.
Ma Amerikában, illetve Amerikán kívül mennyire számolnak a déli hagyománnyal?
A Dél sajátos civilizációs múltja sok tekintetben él, ahogy a vereség tudata is: a déliek szerint az északiak brutálisan léptek fel a polgárháború megnyerése után; például új történelemkönyveket írattak. Jellemző, hogy egy déli történészt, akit a National Endowment for the Humanities élére javasolt Ronald Reagan, azonnal megbuktattak a liberálisok – ez a szervezet egy független állami ügynökség, amely a művészeteket, kutatást és oktatást támogatja.
Mintha ma pusztán a szabadpiac-pártiság és a neokonzervativizmus „jönne át” az óceánon az amerikai konzervatív gondolkodásból.
Kétségtelen. Mára nagyon élesen elvált a neokonzervatív és a paleokonzervatív tábor, bár az állami beavatkozást az utóbbiak sem támogatják. A választóvonal egyrészt bizonyos hagyományos értékekhez való viszonyulás mentén található, másrészt annak mentén, hogy a „paleók” élesen elutasítják az amerikai eszmék fegyveres exportját, szemben a neokonokkal. Persze azt sem akarják, hogy a világ formálja a maga képére Amerikát. A neokonok viszont abból indulnak ki, hogy az Egyesült Államoknak messiási szerepe van a világban.
Az osztrák iskolának köszönhetően elég nagy hatása volt a laissez-faire gondolkodásnak a második világháború után is.
Igen, beszélhetünk a libertárius hagyományról is, amelyet Budapestről nézve akár sajátos liberális hagyománynak is nevezhetünk. Ez a libertarianizmus meglehetősen államellenes; bár meg kell jegyeznem, hogy a világháború utáni libertáriusok a társadalmi értékeket tekintve még nem voltak libertáriusok, csak a gazdaságot tekintve.
Hol helyezkedik el ezen a széles palettán John Lukacs és Molnár Tamás, a két emigráns magyar?
Mindketten inkább Russell Kirkhöz kapcsolódtak a Kirk által alapított Modern Age folyóiraton keresztül. Ezt a konzervativizmust az amerikai szakirodalom tradicionalistának nevezi, én inkább értékkonzervatívnak nevezném. De Kirk kapcsán érdemes megemlíteni még William F. Buckley-t, aki a National Review alapítója, és sikeresen ültette egy asztalhoz az összes mérvadó, jelentős konzervatívot, egyedül Viereckkel nem jutott dűlőre. Buckley Habsburg Ottóval is jó viszonyban volt.
Milyen volt a viszonya, kapcsolata az amerikai konzervatív gondolkodásnak a politikusokkal? Eleinte államelnökök kerültek ki a soraikból. Később?
Nem törekedtek ezek a gondolkodók arra, hogy kormányzati-adminisztratív pozíciókat csípjenek meg, még Henry Adams, John Adams unokája sem. Ezek a személyiségek nagyrészt az egyetemi közegben mozogtak, a felsőoktatásban tanítottak. Kirk a Michigani Egyetemen kezdte, de a The Conservative Mind olyan sikert hozott neki, hogy szakított az egyetemmel, szabadúszóként és szerkesztőként élt. Ezen gondolkodók egyike sem játszott aktív politikai szerepet, habár Kirknek akkora volt a tekintélye, hogy elnökök is kikérték a tanácsát: részt vett például Barry Goldwater kampányában, Ronald Reagan pedig kitüntette. Szerintem egy ilyen értelmiségi jól is teszi, ha távol tartja magát a napi politikától.
A „konzervatív reneszánsz” képviselői többnyire katolikusok voltak, de az amerikai konzervativizmus inkább protestáns ízű. Mi volt a viszonyuk az amerikai konzervatívoknak a valláshoz?
A többség nem volt buzgó módon vallásos, és inkább a vallás társadalmi funkcióját emelték ki, nem bocsátkoztak dogmatikai vitákba. Henry Adams agnosztikus volt, Babbitt protestáns volt, de élete végén a buddhizmus felé tájékozódott. Santayana, mint említettem, katolikus gondolkodású ateista volt. A konzervatív reneszánszban valóban jobban előkerült a vallás, de ott sincs kifejezetten katolikus tematika. Weaver, aki az episzkopális egyházhoz tartozott, katolikus módon gondolkodott például a középkorról. Viereck jegyezte meg, hogy az amerikai liberálisok antiszemitizmusa a katolikusüldözés.
És milyen volt a viszonyuk a szépirodalomhoz? Cooper indiánregényeket írt, Buckley krimiket, Kirk meg gótikus horrortörténeteket.
Mindez számomra azt bizonyítja, hogy ezek az emberek színes egyéniségek voltak. Nem voltak doktrinerek, sokfelé nyitottak voltak, és egyéni ízlésük volt.
Mit mondhat nekünk az amerikai konzervatív hagyomány?
Azt gondolom, hogy sokat mondhat. Sok olyan kérdést vetnek fel ezek a szerzők, amelyek itt és most is aktuálisak. Ilyen az emberi természetről való gondolkodás és az a kérdés, hogy a konzervatívok által elfogadott emberképnek melyik politikai rendszer felel meg a leginkább. Ugyanis a konzervatívok szerint nem lehet olyan radikális utópiákat építeni, amelyek egy tökéletesíthető ember feltételezésére alapozódnak. Örök dilemma, hogy értékeink mennyire állandóak és mennyire függnek a körülményektől – az amerikai gondolkodók e vonatkozásban is sok érdekes megállapítást tettek. Aztán a demokrácia előnyeiről és hátrányairól való kifinomult, részletes elemzéseik ugyancsak relevánsak lehetnek, Coopertől Kirk demokráciakritikájáig. Az egyéni szabadság, az állam jogköre, a kultúra szerepe mind olyan kérdéskör, amelyekről számunkra is van mondanivalója az amerikai konzervatívoknak. Természetesen szó sem lehet mechanikus másolásról, hiszen a konzervatív gondolkodás lényegéből következik, hogy nincsenek másolható minták. Nem lehet semmilyen angolszász modellt sem átvenni, mivel nekünk a magyar mintát kell létrehozni, de sokat meríthetünk tőlük.
***
Egedy Gergely (1953): az ELTE-n végzett történelem-angol szakon, jelenleg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatástudományi Karán tanít. Fontosabb művei: Brit konzervatív gondolkodás és politika (XIX-XX. század). Századvég, 2005; Konzervatív gondolkodás és politika az Egyesült Államokban (John Adamstől Russell Kirkig). Századvég, 2014.