Deák-Sárosi László kiemeli, hogy a dinamikus (és nem dinamikus) hangerőhangsúlyok, illetve a dallamhangsúlyok (emelkedő, ereszkedő, középintonáció) egyaránt alapvető szerepet kapnak a tagoló, az ütemhangsúlyos, a hangsúlyszámláló és a szótagszámláló versrendszerekben egyaránt. A dinamikus (szókezdő, levegő-visszatartással impulzív módon képezett) hangerőhangsúly pedig olyan nyomaték, ami egyben ütemező hangsúly is.
Ebből következik, ha egy verset nem ütemezve olvasunk fel, a dallamhangsúlyokat akkor is alkalmazni kell, mégpedig a dinamikus hangerőhangsúly szerepének csökkentésével. Ezt az előadásmódot a szerző József Attila A Dunánál című verse segítségével mutatja be.
Az elmélet egyik központi fogalma az illesztési alapelv, aminek alapján különböző, de mégis összeillő minőségek egymásmellettisége biztosítja feszültség-oldás kettősségében a ritmus megfelelő áramlását. És valóban, a túlságosan szabályos vers már nem hozza létre azt a feszültséget, ami szükséges a figyelemkeltő előadáshoz. Ahogy a metrumtagadó vers is fokozatosan elveszíti a feszültségteremtő és -oldó erejét.
A versritmus zeneisége magától értetődő; a szerző kapcsolódik is Négyesy László és Szabolcsi Bence véleményéhez, kiemelve, hogy a nyelv, a zene, a ritmus, a dallam közös gyökerekkel rendelkezik. A zeneiség pedig nyilvánvalóan azért kap jelentős szerepet a vers-monográfiában, mert Deák-Sárosi László, aki elsősorban költőként és filmesztétaként ismert, a klasszikus gitárzenében is otthonosan mozog, klasszikusgitár-oktatói végzettséget szerzett Luxemburgban.
A kötet címe azért A háromszólamú vers, mert a magyar vers hangzásszerkezete három hangképzési szint (alapintonáció, emelkedő, ereszkedő) alapján épül fel. A szerző úgy érvel, hogy a háromszólamúság időtartam, hangerő és hangmagasság szerint érvényesül, mert minden egyes szótagot jellemez mind a hosszúság (hosszú vagy rövid), mind a dinamikus vagy nem dinamikus hangerőhangsúly (illetve ezek relatív hiánya) és dallamhangsúlyok (emelkedő, ereszkedő).