Helmeczi Zoltán írása a Mandiner hetilapban
Igencsak sűrűre sikerült a május az idén 155. születésnapját ünneplő állami vasúttársaságnál. A MÁV – amely évek óta összevontan működik a Volánbusszal, sőt a héveket is üzemelteti – egy új koncepciójú bérletrendszerrel, valamint egy új összetételű és az ígéretek szerint új szemléletű felső vezetéssel vág neki az elkövetkező időszaknak. A menedzsmentnek garantáltan lesz dolga, hiszen számos megoldandó feladat és kihívás áll a vasúttársaság előtt. Ilyen például a munkaerő-állomány helyzete – május közepén több mint 400, többségében fizikai dolgozót keresett a cég, a meglévő munkavállalók többsége pedig elmúlt 50 éves –, a jármű-korszerűsítés, a Lázár János által szorgalmazott költségracionalizáció, valamint a koronavírus-járvány után megcsappant utasszám újbóli növelése.
Utóbbival kapcsolatban optimizmusra adhat okot, hogy
a KSH szerint 2022 utolsó negyedévében 37,4 millióan utaztak helyközi vonatokon, amihez hasonló adatra legutóbb négy és fél esztendeje volt példa.
Az utasszám mellett fontos statisztikai mutató az utaskilométer, amely ugyancsak kedvezően alakult a vasúti közlekedésben 2022 második felében: a harmadik és a negyedik negyedévben egyaránt kétmilliárd kilométer körül volt a vonattal megtett utazások összhossza. Ez úgyszintén többéves rekord, és bár nyilván összefügg az üzemanyagárak alakulásával, a MÁV szempontjából is fontos hír, hiszen azt mutatja, hogy pontos és korszerű szolgáltatással, kiszámítható, például a nyári balatoni szezonra specializált menetrenddel igenis versenyképes a vasút.